Toyota Aygo 1.0 VVT-i: Malý, ale šikovný

img_2410-1100x618.jpgCelá galerie 11 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

Zmiňovat, že Toyota Aygo je spolu s Citroënem C1 a Peugeotem 108 vyráběná ve středočeském Kolíně asi nemá smysl. To, že je z této trojice nejlevnější, už každý vědět nemusí. A to, že je to nesmírně vtipné a hravé auto, zjistíte, až když s ní můžete týden jezdit.

Dominantní pocit z Ayga je, že je opravdu malé – a to jak krátké, tak úzké (konkrétně 3 465 mm na délku a 1 615 mm na šířku). Takže zpočátku budete parkovat půl metru od chodníku a mezi ostatními auty vám bude připadat legračně malé. Jenže v tom je právě smysl těchto aut. A právě tyto rozměry, spolu s pohotovostní hmotností 840 kg (a s tím související legrační spotřebou), jsou jedním z důvodů pro koupi auta.

Samozřejmě, že jako dálniční přepravník pro čtyři dospělé a náklad (kufr má „ohromujících“ 168 litrů) si Aygo vybere málokdo, ale pokud jezdíte hlavně po městě, pak takto malé, hbité a navíc úsporné auto dává smysl. A protože stejně jako oba sourozenci prošla i Toyota faceliftem, je potřeba zjistit, co všechno se zlepšilo.

Hlavní charakteristika jízdních vlastností Ayga je lehkost a hravost. Auto má dokonce klasickou ruční brzdu, a opravdu ji lze použít jako pomoc při zalomení do ostré zatáčky. Stejně tak není problém vyvolat přetáčivý smyk jen prací s hmotností auta. Ale i řidičům, kteří dávají přednost čisté stopě, má Aygo co nabídnout, a oproti předchozí generaci je znát zlepšení.

Konkrétně už auto umí přenášet výkon na přední nápravu bez parazitních projevů typu tahání za volant, neschopnost udržet rovný směr, apod. Vzhledem k tomu, že se opravdu bude jednat především o městské auto, jsou zvláštně nastavené rychlostní stupně – jsou opravdu hodně dlouhé.

Jedinou pohonnou jednotkou zůstává tříválec 1.0 VVT-i, který pochází přímo od Toyoty. Oproti minulé verzi vzrostl výkon o 2 kW na 53 kW a jako změnu k lepšímu určitě můžeme uvést použití vyvažovacího hřídele. Milá je u tohoto motoru spotřeba. Když jsem auto přebíral, ukazovala dlouhodobá hodnota 5,2 litru. Po týdnu značně neúsporného ježdění výhradně po Praze jsem Aygo vracel s 5,3 l/100 km. Mimochodem, výrobcem udávaná hodnota pro město je 4,9 litru, což je odchylka v toleranci a málokdy viděná. A to i bez přítomnosti start/stop systému.

Zvenku je nejviditelnější změna to, že výrazné X na předku auta už není černé, ale je v barvě auta, což v případě námi testované oranžové působilo velice dobře. Doplnění o černý vložený pás od předních světel až po A sloupek, spolu s černými disky kol a sloupky a střechou, působí opravdu elegantně. Dominantním prvkem z boku je pak spodní linie zadních bočních oken lomená vzhůru. Protože je evidentní, že nejnižší ceně se muselo podřídit úplně všechno, nepřekvapí, že vnější barva je opravdu jen zvenku, takže po otevření dveří je třeba v oblasti pantů vidět podkladová vrstva.

Uvnitř je všechno roztomilé a jednoduché. V době, kdy u některých aut pouštíte na dotykovém displeji pomalu i stěrače, u Ayga máte velké kolečko na teplotu, v něm menší na větrák a pod ním další na směrování vzduchu (neplatí pro paket Cool & Safe, jehož součástí je automatická klimatizace).

Pokud je auto vybavené paketem Style nebo Connect, je nad panelem topení umístěný sedmipalcový dotykový displej infotainmentu. V něm můžete mít i navigaci a samozřejmě hands free s bluetooth připojením. Auto má dokonce omezovač rychlosti. Tempomat bohužel ne, ale i na omezovač se dá zvyknout.

Vzhledem k vnějším rozměrům auta je evidentní, že uvnitř nemůže překypovat prostorem. V reálu je situace lepší, než by se mohlo zdát. Kufr má výše uvedených 168 litrů, což není mnoho, ale víkendový nákup spolkne, opěrák zadní sedačky je v podstatě opřený o zadní víko a ani tak není na zadních sedadlech dostatek místa pro velkého dospělého člověka.

To naopak vepředu je nejpodstatnější změna proti autu běžné velikosti to, jak je Aygo úzké. Co se týče prostoru mezi sedačkou a palubní deskou, tam problém vůbec není a není ani na výšku. Opravdu „oldschool“ je ovládání palubního počítače dvěma tlačítky vystupujícími přímo z přístrojového štítu, ale v této cenové kategorii to rozhodně lze odpustit.

Týden s Toyotou Aygo byl velice zábavný, a to jak pro samotné vlastnosti lehkého a malého auta, tak pro reakce ostatních lidí. Roztomilé autíčko této velikosti, navíc ve výrazné oranžové barvě a všemi detaily se snažící být co nejveselejší, prostě nemůže nebudit pozitivní emoce. Zároveň to byl týden nostalgický, kdy se člověk neubrání vzpomínání na svoje začátky.

Podstatnnou informací je základní cena startující na hodnotě 235 900,- pro pětidvéřovou variantu a ještě o 5 000 méně v případě třídveřové. A až Toyota udělá Aygo GRMN (což asi neudělá, ale snít snad můžu), budu první ve frontě na koupení.

Nejtěžší nakonec je najít nějaké mínus. Protože všechny objektivní nedostatky pramení z toho, že se jedná o levné, malé a jednoduché auto. Zatímco u spousty mnohem dražších aut není problém mínusových položek najít hodně, Aygo relativně žádné nemá.

25.11.2019 12:01| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist