Volkswagen Up! 1.0

Má stejné základy jako Škoda Citigo nebo Seat Mii. Je Volkswagen up! v něčem rozdílný? To jsme zjišťovali během týdenního testu.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.6

RADOSTI
Kompaktní rozměry; nízká spotřeba; kvalitní interiér;

STAROSTI
Vyšší cena; ústupky z hlediska použitelnosti

Kompaktní karoserie, pět dveří a pod kapotou motor o necelém litru objemu s výkonem 75 koní. Tedy stejné vlastnosti, jaké nabídne Škoda Citigo. Aby ne, když mají ještě se Seatem Mii stejné kořeny. Je ale mezi nimi vůbec nějaký rozdíl?Není potřeba začínat s lupou v ruce, zatímco Citigo je zaměřené na konzervativní zákazníky především postaršího věku (i když se automobilka snaží namluvit, že jde o auto pro mladé), je to právě up!, kterému v krvi proudí mladší krev. Mají sice velmi společné křivky, ale je tu několik detailů, díky kterým vozítko od Volkswagenu působí hodnotněji.

Podobně působí i interiér, který u lze u Upu vyšperkovat barevnou palubní deskou, stejně jako to umí nový Beetle. Působí to svěže a tradiční usedlost Volkswagenu je ta tam. Interiér je dobře smontován, všechno hezky dosedá na svá místa a nikde nic neskřípe ani nevrže. Materiály jsou poplatné třídě, kam nejmenší dítko Volkswagenu míří, ale jinak provedení nelze nic moc vyčíst, spoustu prvků, jako páčky stěračů, sdílí s dražšími sourozenci, takže kromě odhaleného plechu na dveřích nemáte pocit, že tu bylo něco výrazně ošizeného.

Volkswagen Up velká fotogalerie

Volkswagen Up fotogalerie

Úplně bez chyb ale interiér není, kromě toho, že pro stažení okna spolujezdce se musíte natáhnout k jeho dveřím, jsou zadní okna výklopná do stran. Po vzoru Citiga tu zůstal i nepříjemný detail palety v kufru, která se po vyklopení nevrátí na své místo. Dva provázky, se kterými by se víko zvedalo společně s kufrem, byly asi moc drahé…Zajímavou vychytávkou, která je součástí přenosné navigace a najdete ji jen v Upu, je Trenér Think Blue. Jde v podstatě o takovou hru, která vás motivuje jak jezdit za co možná nejméně. Na výběr je hned několik obrazovek, z nichž se každá soustředí na něco trochu jiného.

Jednou je to kontinuita jízdy – tedy jak moc zrychlujete a zároveň jak moc brzdíte, podruhé se snažíte řadit v ideálních otáčkách. Za úspěšné splnění „úkolu“ se vám vyplní kruhová výseč, naopak ve chvíli, kdy pozdě zařadíte, nebo moc šlápnete na plyn, dostanete prázdné políčko. Nemusím asi prozrazovat, že je to velmi návykové, i když občas schytáte prázdné políčko za brzdění na červenou.


Pokud od motoru neslyšíte, kdy je ta správná chvíle přeřadit, Trenér Think Blue vás to hravě naučí.

Ostříleného spořílka to nic nového nenaučí, cílem je jezdit plynule, moc nešlapat na plyn ani na brzdu a držet motor v co nejnižších otáčkách. Ale u lidí, kteří toho o plynulosti moc neví, by to mohlo mít úspěch. S předvídatelným jízdním stylem se dá bez výraznějších ústupků přiblížit udávané spotřebě 4,5 l/100 km.S výkonem 75 koní člověk nedělá v provozu ostudu, tříválec se ochotně točí až k červenému poli a adekvátně k tomu zrychluje. Pak už pochopitelně nejezdíte „pod pět“, ale se pohybujete lehce nad pěti litry na sto, což je pořád skvělá hodnota.

Zkusil jsem si vyloženě defenzivní jízdu a dokázal jsem se ve městě dostat na spotřebu pod čtyři litry na sto. To už je hodnota, při které začíná mít auto navrch před městskou hromadnou dopravou, a to ani nemluvím o tom, jaký je to rozdíl z hlediska komfortu. Ve finále můžete jezdit ještě za méně, automobilka nabízí i verzi na CNG, která má nádrž jak na benzín, tak na stlačený zemní plyn, se kterým se dá kompenzovat ne úplně rozšířená síť čerpacích stanic.Výbavy se dělí na tři základní, od Take up! přes Move up! až po vrcholnou High up!. Základní cena startuje na 192 900 Kč, nejvyšší High Up! pořídíte od 227 900 Kč. My jezdili v té střední, která má ve standardu ESP, centrální zamykání nebo elektronická okna a ve výsledku nám nic nechybělo.

Verdikt
Volkswagen Up! má oproti Citigu značnou nevýhodu. Český trh je nakloněn domácí automobilce a up! navíc stojí oproti malé škodovce o pár tisíc víc. A to zrovna v téhle kategorii můžou hrát velkou roli.

Mně osobně se ale up! líbí mnohem více, a to jak zvenku, tak zevnitř. Nepůsobí na mě tolik lacině, i když po bližším zkoumání narazíte na místa, kde se šetřilo. Stejné nedostatky ale mají všichni tři koncernoví prcci, takže jediné, co může rozhodnout o tom, do kterého showroomu zajdete, je právě preference té či oné značky, nebo design, který vám padne více do oka. Já osobně bych ale domácí automobilky odvrátil zrak směrem do Německa.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)999
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 : 76,4
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadububnové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55 / 75 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)95 v 3000 - 4300 ot./min.
0-100 km/h (s)13,2
Nejvyšší rychlost (km/h)171
Spotřeba paliva (l/100 km)5.9 / 4 / 4.7
Objem nádrže (l)35
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3540
Šířka (mm)1645
Výška (mm)1489
Rozvor náprav (mm)2420
Ceny
Základní cena modelu192 900 Kč
26.6.2012 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist