Toyota RAV4 (od 2006)

Konkurence přitvrdila a tak třetí generace „ravky“ nemá na trhu takový úspěch jako předchozí dvě řady. Přesto se v pestré nabídce ojetých SUV neztratí.

RADOSTI
Prostor pro posádku, posuv zadních sedadel, nadprůměrná spolehlivost, nízká spotřeba slabších dieselů.

STAROSTI

Nejsilnější turbodiesel s vyšší spotřebou, hlučnější vznětové motory, vyšší ceny ojetin.

Trh s ojetými vozy kategorie SUV nabízí celou řadu možností, jak utratit vyšší či nižší částku. V posledních letech je znát nástup korejských aut, jež si ukrajují značný díl prodejů. Mimo zájem motoristů ale nezůstávají ani zavedené modely jako jsou BMW X5, Honda CR-V nebo Toyota RAV4.

Poslední jmenovaný automobil vyjel k motoristům už ve třech generacích. Nejnovější třetí řada nastoupila svou dráhu v roce 2006 a už stihla projít i faceliftem a modernizací. Na trhu s ojetými vozy sice nemá nijak výrazné zastoupení, ale vyložená nouze o ojetiny není.

Podobnost s druhou generací je velká, a tak se laik v určování jednotlivých řad snadno splete. Dobrou pomůckou mohou být světlomety a především pak zakřivení zadního bočního okénka v prostoru zavazadelníku. U třetí generace má totiž tvar trojúhelníku postaveného na hrot.Motorista, jež se v nabídce japonské automobilky dobře orientuje, ale najde i řadu dalších odlišností. Stačí zmínit třeba jiné nárazníky nebo mlhová světla. Po faceliftu se třetí řada liší o poznání více.

Ale dost bylo řečí o exteriéru, je čas usednout za volant. Palubní deska opticky oddělená do dvou pater nepřináší nic překvapivého. Za zmínku stojí snad jen dvě tlačítka na středovém panelu.


To levé se nachází pěkně při pravé ruce řidiče a slouží k uzamčení pohonu všech kol v poměru 55:45 mezi přední a zadní nápravou. Na opačné straně středového panelu najdeme spouštěč výstražných světel, což to není zrovna při ruce – logičtější by bylo mít blíže varovná světla.Ocenit musíme množství odkládacích míst a především výbornou nabídku místa pro posádku. Velkou výhodu představují posuvná sedadla ve druhé řadě. Posunout je lze až o patnáct centimetrů. Pokud jsou ale zcela vepředu, nepočítejte s dostatečným místem pro nohy. Zavazadelník nabídne maximální objem 586 litrů.

Sklápění zadních sedadel je velice snadné díky systému Easy Flat. Stačí zatáhnout za páčku, sedák klesne a opěradlo se sklopí. Vznikne tak rovná ložná plocha. V této konfiguraci nabídne zavazadelník objem 1752 litrů. Nevýhodou je otevírání dveří nákladového prostoru směrem k chodníku.


Ještě než opustíme interiér, je na místě upozornit na fakt, že rozměry sedadel nemusejí vyhovovat lidem vyšších postav. Ideální není ani malý rozsah nastavení volantu v podélném směru. Pohodlí zde tedy každý nenajde.Na silnici si „ravka“ vede opravdu zdatně. Potěší komfortem odpružení, vytknout ji můžeme jen slabší odhlučnění kol zadní nápravy. Vůz se vyráběl s pohonem předních nebo všech kol. Zájemci o čtyřkolku by si tedy měli ohlídat, jaký vůz kupují.

Mezinápravová spojka verze 4WD rozděluje točivý moment v poměru 100:0 až 55:45 mezi přední a zadní nápravu, dle jízdní situace. Navíc je tu již zmiňovaná možnost uzamknout pohon všech kol v poměru 55:45.


Díky tomu si Toyota RAV4 vede zdatně i mimo zpevněné komunikace, jen pozor na světlou výšku. „Ravka“ je SUV, ne off-road a tak od ní nemůžete chtít horolezecké výkony. I hlubší koleje mohou znamenat problém, protože výfuk je zde celkem nízko.Před koupí ojetiny tedy prověřte stav podvozku, který může být poškozen neopatrnou jízdnou v terénu. Jako spolehlivější se profilují zážehové pohonné jednotky. Zájemci o turbodiesel by měli sáhnout po slabším provedení. Zejména nejvýkonnější vznětový motor disponující 130 kilowatty může překvapit žíznivostí. Přitom i nejslabší vznětová jednotka o výkonu 100 kW má na „ravku“ dostatek sil a pracuje nesrovnatelně úsporněji.

Kromě toho nejsilnější turbodiesel je vybaven filtrem pevných částic, který představuje zvýšené riziko výskytu potíží. „U nejsilnějších vznětových motorů se občas objeví problém s těsněním pod hlavou válců. Že něco není jak má, může napovědět obtížné startování,“ radí Tomáš Pánek, majitel společnosti Extra motor.


Všechny vznětové motory s vyšším kilometrovým proběhem ale mohou trápit vadné vstřikovače, známé jsou potíže s EGR ventilem. „Pozor si dejte také na stav dvouhmotového setrvačníku. Zážehové motory zase někdy potrápí vadná lambda sonda,“ dodává Pánek.


Ve zpětném zrcátku
2006 – uvedení třetí generace Toyoty RAV4 se zážehovými motory 2.0 VVT-i/112 kW, 2.4 VVT-i/125 kW, 3.5 V6 VVT-i/201 kW a turbodiesely 2.2 D-4D/100 kW a 2.2 D-CAT/130 kW.
2009 – facelift a modernizace, přepracovaný nejsilnější turbodiesel 2.2 D-CAT, nový zážehový dvoulitr o výkonu 116 kW a turbodiesel 2.2 D-4D/110 kW

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz Toyota RAV4 v roce 2006.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (32 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných (39 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 3 hvězdy ze 4 možných (21 bodů)

Milan Jirouš

1.7.2012 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist