TÜV Report 2011: Vede Porsche, Škoda uprostřed

Jako každý rok i letos přichází v předvánočním čase německý TÜV s žebříčky poruchovosti osobních vozů. Ve výčtu nechybí ani modely Škoda.

Statistiky TÜV vznikají každoročně na základě výsledků technických kontrol (obdoba českých STK). Do přehledu se přitom dostanou jen vozy, kterých se v daném roce dostavilo k technické prohlídce TÜV minimálně 10 000. Až toto množství je považováno za dostatečně reprezentativní vzorek. Samotná prohlídka probíhá podobně jako na českých STK. Hodnotí se stav podvozku, výfuku, osvětlení či brzd.

Meziroční srovnání
Při prezentaci letošních výsledků si Gunter Dettelmann z TÜV SÜD postěžoval, že motoristé začínají šetřit na údržbě, což se projevuje při samotných technických prohlídkách. Průměrné výsledky v jednotlivých věkových kategoriích jsou totiž ve všech případech horší, než tomu bylo před rokem.

Zatímco loni činila průměrná poruchovost aut ve věku 2-3 roky 5,1 %, letos je to 5,5 %. Ve skupině 4-5 let starých vozů to bylo 9,9 %, ale nyní je to 10,4 %. Mezi 6-7 let starými vozidly zjistili technici TÜV průměrnou poruchovost 14,7 %, to však bylo loni, letos tato hodnota narostla na 16,7 %. Auta stará 8-9 let vykazovala před rokem poruchovost 19,2 %, teď je to 21,4 %. Obdobně dopadlo také srovnání nejstarších vozidel zahrnutých do statistik. Jde o vozy staré 10-11 let. Minulý rok se v průměru dostaly na hodnotu 24,1 %, letos si pohoršily na rovných 26 %.​„K nejčastějším závadám patří vůle na podvozku či nevyhovující stav brzdových komponent,“ vysvětlil Dettelmann. V případě brzd přitom nemusí jít o opotřebené obložení, mnohdy se jedná o zpuchřelé hadičky či zkorodované brzdové trubičky. „Jasně nejpočetnějším zjištěným problémem je ale závada osvětlení. Přitom právě stav světel dokáže pouhým pohledem prověřit i laik,“ podivuje se nad výsledky Gunter Dettelmann z německé TÜV SÜD.

Jedničkáři a propadlíci
Již tradičně se dařilo japonským vozů a části německé produkce. Mezi nejmladšími automobily byla nejúspěšnější hybridní Toyota Prius, v dalších kategoriích se na vrcholu usadily modely Porsche. Upozornit musíme i na četné přední příčky dalších modelů Toyota nebo dobrá umístění Mazdy 2.


Zcela opačnou stranu tabulky ovládli již profláknutí průšviháři. V prvních třech věkových kategoriích jde o Kiu Carnival, v dalších se na chvostu tabulky usadil Fiat Stilo a Ford Ka. Kia ve srovnání s dalšími neposlušnými vozy propadla výrazněji, když na druhého nejhoršího ztrácí vždy přes pět, mezi nejmladšími dokonce více jak deset procent. U konce tabulky najdeme i další tradičně slabší automobily jako jsou Renault Laguna, Renault Espace, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan, Ford Galaxy nebo Škoda Felicia.

Mezi automobily ve věku 2-3 roky stojí za zmínku nelichotivé 123. místo ze 128 hodnocených. Právě zde, totiž najdeme cenově dostupnou Dacii Logan. Pochválit nemůžeme ani Mini ve skupině šesti až sedmiletých vozidel, kde poměrně drahý vůz obsadil až 86. příčku z 96 hodnocených.

Má šíp zlomená křídla?
Mladoboleslavské automobily jsou v letošním reportu zastoupeny početně. Vůbec poprvé se do výčtu dostala Fabia druhé generace a model Roomster. Obě vozidla byla hodnocena jen mezi nejmladšími auty, a to i přes technickou příbuznost se značně rozdílnými výsledky.Škoda Fabia se blýskla pěkným 34. místem (4,3 %, průměrná poruchovost všech ve skupině 5,5 %), což znamená značně nadprůměrný výsledek. Roomster však obsadil 81. příčku za 5,9 procenta závad a to znamená podprůměrnou spolehlivost. Ve stejné věkové skupině nejdeme i druhou řadu Škody Octavia, která se výsledkem 5,2 % (63. místo ze 128 hodnocených) řadí k průměru.

Druhou generaci Octavie najdeme i mezi 4-5 let starými vozy, kde jí patří pěkné 37. místo za 8,4 % závad. Průměr všech je v této věkové kategorii 10,4 %, jde tedy o nadprůměrně spolehlivý vůz. Naopak mezi lehce podprůměrnými se nachází první generace Škody Fabia (74. pozice ze 117 hodnocených za 11,6 % závad).Ve skupině 6-7 let starých automobilů najdeme Fabii a Octavii první generace. Menší z modelů obsadil 53. příčku za 17,4 % závad (průměr je 16,7 %), větší vůz je mezi lehce podprůměrnými na 60. místě z 96 hodnocených za 18,5 % poruch. Oba vozy figurují také mezi 8-9 let starými automobily, tentokrát si však pořadí prohodily. Z hlediska hodnocení TÜV se vejdou do průměru oba – Octavia na 35. místě (20,2 %, průměr všech 21,4%) a Fabia na 44. příčce ze 77 klasifikovaných (za 22,3 % poruch).

Ve skupině nejstarších vozidel (10-11 let) figuruje Škoda Octavia první řady a Škoda Felicia. Octavia si na 28. pozici (24,6 % poruch) nevede špatně, zde se řadí ještě k nadprůměrně spolehlivým. Zato Felicia je již tradičním propadákem v žebříčku TÜV. 68. příčka ze 70 hodnocených to jen potvrzuje (35,7 % závad, průměr všech je přitom 26 %).​Co říkají tabulky
Zde si můžete otevřít výsledky v přehledných tabulkách:
První tabulka ukazuje postavení nejmladších automobilů ve věku 2-3 roky. Druhá tabulka pak zobrazuje vozidla ve věku 4-5 let a 6-7 let. Třetí tabulka obsahuje automobily ve stáří 8-9 let a 10-11 let.

Kromě pořadí a modelu zde najdete další tři důležité údaje. Prvním z nich je procento zjištěných závad, tedy kolik procent vozů ze všech vozidel daného modelu mělo při technické prohlídce problém. Dalším údajem je průměrná ujetá vzdálenost prověřovaných automobilů daného modelu. A poslední, barevně označené pole ukazuje, zda jde o vozidlo výrazně nadprůměrně spolehlivé (tmavě zelená), nadprůměrně spolehlivé (světle zelená), průměrné (žlutá), lehce podprůměrné (oranžová) nebo hodně podprůměrné – tedy poruchové (červená).

autoweb.cz

20.12.2010 9:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist