Testujeme zimní pneumatiky Goodyear UltraGrip 9: Na sněhu

Zimní pneumatiky konečně mohly vjet na sněhovou pokrývku delší než pár metrů. Jak je (nejen) vzorek pneumatiky na tento podklad připraven?

Téma zimní pneumatiky nutně musí vést k zamyšlení, jak obutí funguje na sněhu. I když je třeba připomenout dvě věci. Za prvé, že Goodyear UltraGrip 9, kterou testujeme, je určena do evropské zimy. Čímž přechází k bodu dvě, kdy si nahlas řekneme, kolik dnů že byla letos naše republika pod sněhem – nebo alespoň pod tajícím či rozbředlým sněhem. Tak vidíte…

Každopádně sníh tady je (tedy teď už zase ne, před pár dny jsme se konečně dočkali nejenom na nejvyšších vrcholcích hor) a tak mohlo dojít na to, abychom Goodyear UltraGrip 9 na bílém podkladu vyzkoušeli.


Co je třeba vědět o této pneumatice? Třeba to, že nová Goodyear UltraGrip 9 odpovídá na potřeby jízdy na sněhu svým vylepšeným dezénem (v porovnání s předchozí verzí) a nabízí vylepšenou výkonnost na sněhové pokrývce. Nutně musí zaznít, jak toho bylo dosaženo – lamely a okraje běhounu nové pneumatiky byly navrženy tak, aby poskytovaly optimální tvar otisku pneumatiky bez ohledu na prováděný manévr, což umožňuje spolehlivou odezvu pneumatiky při řízení, zatáčení, brzdění i zrychlování. Tedy, pokud se podíváte na vzorek, a představíte si jej v okamžiku, kdy je kolo zatočené, tak i v tuto chvíli zabírají drážky kolmo na směr jízdy. „Půlměsíce“ spojené uprostřed běhounu se při natáčení podřizují tomuto trendu a zajišťují maximální možnou přilnavost. Nejenom na přední nápravě, kde je konfrontace pneumatiky v natočení a přilnavosti jasná, ale i na zadních kolech. I tam na sněhu vykazuje pneumatika jistotu, schopnost držet ve směru, autu zadek „nevlaje,“ tedy pokud nechcete.

Nejde ale jen o vzorek jako takový, lepší ovladatelnost na sněhu je zajištěna velkým množstvím hran a vyšším počtem lamel na ramenních blocích, právě variabilní bloková geometrie zajišťuje silný záběr na sněhu, na ledu pomáhá k lepší výkonnosti vysoká hustota lamel spolu s hranatějším otiskem.

Pak je zde cosi co se jmenuje hydrodynamická drážka, prvek, který snižuje riziko aquaplaningu a zlepšuje záběr na tajícím sněhu. A jsme zpátky u termínu „evropská zima,“ tedy zimy ne s třeskutými mrazy, ale s tajícím sněhem. Co jsme museli nastudovat z informačních materiálů, to jsou data ohledně směsi pneumatiky, protože jak jsme si jistí v různých věcech souvisejících s automobilismem, tak odbornost zaměřená na gumárenství to určitě není.

UltraGrip 9 má v porovnání se svou předchůdkyní vylepšené složení směsi, kdy „koktejl“ obsahujíce pryskyřici kvůli přilnavosti na mokrém povrchu či rostlinný olej zajišťuje vylepšený výkon na sněhu i ledu a zlepšuje schopnost pneumatiky přilnout k vozovce v zimním počasí. Takže i to co nevidíme by mělo pracovat v rámci jízdy na sněhu pro nás a naši bezpečnost.

Závěrem jedna poznámka a ještě jedna připomínka. Poznámka se týká toho, že e chceme v rámci testu zaměřit i na spotřebu – nicméně nájezd je zatím tak zanedbatelný, že hodnotit rozdíl v apetitu auta by bylo nekorektní a neprůkazné. A připomínka se týká rozměru pneumatik, testujeme  Goodyear UltraGrip 9 v dimenzi 205/55 R16, což je tradiční a masově rozšířený rozměr, který se týká třeba populární domácí Škody Octavia. Což znamená jediné, že budeme přezouvat a měnit. Pokud jsme do těď jezdili na Audi A4, tak teď v rámci redakčního testování ojetých aut půjde „naše“ sada kol na BMW 320d Touring (do te%d jezdící na Michelin Alpin 5 – takže příležitost ke srovnání) a otázka do budoucna zní – jak si povedou pneumatiky na autě s pohonem zadních kol?

17.2.2015 3:51| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist