První jízda: Volkswagen Up!

Škoda Citigo dostala na domácím trhu přednost. Jaký je wolfsburský originál? To jsme zjistili zase v jeho domácím prostředí.

Hned na úvod se přiznám, že pětidveřový Volkswagen up! je zatím tím nejlepším miniautem, se kterým jsem měl tu čest. Je to dospělé auto se vším všudy a pokud by mělo být nějaké malé auto jako jediné v rodině, tak právě tohle. Další pár dveří nabídne logické výhody, které ho dělají ještě praktičtějším. Snadno dozadu připoutáte dítě do sedačky nebo na ně můžete hodit třeba nákup. Pravda, už nevypadá tak hezky jako třídveřová varianta, ale tady praktičnost vítězí nad designem.

Z pohledu motorizací můžete volit stejně jako u mladoboleslavské Škody Citigo, tedy slabší 60 koňovou variantu nebo silnější, která nabídne 75 koní. V nabídce je i verze na stlačený zemní plyn (CNG), která disponuje výkonem 68 koní.

Volkswagen Up velká fotogalerie

Volkswagen Up fotogalerie

A protože již importér zveřejnil ceny, sluší se zmínit, že příplatek za pětidveřovou variantu je rovných 10 000 kč. Úplně nejlevnější třídveřový Up! pořídíte od 192 900 Kč s výbavou Take up! Oproti Citigo se tedy bavíme o rozdílu 13 000 Kč ve prospěch domácí automobilky.První cesta je naplánována z letiště do hotelu, řízení si bere na starosti kolega. Mám tak z pohledu spolujezdce dostatek času seznámit se s interiérem vozidla. Uvnitř je to tradiční Volkswagen, se všemi ctnostmi i neduhy. Je německy strohý, ale hezky smontovaný. V případě up!u je palubní deska rozdělena barevným pásem v barvě karoserie. U stříbrného exteriéru byl dekor černý, takže to uvnitř vypadalo nudně. Jenže pak jsem přesedl do červené varianty, kterou vidíte i na fotkách. Světlý interiér celý vnitřek hodně oživil a červená tomu dodala tu správnou šťávu. Tady se mi líbilo o poznání víc. No nic… dost bylo ohmatávání plastů, konečně se deru za volant.


Světlý interiér v kombinaci s červenou palubní deskou vypadal stylově

Sedačky jsou fajn, mají dobré boční vedení a díky sdruženým opěrkám vypadají docela sportovně. Vůbec celá procedura od pozice za volantem až po ovládání je taková .. že to “prostě funguje”. Všechna tlačítka najdete na svém místě a pokud se odprostíte od toho, že tu není žádná kůže a měkčené plasty, není interiéru co vytknout. Vnitřek je hodně prostorný a rozměry bych ho klidně přirovnal k Fabii. Exaktní čísla k dispozici nemám, ale tísnit se tu určitě nebudete.Kufr v základu nabídne 251 litrů. Sedadla se nedají sklopit do úplné roviny, po sklopení navíc vznikne nemalý schod. To se dá naštěstí vyřešit zvýšením podlahy v nákladovém prostoru. Pak naložíte až 951 litrů. Navíc se dá sklopit i přední sedadlo spolujezdce, takže se dají převážet i předměty do dvou metrů délky.

Po nastartování mě překvapil trochu nevyvážený chod při volnoběhu, za který nejspíš může absence vyvažovacího hřídele. Auto se třeba při stání na křižovatce citelně otřásá. Tady pomůže snad jen systém stop-start, který motor při stání utne. Při jízdě si ale ničeho takového nevšimnete. Vlastně si všimnete jen toho, že je tu překvapivé ticho. Ne, není to Lexus LS 600h, ale třeba kolínská miniauta drtí na celé čáře. Odhlučnění si zaslouží velkou pochvalu.Při řízení mě drobounký up! hodně překvapil, řízení je lehké, citlivé i okolo středu a s narůstající rychlostí příjemně tuhne. Pětistupňový manuál si nezaslouží větší kritiku, má krátké dráhy a rychlosti zapadají jako po másle. Ve městě můžete s klidem jezdit na pětku. Pod menším kopcem je lepší podřadit, pod větším je to nutnost. Na dálnici se při stotřicítce projeví pětistupňová převodovka, otáčky se pohybují okolo 4000 ot./min a litrový tříválec už o sobě dává vědět. Takže zpátky do města. Parkování je díky hranatým rozměrům hračka, přesně odhadnete kde auto začíná a končí. A kdyby to přecijen nevyšlo, příplatkový systém City Safe Drive dokáže auto zastavit před překážkou a to až do rychlosti 30 km/h.



Up! CNG 50 kW
Krátce jsem vyzkoušel pohon na zemní plyn CNG, na který se u Citiga ještě nedostalo. Výkonově leží mezi oběma benzinovými motory – má přesně 68 koní. Motor se mi nezdál tak agilní a přišlo mi, že není tak kultivovaný, jako benzín. Jenže pro zemní plyn hrají hlavně náklady na palivo, takže se mu dá ledacos odpustit. A tam je naprosto bez konkurence. Na sto kilometrů spotřebuje dle tabulkových hodnot 2,9 kg plynu na stovku ujetých kilometrů. To se současným ceníkem dělá přibližně 80 kč. Kufr si navíc zachoval své standardní dispozice – nádrže jsou umístěny před a za zadní nápravou. Mají celkovou kapacitu 72 litrů, to s rezervní desetilitrovou nádrží na benzin nabídne dojezd až 550 km.


Up! Blue Motion Technology 44 kW
U verze Blue Motion by měla spotřeba klesat až na 4,1 litru. Pomáhá tomu systém stop-start a karoserie položená o 15 mm blíže zemi. U mojí krátké testovací jízdy se spotřeba pohybovala okolo pěti litrů. Faktem je, že jsem stavěl skoro na každém semaforu – a že jich poblíž bylo nemálo. Díky tomu jsem důkladně vyzkoušel i systém Stop-Start, díky kterému ušetříte pár kapek benzínu při čekání na zelenou. Funguje zcela bez problémů, než zařadíte rychlost, motor už běží v ustáleném volnoběhu. Ani se sníženým podvozkem jsem nezaznamenal diskomfort, neřkuli uskákané chování. Osobně jsem nepoznal rozdíl mezi běžnou verzí. Takže pokud vám záleží na každé deci blahodárného benzínu, tohle auto patří k těm nejúspornějším u nás.

2.4.2012 7:40| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist