Test Volkswagenu up! GTI, raubířského pidižvíka, kterému budete říkat Jupík

VW up! GTI je jediným zástupcem mezi miniaturními ostrými hatchbacky. A je to velká škoda, protože takhle zábavné autíčko by měl vyrábět úplně každý.
dsc_0035-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.8

Po téhle nabroušené nákupní tašce jsem prahnul hodně dlouho. Jednak mám velkou slabost pro malá auta a zadruhé mě baví kombinace miniaturních rozměrů se zběsilým výkonem. Jenže ke koupi nejsou skoro žádná.

Cupra Mii, které by to hodně slušelo, nikde. Škoda Citigo RS od počátku zamítnutá a dnes se navíc prodává už jenom čistě elektrická verze. Alespoň že VW přišlo s up!em GTI. Mimochodem, mohl by mi někdo konečně vysvětlit, jak se má ten název s vykřičníkem skloňovat?

Jinak nic, žádná konkurence v téhle třídě. Peugeot 108 GTi, Citroën C1 VTS, Mitsubishi Space Star Evolution, nic z toho neexistuje a nikdy ani nebude. Snad jenom Toyota by si mohla potom, co představuje jednu šílenost za druhou, dovolit postavit Aygo GRMN. Málem bych zapomněl na Abarth 595, jenže ten je extrémním pojetím i cenovkou trochu mimo.

Takže si musíme vystačit pouze s jediným zástupcem miniaturních hot-hatchů – VW up! GTI. Jenže zaslouží si vůbec tenhle prcek honosit se ikonickým znáčkem GTI? Jednoznačně ano, protože tohle je parádní návrat ke kořenům a filozofii původního Golfu GTI první generace.

Litrový tříválec s turbem podává výkon 115 koní a hýbe kastlí, která váží lehce přes tunu. V dnešní době tato čísla nikoho příliš nenadchnout, jenže svatou pravdou je, že k zábavě za volantem zdaleka nepotřebujete hromadu výkonu, když máte nízkou hmotnost. A zábavně naladěný podvozek.

Volkswagen up! GTI sice nevlaje každou zatáčkou jako hadr na koštěti, k tomu je podvozek hodně neutrálně vyvážený a stabilizaci také nevypnete (takže mechanická ruční brzda přijde trochu vniveč), ale má tak akorát přilnavosti, tak akorát vyvážené řízení a tak akorát solidně žehlí nerovnosti. Sedmnáctky jsou už trochu moc – díra občas ošklivě bouchne a na autě vypadají komicky velká.

Jinak vnějšímu stylingu nelze co vytknout. Auto působí s přikrčeným postojem dominantně, agresivní přední nárazník se tváří, že každého sežere, a decentní zadní spoiler podtrhuje elegantní sportovnost. A jednoduchá koncovka výfuku není díky bohu falešná!

Čtěte také: Test Volkswagen up! 1.0 TSI: Mini warm-hatch

Co ovšem falešné je – a celou dobu mě to vážně štvalo – je zvuk motoru vycházející z reproduktorů. Už jsem si na tuhle neřest v moderních sportovních autech zvyknul, jenže tady nejde vůbec vypnout. Ostatní ostré Volkswageny nabízejí spoustu jízdních režimů, jenže tady žádné na výběr nejsou. Je to otravné, přitom tříválec se nemá za co stydět.

Z výfuku se projevuje pěkně peprně a navíc s autem hýbe hodně slušně. Jakmile se turbo kolem 2 000 otáček pořádně nadechne, do sedačky vás zamáčkne slušnou silou. Svižnost navíc umocňují i krátké převody. Jenom kdyby odezva na plyn nebyla tak vlažná, když chcete trefit dokonalý meziplyn.

Uvnitř umí up! GTI také zabrnkat na nostalgickou notu. Tříramenný volant pochází z většího ostrého Golfu, stejně jako motiv károvaného čalounění. Škoda jenom, že sedačky jsou jednak vysoko ukotvené a zadruhé vlastně obyčejné sériové kusy, tedy ploché, bez špetky bočního vedení, jenom potažené ikonickým čalouněním. A volant by mohl mít teleskopické nastavení, takhle je to trochu po italsku, tedy na dlouhé ruce a krátké nohy.

Interiér potěší i minimalistickým pojetím. Jednoduché budíky jsou perfektně čitelné, primitivní infotainment má skvělé ovládání i pěknou grafiku (včetně miniaturního výřezu parkovací kamery) a všechno je dokonale přehledné. Prostoru vpředu je dostatek a dozadu si na okamžik sednou i dospělí, stejně tak kufr spolkne i víc než jenom dvoudenní nákup.

VW up! GTI mi za týden, navzdory několika nedokonalostem, přirostl k srdci, až jsem mu začal říkat Jupík, což přesně odráží jeho povahu. Je to veselé malé autíčko, které vám zvedne náladu, kdykoliv si do něj sednete. Jenom kdyby nebyl tak drahý – 412 900 korun je přece jenom dost. Ale pořád může být hůř, třeba když se podíváte do ceníku Abarthu. A jak se prodává!

14.8.2020 8:02| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist