Testujeme zimní pneumatiky Goodyear UltraGrip 9: Výměna auta

Testování zimních pneumatik pokračuje, měníme ale auto a vyrážíme směr závodní okruh v Sosnové u České Lípy. Závodit se ale nebude.

Už jsme to zmiňovali v minulém článku a teď to připomeneme znovu, testujeme zimní pneumatiky Goodyear UltraGrip 9 (jde o novou generaci navazující na úspěšnou osmičkovou řadu) a to v rozměru 205/55 R16. Právě to je velmi důležité, neboť průměr šestnáct palců s šířkou pneumatiky 205 milimetrů a profilem 55% je velmi hojným rozměrem napříč všem „obvyklými“ vozy (nižší) střední třídy mladších i starších ročníků. Právě tuto gumu lze obout nejenom na Audi A4 jako v našem případě, ale třeba také na Škodu Octavia, Ford Mondeo…


Anebo na BMW řady 3 a to jsme právě udělali. Záměr byl jasný, přesunout pomyslně pohon v rámci náprav a vyzkoušet, jak si Goodyear UltraGrip 9 poradí se zadokolkou. Představme si stroj, na který jsme dočasně přezuli sadu kol (tedy přesněji řečeno sadu pneumatik, neměnili jsme disky, ale museli jsme zout všechny čtyři pneumatiky a opět nazout na originál sadu od BMW), jde o BMW 320d Touring předchozí generace.

Pod kapotou má naftový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a přímým vstřikem. Z objemu dvou litrů jde výkon 177 koní v 4000 otáčkách za minutu a točivý moment je 350 Nm v rozmezí 1750 až 3000 otáček přes šestistupňovou manuální převodovku na zadní kola, dnešním pohledem řečeno „klasika.“

Maximálka auta je (jakkoli nás aktuálně nezajímá, jen pro úplnost informace) 228 km/h a zrychlení z nuly na stovku zvládne BMW 320d Touring za 8,1 sekundy. Vzhledem k podmínkám ani sprint 0-100 nebude tím, co nás bude aktuálně zajímat, nám jde zejména o jistotu v zatáčkách, jistotu při zatáčení na sněhu, přilnavost zadní nápravy pod plynem a to samé s naloženým kufrem.

Vyrazili jsme s autem na závodní okruh do Sosnové. Ne že bychom chtěli podnikat nějaké „vylomeniny,“ šlo hlavně o bezpečí uzavřené tratě, i když na silnici jsme samozřejmě také chování pneumatik sledovali a nutno říct, že vzhledem k tomu, že bohužel všechen sníh roztál, nelze pneumatikám nic vytknout. BMW 320d není výkonově předimenzované, takže nehrozilo protáčení zadních kol při každém rozjezdu, přední kola se držela asfaltu s odpovídajícím zaujetím a to samé platí pro pneumatiky na zadní nápravě. Pokud došlo k prokluzu, tak skutečně při neopatrném přidání plynu v zatáčce na mokrém štěrku a spíše proto, že jsem chtěli smyk v daných podmínkách vyvolat než že by k němu došlo nečekaně.

Zpět do Sosnové, kde v zadní zatáčce – té co je ideální na driftování – ležely poslední zbytky sněhu a to byly přesně podmínky ideální pro náš test. Začali jsme kroužením po dráze s postupným zvyšováním rychlosti. Až do nějaké šedesátky bylo vše v pořádku, všechna čtyři kola držela ve stopě a nic se nedělo, př dalším zvýšení tempa pak bylo patrné, že gumy začínají klouzat. Seriozně je třeba přiznat, že jsme na dráze nebyli sami a jak všechna auta jezdila, ze sněhu se stával uklouzaný led. A ne, nedocházelo k prokluzu zadních kol, nebo přesněji „pouze“ zadních kol, ale do skluzu šla i kola na přední nápravě, jediným řešením bylo (a jak jsme viděli, museli se přizpůsobit v nájezdové rychlosti i ostatní účastníci jízd) snížit rychlost v nájezdu do zatáčky.

Už jsme zmínili v minulých článcích, že nová Goodyear UltraGrip 9 v porovnání s předchozí verzí nabízí vylepšenou výkonnost na sněhu tím, že lamely a okraje běhounu nové pneumatiky byly navrženy tak, aby poskytovaly optimální tvar otisku pneumatiky bez ohledu na prováděný manévr, což umožňuje spolehlivou odezvu pneumatiky při řízení, zatáčení, brzdění i zrychlování a jistota v chování je znát. O rozdílu mezi starými asijskými pneumatikami, které na BMW byly před naším testem, nemá cenu hovořit.

O sněhu bohužel tato zima moc nebyla, nicméně lepší ovladatelnost na sněhovém povrchu by měla být zajištěna velkým množstvím hran a vyšším počtem lamel na ramenních blocích. Variabilní bloková geometrie zajišťuje silný záběr na sněhu. Na ledu pomáhá k lepší výkonnosti vysoká hustota lamel spolu s hranatějším otiskem. Přesto ale jízda na ledu je, naším pohledem, zejména o opatrnosti a velmi nízké rychlosti, než že bychom se jako řidiči chtěli spoléhat pouze na novou technologii pneumatik. Byť evidentně funguje. Anebo na vylepšenou směs, kterou UltraGrip 9 v porovnání se svou předchůdkyní disponuje, speciální směs plastifikátorů obsahující pryskyřici kvůli přilnavosti na mokrém povrchu či rostlinný olej zajišťuje vylepšený výkon na sněhu i ledu a zlepšuje schopnost pneumatiky přilnout k vozovce v zimním počasí.

Hovořili jsem před časem o tom, že budeme sledovat spotřebu, ale vzhledem k výměně testovacího vozu musíme toto téma opustit, s nájezdem několika set kilometrů by bylo hodnocení spotřeby, zejména s ohledem na konkurenci, neseriozní a nemělo by pravdivou vypovídající hodnotu. Můžeme se ale vrátit k otázce rozdílu jízdy s plným a prázdným zavazadelníkem.

Rozdíl tam mohl být, ale…! Než jsme naložili zavazadlový prostor dostatečně těžkými věcmi, aby byl rozdíl zásadní (a neptejte se raději, jak to probíhalo, protože na místě jsme neměli dost velkých a těžkých závaží, takže – neboť jsme byli mimo veřejné silnice – posloužila nakonec varianta „živá zátěž“), tak byl povrch opět více uklouzaný a zledovatělý.

Takže ano, v zatáčce se sněhem, respektive ledem, docházelo k prokluzu zadních kol v nepatrně nižší rychlosti než tomu bylo u prázdného kufru – opět s upozorněním, že mezi zkušebními jízdami se změnily podmínky na dráze k horšímu. A v zatáčkách se suchým povrchem pneumatiky v zásadě držely pořád stejně, i když test jsme vzhledem k námitkám a téměř vulgárním výtkám ze zavazadlového prostoru museli omezit na jedno svižné kolo.

Abychom nekončili v nepřijatelně odlehčeném duchu, tak řekneme, že i na autě s pohonem zadních kol fungovaly pneumatiky Goodyear UltraGrip 9 velmi dobře, v rámci „běžného“ ježdění na veřejných silnicích potvrzovaly svou kvalitu. A na uzavřené dráze v limitních situacích námi zjištěné výsledky či poznatky odpovídaly podmínkám, při kterých ke zkušebním jízdám docházelo.

16.3.2015 11:27| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist