BMW M5 se konečně představuje

Žádné překvapení se nekoná, prakticky všechny předchozí spekulace se potvrdily. Má osm válců, dvě turba a pohon zadních kol. Zatím.

Už včera se na internet dostaly první (a ne příliš kvalitní) snímky nového BMW M5 bez maskování, a tak automobilka neváhala a pro jistotu vypustila oficiální informace a fotografie. Světem se totiž nesly poněkud protichůdné informace o použité technice, takže je lepší spekulacím zatnout tipec a všechno si pěkně ujasnit. Pojďme se tedy na nové BMW M5 podívat podrobně.

Design
Na první pohled je zřejmé, že se automobilka drží velmi zkrátka a stejně jako u dřívějších modelů M5 se nová „ostřejší“ verze liší jen v detailech. Za zmínku tak stojí výraznější nárazníky, charakteristické průduchy v předních blatnících a čtyři koncovky výfuku vzadu integrované do nenápadného difuzoru. Podobný trend sleduje BMW i uvnitř, od obyčejné pětkové řady v M-paketu poznáte model M5 prakticky jen podle voliče převodovky a jiných palubních přístrojů.Motor, převodovka, diferenciál
Sem se asi bude upírat veškeré soustředení fanoušků (a samozřejmě i  konkurence). Vpředu najdete dvakrát přeplňovaný osmiválec 4,4 litru s  přímým vstřikováním a technologií TwinPower Turbo. Jeho nejvyšší výkon je 560 koní, který odevzdává mezi 6000 a 7000 ot./min. Točivý moment vrcholí již v 1500 ot./min., nezvykle na produkt z divize M, a má hodnotu 680 Nm. Takovou silou otáčí klikovou hřídelí až do 5750 ot./min. Podle BMW se podařilo eliminovat opožděnou reakci turba a motor by se měl chovat jako ve skutečném „M autě“. Řidiči dopřeje i radost z  vytáčení, omezovač vás v rozletu zarazí v 7200 ot./min.

BMW M5 používá sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která pracuje v  několika režimech. V režimu D (jako Drive) funguje ve třech módech, kdy D1 je ten nejekonomičtější a vhodný do města, D2 trochu odvážnější a  vhodný na jízdu mimo město a D3 pro příjemnější svezení a lepší reakce. Sportovní režim S pak rovněž nabízí tři funkce. V módu S1 je řazení zatím neznatelné, ale motor se více vytáčí a má ostřejší reakci. V módu S2 pak už řazení pocítíte a v módu S3 si budete připadat jako v závodním autě. Řazení je v ten okamžik nejagresivnější, motor se vytáčí, jak to jen jde, a hlavně je k dispozici funkce Launch Control pro maximalizaci trakce při startu z místa. Pak už si můžete řadit sami pádly pod volantem a elektronika vás nechá v manuálním režimu motor trápit v  omezovači neomezeně dlouhou dobu.

Všechna tahle síla pak putuje samozřejmě na zadní kola přes modifikovaný M-diferenciál, který je sice kontrolovaný elektronikou, ale technicky se jedná o mechanickou špéru. Umí se zamknout až na 100 % a počítač pak rozhoduje, jak moc bude uzamčen nebo otevřen.​Podvozek, řízení, brzdy a kola
BMW M5 jezdí na elektronicky ovládaném podvozku, jehož tuhost si můžete nastavit tlačítky na středovém panelu. Samozřejmě je tu režim Comfort, ale asi používanější bude Sport a Sport+, které upraví i mapu motoru, převodovky a diferenciálu. V režimu Sport+ se pak omezí i funkce stabilizačního systému, takže vám auto dovolí nějaké ty neslušnosti. Důležité je, že všechnu záchrannou elektroniku naštěstí můžete úplně vypnout (tedy, kromě ABS, které zůstane aktivní neustále).

Samotný podvozek prošel důkladnou revizí. Vpředu jsou odlehčené dvojité lichoběžníky a vzadu podvozek označovaný jako Integral-V s pomocným rámem. Jedná se ale o velmi podobný systém, který najdete i na běžném BMW řady 5. Změnila se ale hlavně geometrie nastavení.

Řízení obstarává hydraulický posilovač s poměrně ostrým převodem. Za předními koly o rozměru 265/40 ZR19 se ukrývají nově vyvinuté šestipístkové třmeny, které svírají chlazené kotouče o rozměru 400 x 36 mm. Za zadními koly o velikosti 295/35 ZR19 jsou rovněž šestipístkové třmeny zakusující se do chlazených kotoučů o rozměru 396 x 24 mm. Auto totiž váží masivních 1945 kg, takže jsou pořádné brzdy potřeba.


​Výkony, rychlosti a spotřeba
Těch 560 koní a 680 Nm katapultuje BMW M5 na stovku za 4,4 sekundy, na 200 km/h za 13 sekund a normálně je maximální rychlost omezena na 250 km/h. S příplatkovým M Driver’s Paketem se ale maximální rychlost posune na 305 km/h, címž BMW nakrkne MercedesAudi. Ti svým zákazníkům za příplatek posunou omezovač jen do 300 km/h.

A teď spotřeba. Asi nikdo nepředpokládá, že se BMW M5 bude pohybovat převážně pomalu a ekonomicky. Automobilka udává spotřebu v kombinovaném režimu podle normovaného cyklu s hodnotou 9,9 litru na 100 km. Empětka je sice vybavena programem EfficientDynamics se systémem stop/start, ale i tak bude těžké zachovávat zdrženlivost…Výbavou se asi nemá cenu moc zabývat. Stejně jako u všech ostatních BMW si budete muset za věci jako natáčecí světlomety, noční vidění, asistent pro udržení v jízdním pruhu či připojení na internet připlatit. V základu ale najdete třeba head-up displej. Cenu a datum uvedení na trh se dozvíme později po představení auta veřejnosti na autosalonu ve Frankfurtu. Je ale možné, že ho BMW ukáže už o něco dříve na nějaké komorní akci.

autoweb.cz

16.6.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist