Ford Focus RS (2016) na českém trhu: První dojmy

Dlouho očekávávaná novinka z řady sportovní divize Ford je konečně na našem trhu, s třeskutým motorem, pohonem všech kol a velmi příznivou cenou.

Je to tak, dlouho očekávávaná novinka z řady sportovní divize Ford je konečně na našem trhu a před námi nutně musí vyvstat dvě otázky. Jaké auto je a kolik stojí. Otázka ceny je jednoduchá a v záběru textu se k ní vyjádříme, nejprve ale k autu samotnému. Přípravy s příchodem na (nejenom náš) trh probíhaly pod pečlivým dohledem médií, a tak víme, že má nový Focus RS premiérově pohon všech kol, šestistupňovou manuální převodovku, a pod kapotou přeplňovaný 2,3litr s výkonem 350 koní a architekturou pohonné jednotky Fordu Mustang.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

K výkonu 350 koní v 6000 otáčkách je třeba zmínit točivý moment 440 Nm (dočasně 470 Nm) v 2000 – 4500 otáčkách, s touto výbavou pak Focus RS dosprintuje na stovku za 4,7 sekundy a maximální rychlostí je 266 km/h. Mluvíme-li o sprintu, tak Ford Focus RS je vybaven funkcí launch control. Její iniciace probíhá možná trochu krkolomně, musíte jít přes menu do nastavení, zaškrtnout položku v menu (jedno tlačítko na středové konzole by bylo možná šikovnější), zatímco stojíte na spojce… a pak vytočit motor do otáček a pustit spojku. Auto se dravě a mocně odlepí ze startovní pozice a vystřelí, a to není nadnesený pojem, vpřed. Zmínka o životnosti spojky a dalších komponent pohonného ústrojí na prezentaci na přetřes nepřišla, věřme tak, že párkrát to auto snese a víckrát to snad nikdo dělat nebude.

A toto není jediná „fičura“ kterou novinka disponuje, je tady nastavování vozu v několika režimech, Sport, Track a Drift. Sport je jasným nastaveném pokud si chcete užít sportovní jízdu na okreskách, Track připraví auto na závodní dráhu, zpevní je, zostří, a Drift by měl i z nemehla s levýma rukama udělat mistra smyku. Já jsem na testovací dráze vyzkoušel Drift mode a musím říct, že ano, natáčí auto do oblouku, povoluje zadní kola do smyku, ale mne se – jako „klasikovi“ takto snadná cesta k jízdě bokem nelíbí a, přejdu-li skutečnost, že předek se na můj vkus přetáčí až moc, si raději drift zasloužím tím, že mu věnuji nějaký ten čas a trénink. Nicméně funguje to a pokud máte rádi koláče (doslova) bez práce, Focus RS vás v tomto ohledu potěší.

Track je to nastavení, které jsem pojal za vlastní a ve kterém jsem pak odjezdil většinu testovacích jízd. Tuhý volant se strmým chodem, tuhé tlumiče, motor, který jde krásně za plynem a při práci s pravou nohou vztekle štěká a střílí do výfuku. Čtyřkolka funguje předvidatelně, přesně, je nakažlivé a radostné plynem a odstředivou silou tlačit auto k hranici dráhy, nechávat se vynést jen proto, aby jeden pak srovnal kola, přilétl ke další zatáčce, mocně zabrzdil a obratem plynem zase tahal auto dál k dalšímu apexu. Ve srovnání s „tradičními“ ostrými čtyřkolkami jsem neregistroval odpor a namáhání diferenciálů, takovéto bouchání a mlácení, které doprovází „zašpérovaný“ pohon všech kol, když nutíte auto do powerslidu, třeba tak jak to znám ze Subaru WRX STI. A ani jsem nemohl registrovat, zadní diferenciál v autě není, o dělbu hnací síly se starají dvě spojky, ovšem ve výsledku auto jako celek příjemně funguje. Dá se jezdit velmi rychle, přilnavost v obloucích a zatáčkách je příkladná, s vytočenými koly a plynem na podlaze lze pneumatiky utrhnout od asfaltu.

Také není problém jezdit klidně, pohodově, jako s běžným Focusem. Přejdu šmahem záležitosti typu spotřeba (v rámci omezených testovacích jízd jsem neřešil a ani nemohl řešit, nedostal bych vzhledem k limitovanému nájezdu seriozní číslo), emise (ty vlastně neřeším nikdy, jde-li o sportovní auto a ne třeba městský dopravník chvástající se ekologicky přijatelným provozem) anebo kufr. Ten je díky prvkům zpevňujícím konstrukci vozu trochu menší, ale velikost zavazadlového prostoru asi také nebude u Focusu RS tím nejdiskutovanějším parametrem.

Chtěl bych zmínit barvy karoserie, podle všeho vede v prodejích modrá, mně se ale více líbila šedivá, které byla méně podbízivá. Chtěl bych zmínit sedačky, ve dvou verzích: sportovní Recaro a „echt“ sportovní Recaro, které nebyly špatné, ale na můj vkus stále příliš vysoké, ostatně u Focusu toto vnímám jako dlouhodobou vlastnost. Velké brzdy Brembo se čtrnáctipatrovými kotouči, které auto umí zastavit skutečně razantně, anebo místo pro nohy, kdy jsem jako řidič tu a tam koleny narážel do masivu plastu pod volantem, přiznávám ale, že mám rád posez „nablízko.“ Berme prosím toto jen jako první ochutnávku v českém prostředí, více se dozvíme v klasickém redakčním testu, který už je naplánován.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zatím bych rád prohlásil že za cenu pod milion korun, přesně 945900 Kč Kč, nabízí Ford Focus RS asi nejvíce, co může ostrý hatchback s pohonem všech kol nabídnout. Nechlubí se sice titulem krále Zeleného pekla, na druhou stranu koho to trápí, když na rozdíl od sice precizních, ale trochu odtažitých rivalů nabízí regulární jízdu bokem a driftující (zadní) kola?! V kabině toho má stále velmi společného s běžným Focusem tolik, že si nedokážete nevšimnout, řidičské rozhraní mně osobně nesedí a je na můj vkus příliš složité. Je tady otázka ohledně trvanlivosti některých dílů, které budou jistě velmi namáhané – spojka při launch control, spojky zadního „diferenciálu“, jejichž olejovou lázeň je nutné měnit po 800 kilometrech okruhové jízdy (ale to k provozu sportovního vozu tohoto typu patří, jak se říká v jednom jadrném přísloví: kdo chce opici, musí mít na banány, a třeba provozní náklady Lanceru Evo nebo Subaru WRX STI nejsou ničím nezanedbatelným, takže to k věci prostě patří).

Suma sumárum tady máme auto, které dobře vypadá, dobře zní, dobře jezdí, lze s ním prožít zajímavý den na závodní dráze, užít si rozvernou jízdu po okreskách, ale také v klidu jet s rodinkou či přáteli na výlet. A to všechno za příznivou cenu. Pohledem na aktuální nabídku a konkurenci tady je sice německá trojice Mercedes/Audi/BMW, která nabízí jistě vyšší prémiovost, ovšem za zásadně vyšší cenu, než je ta Focusu a je na zvážení, zda by někdo chtěl s některým zástupcem německé trojky drhnout okresky a vymetat závodní okruhy v takovém rozsahu, v jakém to jistě budou dělat řidiči Focusu RS, Golf R je vedle Fordu Focus RS jen navoněný metrosexuál. Podle mého názoru je nový Focus RS tak výtečný stroj, že v mnoha ohledech přebírá post Mitsubishi Lancer Evo jako věčného rivala Subaru WRX STI, a v mnohých ohledech mu už od startovní pozice slušně zatápí.

2.6.2016 10:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist