BMW: 40 let divize M

Sportovní divize BMW, proslulé M, slaví letos kulaté výročí. Tady máme zásadní fakta a milníky posledních čtyř dekád.

Divize M dnes zásadně rozšířila pole působnosti, ale o tom později. Situace je taková, že přesně před čtyřmi desítkami let zahájila tato část BMW svůj provoz. V sedmdesátých letech bylo sportovní oddělení společnosti BMW na hranici svých kapacit a možností, modely BMW 1800 TI a BMW 2000 TI, stejně tak jako modely řady 02, patřily k nejoblíbenějším závodním vozům a vítězily v jednom závodě za druhým, ovšem automobilka zvládala uspokojit pouze část velké poptávky. Většina závodních speciálů tak byla připravována, provozována a prodávána tuningovými společnostmi.

Kdy a jak tedy došlo ke zrodu divize M? Divize BMW Motorsport GmbH vznikla 1. května 1972, výkonným ředitelem týmu, původně čítajícího 35 zaměstnanců, se stal Jochen Neerpasch. To byl svého času tovární jezdec Porsche a posléze velel závodnímu oddělení Fordu. Jako ředitel BMW M okamžitě oslovil celou skupinu nejlepších pilotů a požádal je o spolupráci. Chcete konkrétní jména? Chris Amon, Hans-Joachim Stuck, Björn Waldegaard.

Po několika měsících se společnost nastěhovala na novou adresu v těsné blízkosti továrny BMW v Mnichově na Preussenstrasse. Zde bylo vše, stavěly a připravovaly se tu závodní vozy, vyráběly se motory, stejně tak jako nástroje, a nechyběla tu ani motorová brzda. Právě zde vznikl první vůz určený pro sezónu 1973, dnešním pohledem neuvěřitelných 950 kilogramů vážící BMW 2002. Automobil byl poháněný dvoulitrovým čtyřventilovým čtyřválcem s výkonem 240 koní, určeným pro automobilové soutěže.Již od svých začátků kladlo BMW mimořádný význam na „spojení člověka a jeho stroje,“ takže od roku 1977 nabízí kurzy BMW Driver Training – pro veškeré (neprofesionální) řidiče.

Nejúspěšnějším závodním cestovním vozem své doby bylo určitě BMW 3.0 CSL – mistrovství Evropy tento speciál vyhrál mezi roky 1973 a 1979 šestkrát.

V roce 1975 se BMW Motorsport GmbH přesunulo i na druhou stranu Atlantiku, společnost se zaměřila na závodní sérii IMSA, v níž prezentovala zkratku „BMW“ velkému americkému trhu. Na konci roku již prý mnoho občanů USA vědělo, že písmena BMW znamenají „Bayerische Motoren Werke.“ No, podle nás to neví ani pět procent z nich dnes, ale značku určitě znají.

Každopádně zpátky do Evropy, kde více a více běžných jezdců a zákazníků BMW požadovalo výkon divize dostupný v běžných, civilních autech.

A tak se v roce 1974 zrodila první „ostrá“ řada 5 v podobě modelů 530, 533i a 535i. Tyto vozy nepřekonávaly své běžné sourozence pouze motorem, ale také podvozkem a brzdami.

Další projekt byl zaměřen na první závodní vůz, který by nebyl postaven na základech produkčního auta, BMW M1. Zatímco BMW se mělo postarat o technické komponenty, podvozek a karoserii mělo dodat Lamborghini. Nicméně finanční problémy Lamborghini měly za následek značné zpoždění. Nakonec bylo potřeba najít jiného dodavatele a výroba M1 se změnila v jakousi skládačku. Prostorový rám byl vyroben u firmy Marchesi, laminátovou karoserii vyrobil T.I.R., obě tyto společnosti pocházely z Modeny. ItalDesign, studio Giorgia Giugiara, vše montovalo dohromady a obstaralo také interiér. Vozy byly následně převezeny do Stuttgartu, kde Baur instaloval smontované mechanické komponenty.


Koncept Hommage naznačil příchod nástupce BMW M1. Bohužel jen naznačil.

V roce 1984 BMW Motorsport GmbH potěšilo fanoušky tím, že vysokootáčkový řadový šestiválec se čtyřventilovou technikou původem z M1 implantovalo pod kapotu kupé M635CSi a M5. Přesto na zrod absolutního fenoménu automobilka i divize M zatím čekaly. Přišel v roce 1986.

Soustředění se na okruhové vozy vyústilo v roce 1986 ve zrození BMW M3. Na svět přišel kompaktní dvoudveřový stroj představující paralelu mezi vývojem sériového a závodního vozu. Silniční verze, která kvůli homologaci pro skupinu A musela vzniknout každoročně v pětitisícové sérii, byla už od počátku ve všech ohledech koncipována jako závodní vůz.Byl o M3 zájem? Takový, že nestačily kapacity továrny a výroby musela být přesunuta na předměstí Mnichova do Garchingu. Prodeje prvního BMW M3 dosáhly více než 17 970 kusů, včetně šestisetkusové série BMW M3 Sportevolution s motorem 2,5 l a ručně vyráběného kabrioletu, jenž vznikl v počtu 765 kusů.

Druhá generace M5 dorazila na trh v roce 1988 s řadovým šestiválcem, který původně disponoval objemem 3,6 litru a výkonem 315 koní a postupem času se zvětšil na 3,8 litru a 340 koní.

V roce 1990, kdy BMW představovalo novou řadu 3, Motorsport GmbH už pracovalo na nové M3, jež se veřejnosti ukázala o dva roky později, tedy v roce 1992. Nová Mtrojka v duchu tehdejší doby přišla s diskrétnější vizáží a znalec ji poznal jen podle specifických detailů.

Jedním z nich byl nezaměnitelný zvuk řadového šestiválce se čtyřventilovou technikou, jenž generoval 286 koní. Tato M3 byla také prvním modelem BMW s proměnným časováním sacích ventilů VANOS. Tento patentovaný systém výrazně zvyšoval točivý moment v nízkých a středních otáčkách. Dalším unikátním prvkem, který bylo možné na voze BMW spatřit vůbec poprvé, byla elektronická řídicí jednotka motoru s kapacitou 20 milionů instrukcí během jedné sekundy. Zákazníci si druhou generaci M3 okamžitě zamilovali. Objednávkové listy se ihned zaplnily a první ocenění a tituly na sebe nenechaly dlouho čekat.

Tentokrát byly už od počátku vývoje ve výrobním plánu rovněž kabriolet a na komfort více orientovaný sedan. Objevuje se také maloobjemová speciální série BMW M3 GT s maximálním výkonem 295 koní.

V roce 1995 dostává nejlépe prodávaná M3 díky důkladné modernizaci ještě více výkonu. A tato porce výkonu navíc (321 koní pocházejících z šestiválce o objemu 3,2 litru, což odpovídá litrovému výkonu více než 100 k/l). Poprvé byl představen systém variabilního časování sacích i výfukových ventilů Double VANOS, dalším rysem je uvedení šestistupňové manuální převodovky jako standard. A BMW M se stalo prvním výrobcem na světě, který nabídl manuální převodovku se sekvenčním řazením (SMG), a tuto technologii adaptovalo na M3.

Další sportovní vůz s kultovním znáčkem M na zádi vstoupil na trh počátkem roku 1997. M roadster, byl kombinací modelu Z3 roadster a 231koňového motoru z M3. Byl to vrchol mezi roadstery značky BMW. Derivát M coupé následoval brzy po M roadster.

V roce 1998 představili inženýři divize M třetí generaci BMW M5, a opět hlavní roli hrála nenápadnost. To je také důvod, proč novou M5 dokázal podle přepracovaného nárazníku s masivním nasávacím otvorem, podle širokých litých kol a čtveřice koncovek výfuku, známých z M roadster a M coupé, rozpoznat pouze nadšený fanoušek. Poprvé v historii tvořil srdce M5 zcela nový osmiválec nabízející špičkový výkon a točivý moment. Maximální výkon činil 400 k a točivý moment vrcholil hodnotou 500 Nm.


Svého času nejrychlejší sedan (kombi) planety. Nenápadný, rychlý, zábavný.

Třetí generace M3 si svůj debut odbyla v roce 2000, Disponovala například plovoucími brzdnými kotouči a nabízela od všeho trochu – více síly, lepší dynamiku a více stylu. Jednoduchou řečí čísel to znamená výkon 343 koní, točivý moment 365 Nm a akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.

V roce 2003 BMW představilo M3 CSL. Tato tři písmena znamenají „Coupé Sport Lightweight,“ střecha, středová konzola a dveřní panely byly vyrobeny z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, zadní okno bylo odlehčené a spousta komfortních prvků byla z vozu jednoduše vyjmuta. S výkonem zvýšeným na 360 koní se CSL pasovalo do role velkého hráče. Při testovacích jízdách zajelo Nordschleife okruhu Nürburgring za 7:50.Na podzim roku 2004 se objevila nová generace M5. S unikátním motorem, který odrážel účast BMW ve Formuli 1 – její pětilitrový desetiválec disponoval největším výkonem 507 k, točivým momentem 520 N.m a motor mohl točit více než 8000 min za minutu.

V roce 2006 M GmbH rozšířilo své portfolio a do programu přidalo nové BMW Z4. Z4 M roadster a Z4 M coupé byly vybaveny řadovým šestiválcem s výkonem 343 koní z M3.


Skvělý šestiválec 3,2litru v malém kupé. Geniální, i když trochu neurotické.

V roce 2007 byl po patnácti letech skvělý, jedineční, fenomenální, unikátní (promiňte ty superlativy, ale byl to vážně skvělý motor, možná ten nejlepší v dekádě) řadový šestiválec M3 nahrazen, poprvé do Mtrojky našel cestu osmiválec. Nový motor generoval z objemu 3999 cm3 výkon 420 k.

V roce 2009 došlo k zásadním změnám v divizi M, pohledem modelové řady – „DNA“ divize M byla poprvé aplikována do BMW X6 a BMW X5. Vznikla velká SUV s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol, a plaketou M.

DOPORUČUJEME: Velký test BMW X5M

Ve stejném roce BMW M vyvinulo extrémní stroj vycházející z BMW M3 Coupé, BMW M3 GTS, určené na závodní okruhy či klubové sportovní akce. Automobil vznikal v dílnách BMW M GmbH exkluzivně na přání zákazníka. Pohonná jednotka byla převrtána na objem 4,4 litru a výkon se zvýšil na 450 koní.

A jak je na tom divize M dnes? Na konci roku 2010 BMW M opět rozšířilo pole své působnosti a představilo kompaktní 1 M Coupé s výkonem 340 koní, později debutovalo nové BMW M5 s nově vyvinutým osmiválcem 4,4 litru a výkonem 560 koní (maximální rychlostí 305 km/h). A také dorazila naftová „emka“ BMW M550d xDrive, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d a BMW X6 M50d. Během vývoje se tak z atmosférického benzínového čtyřválce stal srdcem těchto vozů řadový, třikrát přeplňovaný naftový šestiválec s výkonem 381 koní. Divize M vstoupila do své další etapy.

Autoweb.cz. zdroj, foto: BMW

19.11.2012 3:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist