Testujeme zimní pneumatiky Goodyear UltraGrip 9: Na sněhu

Zimní pneumatiky konečně mohly vjet na sněhovou pokrývku delší než pár metrů. Jak je (nejen) vzorek pneumatiky na tento podklad připraven?

Téma zimní pneumatiky nutně musí vést k zamyšlení, jak obutí funguje na sněhu. I když je třeba připomenout dvě věci. Za prvé, že Goodyear UltraGrip 9, kterou testujeme, je určena do evropské zimy. Čímž přechází k bodu dvě, kdy si nahlas řekneme, kolik dnů že byla letos naše republika pod sněhem – nebo alespoň pod tajícím či rozbředlým sněhem. Tak vidíte…

Každopádně sníh tady je (tedy teď už zase ne, před pár dny jsme se konečně dočkali nejenom na nejvyšších vrcholcích hor) a tak mohlo dojít na to, abychom Goodyear UltraGrip 9 na bílém podkladu vyzkoušeli.


Co je třeba vědět o této pneumatice? Třeba to, že nová Goodyear UltraGrip 9 odpovídá na potřeby jízdy na sněhu svým vylepšeným dezénem (v porovnání s předchozí verzí) a nabízí vylepšenou výkonnost na sněhové pokrývce. Nutně musí zaznít, jak toho bylo dosaženo – lamely a okraje běhounu nové pneumatiky byly navrženy tak, aby poskytovaly optimální tvar otisku pneumatiky bez ohledu na prováděný manévr, což umožňuje spolehlivou odezvu pneumatiky při řízení, zatáčení, brzdění i zrychlování. Tedy, pokud se podíváte na vzorek, a představíte si jej v okamžiku, kdy je kolo zatočené, tak i v tuto chvíli zabírají drážky kolmo na směr jízdy. „Půlměsíce“ spojené uprostřed běhounu se při natáčení podřizují tomuto trendu a zajišťují maximální možnou přilnavost. Nejenom na přední nápravě, kde je konfrontace pneumatiky v natočení a přilnavosti jasná, ale i na zadních kolech. I tam na sněhu vykazuje pneumatika jistotu, schopnost držet ve směru, autu zadek „nevlaje,“ tedy pokud nechcete.

Nejde ale jen o vzorek jako takový, lepší ovladatelnost na sněhu je zajištěna velkým množstvím hran a vyšším počtem lamel na ramenních blocích, právě variabilní bloková geometrie zajišťuje silný záběr na sněhu, na ledu pomáhá k lepší výkonnosti vysoká hustota lamel spolu s hranatějším otiskem.

Pak je zde cosi co se jmenuje hydrodynamická drážka, prvek, který snižuje riziko aquaplaningu a zlepšuje záběr na tajícím sněhu. A jsme zpátky u termínu „evropská zima,“ tedy zimy ne s třeskutými mrazy, ale s tajícím sněhem. Co jsme museli nastudovat z informačních materiálů, to jsou data ohledně směsi pneumatiky, protože jak jsme si jistí v různých věcech souvisejících s automobilismem, tak odbornost zaměřená na gumárenství to určitě není.

UltraGrip 9 má v porovnání se svou předchůdkyní vylepšené složení směsi, kdy „koktejl“ obsahujíce pryskyřici kvůli přilnavosti na mokrém povrchu či rostlinný olej zajišťuje vylepšený výkon na sněhu i ledu a zlepšuje schopnost pneumatiky přilnout k vozovce v zimním počasí. Takže i to co nevidíme by mělo pracovat v rámci jízdy na sněhu pro nás a naši bezpečnost.

Závěrem jedna poznámka a ještě jedna připomínka. Poznámka se týká toho, že e chceme v rámci testu zaměřit i na spotřebu – nicméně nájezd je zatím tak zanedbatelný, že hodnotit rozdíl v apetitu auta by bylo nekorektní a neprůkazné. A připomínka se týká rozměru pneumatik, testujeme  Goodyear UltraGrip 9 v dimenzi 205/55 R16, což je tradiční a masově rozšířený rozměr, který se týká třeba populární domácí Škody Octavia. Což znamená jediné, že budeme přezouvat a měnit. Pokud jsme do těď jezdili na Audi A4, tak teď v rámci redakčního testování ojetých aut půjde „naše“ sada kol na BMW 320d Touring (do te%d jezdící na Michelin Alpin 5 – takže příležitost ke srovnání) a otázka do budoucna zní – jak si povedou pneumatiky na autě s pohonem zadních kol?

17.2.2015 3:51| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist