Volkswagen Multivan 2.0 TDI (2012)

Psát o Multivanu je jako řešit, že je Václav Klaus proti EU, že voda teče z kopce a že na obloze jsou mraky. Jen těžko objevíte něco nového.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
jízdní vlastnosti, praktičnost, kultivovanost

STAROSTI
manipulace s pátými dveřmi, ehm – neříká mi pane?!

Podezírejte mne z bezbřehé oddanosti značce Volkswagen, z toho, že mi plynou z každého pozitivně napsaného testu z Wolfsburgu dividendy, že se ukájím pohledem na znak s vé-vé, a já to pochopím. Nic z toho samozřejmě není pravda. Oddaný VW nejsem, kromě pravidelného měsíčního platu – slovy klasika – z testů nic navíc nemám a než VW mne spíše dokáže dostat do varu STI.

Každopádně musím prohlásit, že Multivan je skvělé auto. Ano, je to výjimečný vůz, ať už jde o jakoukoli konfiguraci. My my už jsme o Multivanu psali v loňském roce, a pokud tehdy hned pod nadpisem zaznělo, že je „na první pohled užitková dodávka. Ve skutečnosti jedno z nejlepších a nejschopnějších MPV na trhu,“ tak teď a tady to platí zase.Asi nemá cenu se dlouze rozepisovat o jednotlivých detailech, které má „naše“ auto, takže jen v rychlosti o motoru. Je to dvoulitrový čtyřválec, turbodiesel s výkonem 140 koní v 3500 otáčkách, točivým momentem 340 Nm mezi 1750 – 2000 otáčkami. Zrychlení na stokilometrovou rychlost nemá asi zase až takovou relevanci (je to 14,2 sekundy), pronesu čistě subjektivní poznatek, že pružné zrychlení na dálnici při  předjíždění bylo v pořádku. A že pokud něco bránilo Multivanu v rozletu, tak než výkon či hmotnost to byl „krabicoidní“ tvar s aerodynamickým součinitelem cihla.

Maximálka? Dobrá, tak 173 km/h. Spotřeba v tabulkách mluví o 7,5 litrech na nafty a a já mohu říct, že jsem jezdil do nějakých devíti litrů, a přiznávám, že jsem jezdil na poměry velké dodávky dost svižně, protože Multivan na to prostě má. A navíc, v  rámci týdenního testu jsem k pumpě nemusel, osmdesát litrů nafty jsem vyjezdit, navzdory tomu, že jsem korzoval po Praze i  okolí, dal si jednou Plzeň a zpět a pak další cesty do více přilehlých destinací, nezvládl.

O volbu rychlostních stupňů se stará manuální převodovka se šesti kvalty. Ne, její chod není tak sofistikovaný jako v rodinném hatchbacku, samozřejmě že ne, ale určitě bych raději celý den „kvedlal“ řadičkou zde než třeba v Dacii. Řazení prostě odpovídá charakteru auta s  tím, že první stupně jsou logicky kratší pro rozjezd a jak řadíte výše, stupně se prodlužují tak, aby se s Multivanem dalo jezdit po dálnici s minimální spotřebou.Zpátky ale k tomu, co dělá Multivan tak dobrým autem. Je velký, složíte do něj cokoli, co si zamanete, a přesto si zachovává, tak moc jak jen to jde, jízdní vlastnosti osobního auta. Ano, musíte si do zatáčky najíždět, ale to s Volvem S80 také. Je z něj skvělý výhled. Má posuvné dveře, díky kterým nastoupíte vždy a všude a pokud chcete, odveze v klidu třeba až sedm seniorů (staří lidé nemusejí zvedat nohy vysoko, mají se čeho držet a na palubě je až sedm míst k  sezení). Pokud by se mělo jednat o výlet, tak no problem, je tady rozkládací stůl uprostřed. Chcete přepravovat dlouhá a velká zavazadla? Stačí jednoduše všechna sedadla i trojmístnou lavici vyndat ven. Konkurence tak jednoduchý systém nemá, a to se projeví opět při vkládaní sedaček do auta. Ano, nejsou z papíru a musíte mít sílu, abyste je unesli, ale systém „cvak a je to“ nemá chybu.

Verdikt
Musel jsem svou ódu na Multivan ukončit verdiktem, protože tohoto adorování už bylo víc než dost. Většina toto byla už řečena (dnes nebo v minulosti, takže shrnu to podstatné. Multivan je nejlepší dodávka, kterou můžete hravě používat jako MPV, s nejlepšími jízdními vlastnostmi na trhu. Dodávce odpovídá vysoké sezení, nízký nástup, ale také značný poloměr otáčení nebo horší zrychlení z klidového stavu. A ano, i o motoru více víc než třeba v Golfu, jistě.

Mým pohledem vyložené negativum? Zadní dveře, které jsou obrovské a těžké. Zvednout je vyžaduje sílu a grif, to samé platí pro zavření, musíte s nimi opravdu prásknout, jinak se nezavřou. A nemůžete je otvírat v garáži, protože se v maximální poloze probouráte střechou.
Upalte mne, pověste na kříž a nebo přivažte na pranýř, ale Volkswagen Multivan je tou nejlepší volbou, pokud hledá kultivovaný transport civilního charakteru s co největší přepravní kapacitou a  variabilitou. Howgh.

4.9.2012 8:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist