Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i: Veselý prťous

Zmiňovat, že Toyota Aygo je spolu s Citroënem C1 a Peugeotem 108 vyráběná ve středočeském Kolíně asi nemá smysl. To, že je z této trojice nejlevnější, už každý vědět nemusí. A to, že je to nesmírně vtipné a hravé auto, zjistíte, až když s ní můžete týden jezdit.
img_2408-1100x618.jpgCelá galerie 11 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.4

Dominantní pocit z Ayga je, že je opravdu malé – a to jak krátké, tak úzké (konkrétně 3 465 mm na délku a 1 615 mm na šířku). Takže zpočátku budete parkovat půl metru od chodníku a mezi ostatními auty vám bude připadat legračně malé. Jenže v tom je právě smysl těchto aut. A právě tyto rozměry, spolu s pohotovostní hmotností od 840 kg (a s tím související legrační spotřebou), jsou jedním z důvodů pro koupi auta.

Samozřejmě, že jako dálniční přepravník pro čtyři dospělé a náklad (kufr má neohromujících 168 litrů) si Aygo vybere málokdo, ale pokud jezdíte hlavně po městě, pak takto malé a hbité a navíc úsporné auto dává smysl. A protože, stejně jako oba sourozenci, prošla i Toyota faceliftem, je potřeba zjistit, co všechno se zlepšilo.

Hlavní charakteristika jízdních vlastností Ayga je lehkost a hravost. Auto má dokonce klasickou ruční brzdu a opravdu ji lze použít jako pomoc při zalomení do ostré zatáčky. Stejně tak není problém vyvolat přetáčivý smyk jen prací s hmotností auta. Ale i řidičům, kteří dávají přednost čisté stopě, má Aygo co nabídnout, a oproti předchozí inkarnaci je znát zlepšení.

Konkrétně už auto umí přenášet výkon na přední nápravu bez parazitních projevů typu tahání za volant, neschopnost udržet rovný směr apod. Vzhledem k tomu, že se opravdu bude jednat především o městské auto, jsou zvláštně nastavené rychlostní stupně – jsou opravdu hodně dlouhé.

Jedinou pohonnou jednotkou zůstává tříválec 1.0 VVT-i, který pochází přímo od Toyoty. Oproti minulé verzi vzrostl výkon o 2 kW – na 53 kW a jako změnu k lepšímu určitě můžeme uvést použití vyvažovacího hřídele.

Milá je u tohoto motoru spotřeba. Když jsem auto přebíral, ukazovala dlouhodobá hodnota 5,2 litru. Po týdnu značně neúsporného ježdění výhradně po Praze jsem Aygo vracel s 5,3 l/100 km. Mimochodem výrobcem udávaná hodnota pro město je 4,9 litru, což je odchylka v toleranci a málokdy viděná. A to i bez přítomnosti start-stop systému.

Zvenku je nejviditelnější změna to, že výrazné X na předku už není černé, ale je v barvě auta, což v případě námi testované oranžové působilo velice dobře. Doplnění o černý vložený pás od předních světel až po A sloupek, spolu s černými disky kol a sloupky a střechou působí opravdu elegantně.

Dominantním prvkem zboku je pak spodní linie zadních bočních oken lomená vzhůru. Protože je evidentní, že nejnižší ceně se muselo podřídit úplně všechno, nepřekvapí, že vnější barva je opravdu jen zvenku, takže po otevření dveří je třeba v oblasti pantů vidět podkladová vrstva.

Uvnitř je všechno roztomilé a jednoduché. V době, kdy u některých aut pouštíte na dotykovém displeji pomalu i stěrače, u Ayga máte velké kolečko na teplotu, v něm menší na větrák a pod ním další na směrování vzduchu (neplatí pro paket Cool & Safe, jehož součástí je automatická klimatizace).

Pokud je auto vybavené paketem Style nebo Connect, je nad panelem topení umístěný sedmipalcový dotykový displej infotainmentu. V něm můžete mít i navigaci a samozřejmě hands free s bluetooth připojením. Auto má dokonce omezovač rychlosti. Tempomat bohužel ne, ale i na omezovač se dá zvyknout.

Vzhledem k vnějším rozměrům auta je evidentní, že uvnitř nemůže překypovat prostorem. V reálu je situace lepší, než by se mohlo zdát. Kufr má výše uvedených 168 litrů, což není mnoho, opěrák zadní sedačky je v podstatě opřený o zadní víko a ani tak není na zadních sedadlech dostatek místa pro velkého dospělého člověka.

To naopak vpředu je nejpodstatnější změna proti autu běžné velikosti to, jak je Aygo úzké. Co se týče prostoru mezi sedačkou a palubní deskou, tam problém vůbec není a není ani na výšku. Opravdu oldschool je ovládání palubního počítače dvěma tlačítky vystupujícími přímo ze štítu, ale v této cenové kategorii to rozhodně lze odpustit.

Týden s Toyotou Aygo byl velice zábavný, a to jak pro samotné vlastnosti lehkého a malého auta, tak pro reakce ostatních lidí. Roztomilé autíčko této velikosti, navíc ve výrazné oranžové barvě a všemi detaily se snažící být co nejveselejší, prostě nemůže nebudit pozitivní emoce. Zároveň to byl týden nostalgický, kdy se člověk neubrání vzpomínání na svoje začátky za volantem.

Podstatná informace je základní cena 235 900,- Kč pro pětidveřovou variantu a ještě o 5 000 korun méně v případě třídveřové. Nejtěžší nakonec je najít nějaké mínus. Protože všechny objektivní nedostatky pramení z toho, že se jedná o levné, malé a jednoduché auto. A tak zatím co u spousty mnohem dražších aut není problém mínusových položek najít hodně, Aygo relativně žádné nemá.

Jo a až Toyota udělá Aygo GRMN, budu první ve frontě na vyzkoušení.

Čtěte také: Test Toyota Yaris GRMN: Nabroušený skrček

25.3.2020 12:07| autor: Jiří Kotyk | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist