Ford Focus ST (2015): První jízdní dojmy ze závodního okruhu

Hot-hatch s modrým oválem ve znaku prošel faceliftem a spolu s tím dostal nového naftového sourozence.

Ford Focus ST nemá jednoduchý život. Na světě se objevují stále nové hot-hatche, naftové verze hot-hatchů a ještě ostřejší verze ostrých verzí. Na estéčko se tak možná trochu pozapomíná, přitom má co nabídnout – silný motor, praktickou karoserii, zábavu za volantem a dlouholetou tradici (od roku 2002 se po celém světě prodalo více než 140 tisíc verzí ST). Přesto však přišel čas na změny, které by měly Ford Focus ST posunout opět o něco dál.

Facelift verze ST jde ruku v ruce s modernizací celé modelové řady, takže vůz dostal nové, užší přední světlomety, menší zadní svítilny, typickou masku chladiče a mírně přepracovaný bodykit – jak přední, tak zadní nárazník i se střešním spojlerem. Celkově tak vůz působí vyváženějším a agresivnějším dojmem. Novinkou jsou i 19″ kola, větší 335mm přední brzdy (oproti standardním 320mm) a pneumatiky Michelin (vše za příplatek), stejně jako dva odstíny v paletě barev – šedá Stealth a modrá Deep Impact.

Největší novinkou je ovšem turbodiesel v útrobách. Kromě známého benzínového motoru 2.0 EcoBoost 250 k si nyní pod kapotu Focusu ST můžete objednat naftový motor 2.0 TDCi o výkonu 185 koní v 3500 ot./min. a točivém momentu 400 Nm dostupným mezi 2000 až 2750 ot./min. S ním vůz zrychlí na stovku za 8,1 sekundy a zastaví se až při 217 km/h, přičemž slibuje spotřebu paliva na úrovni 5,0 l/100 km ve městě, 3,8 l/100 km mimo město a 4,2 l/100 km kombinovaně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

U srdce zahřála přítomnost dvou předchozích generací – první se 170koňovým atmosférickým čtyřválcem a druhá s přeplňovaným pětiválcem o výkonu 225 koní.

Z technologických novinek nabízí faceliftované ST komunikační systém SYNC 2 s 8″ dotykovým displejem, adaptivní bi-xenonové světlomety, systém bezpečného couvání Cross Traffic Alert s funkcí varování před blížícím se vozidlem, systém Active City Stop s ochranou až do 50 km/h nebo systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu. Za nový Ford Focus ST si automobilka naúčtuje 698 990,- Kč, a to jak za benzínovou, tak naftovou verzi. Kombík je vždy o 20 tisíc dražší, tedy za 718 990,- Kč v obou případech.

Důležité změny se udály i z hlediska konstrukce. Vyšší tuhosti přední části bylo dosaženo zesílením dvou nosných vzpěr v motorovém prostoru a novým způsobem obloukového svařování, nové jsou i přední pružiny, tužší uložení ramen a nové nastavení tlumičů vpředu i vzadu. Upravilo se i nastavení elektrického posilovače řízení, elektronického vektorování točivého momentu a stabilizačního systému. Ten lze stále zcela vypnout, přičemž vektorování zůstane aktivní.

Uvnitř je stále slyšet umělý přívod zvuku z motorového prostoru do kabiny, z výfuku se ale linou hezké tóny.

A to je dobře, jelikož si stále můžete užívat neskutečně hravého podvozku, který překypuje přilnavostí na předních kolech a zároveň se velmi rád přetáčí. Někdy i dost zákeřně, ale to je podstata jeho zábavnosti. Změny na přední nápravě mají za následek lepší potlačování přenosu točivého momentu do řízení, o něco schopnější jsou i přední kola v hledání trakce na výjezdu ze zatáčky. Řízení je stále rychlé a ostré, s volantem se už nemusíte tolik prát, ačkoliv stále se musíte mít na pozoru, a zpětná vazba a cit v řízení je tak o kapku lepší. I díky pocitově tvrdšímu čalounění volantu.

Naftová verze je oproti benzíňáku o něco krotší, zejména proto, že jí chybí výkon a výbušnost benzínového motoru, to však neznamená, že by působila nějak nudně. Schopnosti podvozku jsou na podobné úrovni, je tuhý, ale celkem dostatečně dobře filtrující rozbitou okresku a s hravě naladěnou zádí. A to i v případě kombíku. Potěší i skutečnost, že diesel je jen o 26 kg těžší a tudíž se neprojevuje nějak výrazně těžkopádně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Drsná jízda po okruhu přinesla své oběti. Jak na předních pneumatikách, tak na drobné fauně.

K tomu připočtěte výborně držící (avšak trochu vysoko ukotvené) sedačky Recaro, ostré řízení, ucházející řazení a docela příjemný, bručivý zvuk (i když stále trochu umělý), který alespoň zastře typické dieselové klapání, a dostanete celkem rychlé, atraktivní a univerzální auto s kapkou sportovního šmrncu. Za ostrý hot-hatch jej nikdo rozumný považovat nebude, ale říct, že jde jen o rychlejší rodinný hatchback či kombík, také úplně nelze.

7.5.2015 1:20| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist