Test Fordu Focus ST 2.3 EcoBoost: Zapomeňte na RS, tohle je teď nejrychlejší Focus

Ford zrušil vývoj nejnovějšího Focusu RS a vsadil karty na slabší STčko. Jak jezdí oblíbený hot-hatch s automatickou převodovkou?
img_8402-1100x618.jpgCelá galerie 14 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.8

Rychlé Fordy mají dlouhou tradici, ale Focus ST má relativně krátkou historii, která je spojena se světem motorsportu pouze okrajově. Focus ST se poprvé objevil před přibližně patnácti lety a po celou svou historii je trochu pátým kolem u vozu.

Vždy se představí jako první sportovní verze každé generace Focusu, ale má pouze krátkou příležitost vyniknout, protože jej marketing Fordu později zastíní vrcholným Focusem RS.

Hlavní sportovní verze RS, založená na nejnovější generaci Focusu, se ale nakonec bohužel nepředstaví, čímž ST dostalo příležitost ukázat své schopnosti a upevnit svou pozici moderního rychlého Fordu, který se hodí na zábavu i každodenní ježdění.

Ford navíc pokračuje v tradici STčka jako sportovního modelu pro rodinu, protože kromě hatchbacku nabízí i kombi, naftový motor a nově i automatickou převodovku.

Ford Focus ST ctí pravidla běžných ostrých hatchbacků. Ptáte se, co tím myslím? Standardní Focus je docela hezké auto, ale sportovní styling STčka posouvá design současné generace na mnohem vyšší úroveň.

Upravený přední nárazník, střešní křidélko na zádi a tmavá devatenáctipalcová kola skvěle vynikají. S příplatkovým oranžovým odstínem Fury, který poslouží jako magnet na policejní radary ve slunečných dnech, podtrhuje charakter Focusu ST stejně jako v decentní modré barvě Performance, se kterou zase působí jako nenápadný sleeper.

Interiér Focusu ST se od běžného modelu odlišuje pouze několika detaily, k nimž z pohledu řidiče patří volant se zploštělým spodkem, hlavici řadicí páky s lesklou kovovou povrchovou úpravou potom v případě automatické převodovky nahrazuje otočný ovladač.

Za volantem sedíte ve výborných sportovních sedadlech Recaro, která jsou pohodlná a vysokým bočním vedením, sahajícím až k lopatkám, vytvářejí silnou oporu těla v zatáčkách.

Doby, kdy zážehový Focus ST poháněl relativně exotický pětiválec s turbem, už jsou dávno pryč. Nejnovější Focus ST opět pohání 2,3litrový čtyřválec EcoBoost, který oproti předchůdci posílil o 60 koní a 30 newtonmetrů. Motor s celkovou sílou 280 koní a 420 newtonmetrů odhodlaně táhne a Focus ST je s ním opravdu rychlý.

Větší zdvihový objem oproti běžným dvoulitrům sportovních hatchbacků se projevuje hlavně v nízkých otáčkách. V otáčkách, které považujeme za „podtočené“, je kultivovaný, neklepe se a stačí jemně přidat plyn, aby se ochotně posbíral a okamžitě začal táhnout.

Turbodmychadlo pracuje s minimální prodlevou a pod plným plynem táhne jako zběsilé. Motor je silný v celém spektru a ve vysokých otáčkách nijak nevadne. Nejnovější STčko je vybaveno systémem anti-lag, který v jízdních režimech Sport a Race Track při přeřazení udržuje turbodmychadlo roztočené otevřenou škrticí klapkou motoru. Maximální plnicí tlak je díky tomu k dispozici prakticky bez prodlevy.

Dynamické sportovní režimy zlepšují zrychlují reakci motoru na plyn, bohužel však zesilují zvuk motoru až přehnaně silně skrze reproduktory. Automatická převodovka potom při ostřejší jízdě vyžaduje trochu času na řazení. S manuálem budete mít lepší kontrolu nad autem, automat se zase hodí ke každodennímu používání. Šedesátitisícový příplatek je tak na zvážení každého podle jeho preferencí.

Pokud se obáváte nedotáčivosti při rychlé jízdě, tak zbytečně. Focus ST je vybavený elektronicky asistovaným lamelovým samosvorným diferenciálem Borg Warner, se kterým se pod plynem ochotně vrhá do zatáček a ještě rychleji ven, ale také umí pěkně tahat za ruce. STčko při prudkém zrychlení na jedničku a dvojku vyžaduje pevné vedení řidičem, protože zvláště na horším povrchu má tendence utíkat do stran.

Naladění podvozku se vyznačuje přijatelným kompromisem mezi běžným a sportovním ježděním, ale na více rozbitých silnicích je Focus ST tvrdý kvůli velkým kolům s nízkoprofilovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 S.

STčko je se strmým a přesným řízením v zatáčkách dobře vyvážené, krásně drží stopu a v ostrém tempu mu s rychlostí pomáhá výše zmíněný samosvor eLSD, který umí přenést plný točivý moment na jedno kolo, a brzdy zvládnou vyvinout adekvátní brzdný výkon. Pozor si musíte dávat na neopatrné zavření plynu v zatáčce, po kterém následuje charakteristicky přehnané sklouznutí zadku, kterým se budete donekonečna bavit.

Nejnovější Ford Focus ST je zkrátka radost řídit. Automobilka se rozhodla ušetřit peníze a zrušit vývoj nejostřejšího Focusu RS, čímž upevnila pozici Focusu ST jako nejvýkonnější motorizace současné generace Focusu.

Ten může být zajímavou volbou, pokud si chcete užívat sportovní jízdní vlastnosti při všedních cestách do práce a z práce. Dokonce je velmi pravděpodobné, že se často zapomenete na vašich oblíbených okreskách a budete jezdit domu delší cestou. Jenom dobře zvažte volbu automatu.

23.4.2021 9:59| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist