Reportáž: V zákulisí závodů DTM

Vítězové i poražení víkendového závodu DTM na Nürburgringu jsou už známí. Nahlédněte ale s námi do zákulisí závodů.

Víkend mezi 17. – 18. srpnem byl na okruhu Nürburgring uprostřed pohoří Eifel věnovaný nejprestižnějšímu seriálu cestovních vozů na světě. Jezdci německé série DTM tu proti sobě nastoupili do sedmého z deseti závodů. My jsme se na závody vydali jako hosté modrobílé vrtule.

Na Nürburgringu jsem už párkrát byl, vždycky mne ale zajímala legendární Severní smyčka. Novému okruhu jsem se až doteď vyhýbal. Nikoliv záměrně, ale vždycky mi přišlo zábavnější jezdit, než se koukat na závody. Jenže pozvánka na DTM je jednou z těch, která se neodmítá.


Fanoušci jsou na prvním místě! Autogramiáda, soutěže, pohled do garáže…

První dojem? Zhnusení obludným zábavním komplexem s horskou dráhou. S tím už ale nic nenaděláme, raději tak mizím do útrob okruhu. V paddocku se to hemží fanoušky a precizně seřazenými kamiony všech tří barev – Audi, BMW i Mercedesu. Dokonce mají i naleštěné pneumatiky a vysbírané od kamínků. Vždyť se také o DTM říká, že je to po Formuli 1 hned druhá nejprofesionálnější závodní série na světě.Oproti královně motorsportu se však v jednom zásadním aspektu liší – v otevřenosti vůči fanouškům. Není problém si „na ulici“ odchytnout jezdce, o legendách minulosti ani nemluvě. Když nemáte dost štěstí, dopolední autogramiáda je další šancí, jak uzmout nějaký ten autogram. Kolem jezdců je velká tlačenice, ale kdo se probojuje až dopředu, toho autogram nebo společná fotka se svým oblíbencem nemine. V následující soutěži je zase možné vyhrát hodnotné ceny.

DOPORUČUJEME: 41. AvD Oldtimer Grand Prix Nürburgring – reportáž

Menším zklamáním je uzavřenost garáží. Ačkoliv jsou speciály DTM téměř identické co se týče techniky, mírných rozdílů v oblasti aerodynamiky dosáhnout lze. A ty je potřeba pečlivě utajit. Do garáží se tak dostanete jenom v rámci tour s průvodcem. Chcete-li okoukávat závodní stroje v garážích, musíte si vystačit s ostatními.


Pokud jste závod neviděli a nechcete se připravit o překvapení, nečtěte dál.

Německý pohár Porsche Carrera Cup, Volkswagen Scirocco R-Cup nebo evropská série Formule 3 se ničím netají. Když není co na práci, doprovodné závody jsou neméně napínavé. Zkusit si můžete i jízdu v závodním speciálu, mezi nimiž jsou jak vozy DTM, tak třeba legendy okruhů jako BMW M3 E30 DTM nebo BMW M1Procar.

Konečně už začíná kvalifikace. Hluk dosahuje až na tribunu a zvukové vlny útočí na moje ušní bubínky tak násilně, že to občas i zabolí. Kvalifikace je velmi těsná a není neobvyklé, aby se do jedné sekundy vešlo skoro celé startovní pole. Do sedmého závodu DTM na Nürburgringu odstartuje jako první Augusto Farfus, za ním se na start postaví mladíček Marco Wittmann.V BMW Lounge se tedy slaví a my máme to štěstí, že můžeme být u toho. Na společné večeři se nám vítěz kvalifikace svěřuje o svých dojmech. Další z důkazů, že fanoušek je v DTM na prvním místě. O rozhovor s ním určitě nebudete ochuzeni. Zítra ale Augusta čeká náročný den a tak nás opouští předčasně.


Ostatní závodní série nabízejí nejen napínavé závodění, ale také zajímavý pohled do zákulisí.

Den závodu je o mnoho hektičtější. Příjezdové cesty jsou přeplněné davy fanoušků a chvíli trvá, než se dostaneme z hotelu na okruh. V paddocku je mnohem větší ruch než včera a tribuny se pomalu zaplňují. Je na čase sehnat ve stánku jeden „karibuřt“ a vyrazit směr tribuně. Na travnatém paloučku poblíž předposlední zatáčky NGK-Schikane můžete očekávat spoustu akce.

Tu slibuje i počasí. Celý den se na nebi honí mraky a předpověď je nekompromisní. Se závodem může pěkně zacvičit, jelikož všichni jezdci nastavili své vozy na sucho. Po kvalifikaci museli stroje odstavit v parc fermé a už na nich nemohli dále pracovat. Dokonce i tréninky a kvalifikace musí odjezdit na tvrdé směsi pneumatik, funkci měkké směsi tak mají šanci poznat až při závodě. K vozu jsou připuštěni maximálně tři mechanici, kteří jsou oprávněni pod dohledem auto vyčistit, umýt a opravit to nejnutnější.

DOPORUČUJEME: BMW pojede příští sezonu DTM s novou M4

Přesně ve chvíli, kdy má závod odstartovat, se spouští liják. Hned v první zatáčce se z mlýnice nedostane Mike Rockenfeller, vedoucí muž bodování, a nastartuje tak svou stíhací jízdu ze samotného konce pole. Po prvních zastávkách v boxech se dostane na čelo a většinu závodu vede, ale ostatní mají stále jednu zastávku v boxech k dobru.


Do garáží DTM je vstup zakázán. Přestože je technika totožná, stále nabízí dost prostoru k vlastní iniciativě.

Déšť trochu ustává a s tím, jak pomalu osychá i trať, se otevírá prostor pro taktizování se zastávkami v boxech a přezutím zpět na suchou směs. Nádherným předjížděcím manévrem, kdy se na vnějšku zbavil dvou soupeřů, se dopředu dostává Robert Wickens. Až Rockenfeller zajede na svou poslední zastávku, bude to pro Wickense něj znamenat vítězství. Druhým místem potvrzuje úspěšný závodní víkend Augusto Farfus a třetí na pódiu stojí Christian Vietoris.

Přestože mělo BMW velmi dobře rozjetý víkend, štěstí jim moc nepřálo. To však nebrání v oslavách. Čekáme na příchod Augusta ze stupňů vítězů a jeho závěrečný rozhovor, po němž se chystáme k odjezdu. Nebyl to náročný víkend jenom z pozice jezdců, ale také redaktora. Našlapal jsem mnoho kilometrů a to mám ještě před sebou kus další práce a dlouhou cestu domů. Ale pokud má víkendový „odpočinkový“ program vypadat nějak, tak určitě takhle!

22.8.2013 12:45| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist