Toyota Yaris T-Sport

Zdá se nám to, nebo tady někdo nepochopil zadání?
  • Dynamika 2

  • Chování na silnici 2

  • Provozní náklady 2

  • Praktičnost 2

  • X-Factor 2

  • Celkové hodnocení 2

Než se pokusíme zjistit, co je tenhle napumpovaný prcek zač, měli bychom si ujasnit, čím v žádném případě není. Jestli hledáte malý hot hatch, ostrý hatchback, sportovní supermini, splašenou nákupní tašku nebo jakkoliv jinak tuhle kategorii nazvete, jste na špatné adrese.

Navzdory sugestivnímu pojmenování „T-Sport“ nekope tenhle Yaris do stejné mičudy jako Renault Clio 197, Opel Corsa OPC nebo Mini Cooper S. Přičtěme mu na úvod ke cti, že nic takového ani nepředstírá.

Hlavně nenápadně

Začíná to už vzhledem. Nejste-li nadšeným fanouškem (nebo zaměstnancem) automobilky Toyota, pravděpodobně vůbec nepoznáte, že před vámi nestojí obyčejný Yaris.

Pravda, přední i zadní nárazník sahají hlouběji a vstupní otvor pod přední registrační značkou je na poměry Toyoty téměř extravagantně velký. Vzadu pokračuje střecha ještě kousek do prostoru malým spoilerem. A považte – koncovka výfuku je tak velká, že kvůli ní museli udělat vybrání v nárazníku!

Toyota Yaris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Yaris fotogalerie

Přinejmenším v tmavé barvě testovaného kusu působí T-Sport… někdo by řekl diskrétně. Já budu pravdomluvnější a řeknu nudně. Ať mhouříte oči sebevíc, prostě to nemá šťávu. Dokonce i ta sedmnáctipalcová kola vypadají na pohled o dva palce menší, jako by se za svůj obscénní rozměr styděla.

Na druhou stranu – pořád je lepší tohle než Corsa OPC, jejíž podoba musela vzniknout v mokrém snu obzvlášť zvrhlého pubertálního tunera.

Dýchání bez pomoci

Otočte klíčkem v zapalování a překvapeně zjistíte, že digitální přístrojový panel standardního Yarisu byl nahrazen starými dobrými kruhovými číselníky. Otočte ještě dál a pod kulatou kapotou se s jadrným zahudráním probudí čtyřválec o zdvihovém objemu 1,8 l. S jednou otáčkou klikové hřídele spolkne jen tolik vzduchu, kolik dokážou nasát písty na cestě z horní úvrati do dolní – nepomáhá mu žádné turbo ani kompresor.

První metry dávají tušit, že jízdní zážitek bude stejně „bez chuti a bez zápachu“ jako vnější kabát nejrychlejšího Yarisu. V chodu pedálů a řadicí páky není nic, co by vám dalo pocítit radost z ovládání stroje.  Motor je spíš hlasitý než zvučný. Dokud nepřekročíte 4000 ot./min., vážně zapochybujete o pravdivosti – už tak nepříliš slibného – udávaného výkonu 98 kW (133 koní).

Ventilový rozvod je opatřen variabilním časováním sacích i výfukových ventiů Dual VVT-i, které by teoreticky mělo přinést rovnoměrnější průběh točivého momentu napříč otáčkovým spektrem. Praxe je taková, že dole motor netáhne a nahoře působí unaveně.

Zrovna když se chystáte zlomit nad ním hůl, zjistíte, že ve středním rozsahu je docela čiperný, a začne vás to bavit. Gumová převodovka aspoň neuráží, když už nevnáší do častých změn rychlostních stupňů žádnou radost.

Tohle že je sportovec?

Ale ouha! Jakmile ve vás vlažný motor konečně zapálí řidičskou jiskru, přispěchá s hasicím přístrojem podvozek. Ne snad, že by nefungoval – auto neodskakuje ze stopy na hrbolatých silnicích, nepodléhá enormní nedotáčivosti ani se divoce nepřetáčí po odstavení plynu v mokré zatáčce.

Namísto toho se chová stejně, jako by se choval standardní Yaris, i když díky širším a nižším pneumatikám pojedete o něco rychleji. Vyvážení je diktováno hmotou v přední části a při průjezdech zakroucenými českými okreskami se Yaris T-Sport kolébá jako nemocná velryba na mělčině.

Ačkoliv Toyota osadila podvozek silnějšími stabilizátory a snížila světlou výšku o 8 mm, není tu nic z přesnosti, jistoty a dychtivosti, jimiž se sportovní auta odlišují od těch obyčejných.

Kalibrace bezpečnostní elektroniky pak dosvědčuje, že inženýři evropské Toyoty autům pro nadšené řidiče nerozumějí – nebo rozumět nechtějí. ABS na hrbolaté silnici vstupuje do děje nesmyslně zhurta a zbytečně tak prodlužuje brzdnou dráhu, příliš horlivý stabilizační systém se nedá vypnout.

A jako by to nestačilo, dá o každé své aktivaci vědět pípáním. To by snad mohlo být omluvitelné v rozložitém Lexusu LS 460, ale jak probůh může takhle reagovat na pokus o utažení stopy malý hatchback se slovem „Sport“ v názvu?

Ale za ty prachy…

Kritiky bylo až dost, pojďme zkusit najít něco pozitivního. Třeba sedadla. Ehm… Blízkost pedálů a nedostatečný rozsah podélného nastavení volantu nutí většinu řidičů do nepřirozené polohy s příliš pokrčenýma nohama a nataženýma rukama. Ve standardním Yarisu byste si toho sotva všimli, ale tohle auto se má energicky proplétat zatáčkami – a to bez kvalitní ergonomie nejde. Víceméně neexistující boční vedení sedadel vás po téhle zkušenosti překvapí jen stěží.

Jenže Toyota Yaris T-Sport stojí jen 514 900 Kč, namítnete možná. A přitom má v základu sedm airbagů včetně jednoho kolenního, klimatizaci, přehrávač MP3… Přece ten Červenka nemůže chtít, aby auto za tyhle peníze umělo totéž co Renault Clio Sport za bezmála tři čtvrtě milionu?!

Nemůže. A ani nechce. Uvědomte si ale, že třeba Suzuki chce za (skvěle vybavený a daleko zábavnější) Swift Sport o 75 tisíc méně. Na pořízení Fiatu Panda 100 HP, který svoje četné nedostatky bohatě vynahrazuje kouzlem osobnosti, stačí dokonce jen 363 900 Kč. Dokonce i Nissan má dost rozumu na to, aby za – taktéž „polosportovní“ – model Micra 160SR nežádal víc než čtyři sta jedenáct tisíc.

Papírově se tak Yaris ocitá nejblíže k Fordu Fiesta ST (2,0 l, 150 k, 529 990 Kč). Fiesta je však nejméně o jednu kvalitativní úroveň talentovanější, schopnější, a – ano, sportovnější, aniž by postrádala cokoliv z praktičnosti a pohodlí Toyoty.

Verdikt

Paradoxní je, že Toyota má v nabídce Yaris pro nadšené řidiče. Jen je třeba hledat ho jinde, přesněji řečeno na opačném konci nabídky. Jsem velkým advokátem základního Yarisu 1,0 l. Má opravdu charakterní motor s návykovým zvukem a příjemným průběhem točivého momentu. Kontext dané cenové a výkonnostní kategorie navíc vrhá na jeho jízdní vlastnosti mnohem lichotivější světlo.

Ve velkém jarním testu malých aut, na kterém jsem spolupracoval s bývalými kolegy z časopisu Carauto, označila většina přítomných malý Yaris za řidičsky nejpřitažlivější. 

Pokud tedy chcete Yaris, jehož řízení vás bude bavit, kupte si verzi s litrovým tříválcem. Říkám to nerad, ale Yaris T-Sport je omyl.

autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyToyota Yaris T-Sport
0-100 km/h (s)9,3
Motor
Konstrukceatmosféricky plněný řadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3)1798
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)98 kW/133 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)173 Nm v 4400 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)194
Spotřeba paliva (l/100 km)9,9/6,0/7,2 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1190
Zavazadlový prostor (l)275/1183
Ceny
Základní cena modelu514 900 Kč
21.9.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist