Ford Focus ST (2015): První jízdní dojmy ze závodního okruhu

Hot-hatch s modrým oválem ve znaku prošel faceliftem a spolu s tím dostal nového naftového sourozence.

Ford Focus ST nemá jednoduchý život. Na světě se objevují stále nové hot-hatche, naftové verze hot-hatchů a ještě ostřejší verze ostrých verzí. Na estéčko se tak možná trochu pozapomíná, přitom má co nabídnout – silný motor, praktickou karoserii, zábavu za volantem a dlouholetou tradici (od roku 2002 se po celém světě prodalo více než 140 tisíc verzí ST). Přesto však přišel čas na změny, které by měly Ford Focus ST posunout opět o něco dál.

Facelift verze ST jde ruku v ruce s modernizací celé modelové řady, takže vůz dostal nové, užší přední světlomety, menší zadní svítilny, typickou masku chladiče a mírně přepracovaný bodykit – jak přední, tak zadní nárazník i se střešním spojlerem. Celkově tak vůz působí vyváženějším a agresivnějším dojmem. Novinkou jsou i 19″ kola, větší 335mm přední brzdy (oproti standardním 320mm) a pneumatiky Michelin (vše za příplatek), stejně jako dva odstíny v paletě barev – šedá Stealth a modrá Deep Impact.

Největší novinkou je ovšem turbodiesel v útrobách. Kromě známého benzínového motoru 2.0 EcoBoost 250 k si nyní pod kapotu Focusu ST můžete objednat naftový motor 2.0 TDCi o výkonu 185 koní v 3500 ot./min. a točivém momentu 400 Nm dostupným mezi 2000 až 2750 ot./min. S ním vůz zrychlí na stovku za 8,1 sekundy a zastaví se až při 217 km/h, přičemž slibuje spotřebu paliva na úrovni 5,0 l/100 km ve městě, 3,8 l/100 km mimo město a 4,2 l/100 km kombinovaně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

U srdce zahřála přítomnost dvou předchozích generací – první se 170koňovým atmosférickým čtyřválcem a druhá s přeplňovaným pětiválcem o výkonu 225 koní.

Z technologických novinek nabízí faceliftované ST komunikační systém SYNC 2 s 8″ dotykovým displejem, adaptivní bi-xenonové světlomety, systém bezpečného couvání Cross Traffic Alert s funkcí varování před blížícím se vozidlem, systém Active City Stop s ochranou až do 50 km/h nebo systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu. Za nový Ford Focus ST si automobilka naúčtuje 698 990,- Kč, a to jak za benzínovou, tak naftovou verzi. Kombík je vždy o 20 tisíc dražší, tedy za 718 990,- Kč v obou případech.

Důležité změny se udály i z hlediska konstrukce. Vyšší tuhosti přední části bylo dosaženo zesílením dvou nosných vzpěr v motorovém prostoru a novým způsobem obloukového svařování, nové jsou i přední pružiny, tužší uložení ramen a nové nastavení tlumičů vpředu i vzadu. Upravilo se i nastavení elektrického posilovače řízení, elektronického vektorování točivého momentu a stabilizačního systému. Ten lze stále zcela vypnout, přičemž vektorování zůstane aktivní.

Uvnitř je stále slyšet umělý přívod zvuku z motorového prostoru do kabiny, z výfuku se ale linou hezké tóny.

A to je dobře, jelikož si stále můžete užívat neskutečně hravého podvozku, který překypuje přilnavostí na předních kolech a zároveň se velmi rád přetáčí. Někdy i dost zákeřně, ale to je podstata jeho zábavnosti. Změny na přední nápravě mají za následek lepší potlačování přenosu točivého momentu do řízení, o něco schopnější jsou i přední kola v hledání trakce na výjezdu ze zatáčky. Řízení je stále rychlé a ostré, s volantem se už nemusíte tolik prát, ačkoliv stále se musíte mít na pozoru, a zpětná vazba a cit v řízení je tak o kapku lepší. I díky pocitově tvrdšímu čalounění volantu.

Naftová verze je oproti benzíňáku o něco krotší, zejména proto, že jí chybí výkon a výbušnost benzínového motoru, to však neznamená, že by působila nějak nudně. Schopnosti podvozku jsou na podobné úrovni, je tuhý, ale celkem dostatečně dobře filtrující rozbitou okresku a s hravě naladěnou zádí. A to i v případě kombíku. Potěší i skutečnost, že diesel je jen o 26 kg těžší a tudíž se neprojevuje nějak výrazně těžkopádně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Drsná jízda po okruhu přinesla své oběti. Jak na předních pneumatikách, tak na drobné fauně.

K tomu připočtěte výborně držící (avšak trochu vysoko ukotvené) sedačky Recaro, ostré řízení, ucházející řazení a docela příjemný, bručivý zvuk (i když stále trochu umělý), který alespoň zastře typické dieselové klapání, a dostanete celkem rychlé, atraktivní a univerzální auto s kapkou sportovního šmrncu. Za ostrý hot-hatch jej nikdo rozumný považovat nebude, ale říct, že jde jen o rychlejší rodinný hatchback či kombík, také úplně nelze.

7.5.2015 1:20| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist