Převody aut se zkomplikují a prodraží! Od začátku roku dojde ke zlomu v legislativě.

Ministerstvo dopravy připravilo paskvil. Díky novele 56/2001 Sb. budou od nového roku krachovat desítky autobazarů, o práci přijdou stovky lidí a běžný občan bude muset platit tisícikoruny navíc.

Až tak silná slova? O paskvil se jedná podle vyjádření APPAA. Úředníci Ministerstva dopravy vsunuli do Novely zákona 56/2001 Sb. nenápadné ustanovení, které ve svém důsledku způsobí doslova revoluci mezi prodejci ojetých automobilů a způsobí nemalé potíže všem občanům, kteří budou chtít prodat nebo koupit ojetý automobil. Novela totiž ruší tzv. „polopřevody“, nařizuje další evidenční kontrolu při přihlašování vozidla a nutnost dokládat notářsky ověřenou plnou moc. Podle APPAA (Asociace autobazarů) to může být likvidační nejen pro menší autobazary, ale výrazně to zasáhne i do peněženek běžných občanů. Jediný, kdo na Novele vydělá, tak bude podle APPAA stát.


Ten na poplatcích vybere stovky milionů ročně a dále notáři, kteří budou plné moci ověřovat. „Nikdo z ministerských úředníků s námi toto ustanovení Novely 56/2001 Sb. nekonzultoval, ačkoliv již od vzniku Asociace nabízíme legislativcům naší spolupráci“, říká Petr Přikryl, předseda APPAA a pokračuje: „Na Ministerstvu dopravy bylo rozhodnuto od stolu, bez elementární znalosti toho, jak nákup a prodej ojetých vozidel reálně probíhá“. O co vlastně jde?

Podle APPAA zmizí od ledna 2015 možnost takzvaných „polopřevodů“. Tedy zvláštního režimu, kdy je vozidlo odhlášeno z původního vlastníka, ale ještě není znám vlastník nový. Prodejci ojetých vozidel tak budou muset přihlásit vozidlo na sebe, což znamená nejen další evidenční kontrolu, ale také nutnost fyzické přítomnosti původního vlastníka při této kontrole, případně vystavení notářsky ověřené plné moci. „Toto bude velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři“, říká Přikryl a pokračuje: „Navíc to je nemalá finanční zátěž pro jednotlivé obchodníky, nejen co se týká poplatků úředníkům, ale také nutnosti alokovat další pracovní síly na tuto agendu“. Podle APPAA tyto zvýšené náklady neunese až 15 % obchodníků s ojetými vozy, kteří budou nuceni svoji činnost ukončit.

Přikryl odhaduje, že bez práce se tak mohou ocitnout stovky lidí. „Vyzvali jsme proto pana poslance Humla a vyzveme i Ministerstvo dopravy k jednání, abychom takto nesmyslně koncipované ustanovení upravili ve prospěch nejen obchodníků s ojetými vozy, ale především běžných občanů. Věříme, že zvítězí zdravý rozum a toto ustanovení se podaří upravit. Takže nad čím je třeba se zamyslet?

Tak třeba – rušení polopřevodů… Jasně, z důvodu, aby auta nezůstávala v nějakém vakuu a byl jasný vlastník z důvodu řešení přestupků. to lze pochopit, ale bazar bude muset vozidlo na sebe přihlásit do deseti dnů, pokud jej do té doby neprodá. Vůz tak bude mít o majitele víc, což teoreticky snižuje jeho hodnotu (vždy nemusí být ze zápisu v TP jasné, že šlo o obchodníka s ojetinami), navíc obchodníkům stoupnou náklady a TP bude za chvilku počmáraný jako omalovánka, kterou si vzal do parády malý capart.

Dále – od 1.1.2015 se vůz musí přihlásit tam, kde ho koupím. Pojedu-li pro vůz z Prahy do Ostravy, budu ho mít přihlásit tam, jenže co když tam jedu v neděli??? To bych musel v týdnu absolvovat cestu Praha-Ostrava znovu?! Musím chodit do práce a tak nemohu být v úředních hodinách na úřadě vzdáleném čtyři hodiny hodně rychlé jízdy, řekne si možná běžný majitel resp. zájemce o obchod s ojetinou. Dostanu nějakou náhradu mzdy či dovolené, kterou si budu muset vzít?

A od 1.1.2015 má být zemětřesení také v depozitu a všichni, co kdysi uložili značky, dostanou šest měsíců na jejich vyzvednutí (vyzvednutí znamená platnou STK a povinné ručení, pak lze znovu uložit na půl roku, nebo lze dlouhodobě uložit za vyšší poplatek ve výši 200 Kč), jinak podle té novely „bude vůz vyřazen z provozu.“ Nikde se ale nepíše, co to znamená. Že přijde o STK? Nebo že vozidlo magistrát papírově zruší? Pak je možná na místě chtít náhradu, protože pokud budu třeba majitel oldtimeru Lancia Delta Integrale EVO a budu mít značky v depozitu, pak má toto auto tržní hodnotu přes půl milionu, ovšem jen s doklady! Tak jako tak jsme toto téma předali ke zpracování našemu právnímu expertovi Judr. Beranovi, který se na záležitost podívá podrobněji.

zdroj: APPAA, komentář Milan Jirouš

7.11.2014 10:01

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist