Ford Focus čtvrté generace stále jezdí jako pravý Focus (první jízdní dojmy)

Projeli jsme se novým Fordem Focus, abychom zjistili, jestli mezigeneračně neztratil svoji charakteristickou vlastnost - radost z řízení.
titulka-25-1100x618.jpgCelá galerie 114 Zdroj: archiv redakce

Foto: Ford

Může se to zdát neuvěřitelné, ale je tomu už 20 let, kdy poprvé na silnice vyjel revoluční Ford Focus první generace. Mezi hatchbacky nižší střední třídy způsobil pořádný poprask, když přinesl odvážný design a především naprosto senzační jízdní vlastnosti. Focus se od té doby stal vzorem pro mnoho dalších aut a držel se na předních příčkách prodejů, přestože další generace postupně trochu ztrácely řidičské kouzlo.

Otázkou tedy zůstává, jak na tom bude aktuálně čerstvá čtvrtá generace. Ta totiž slibuje evoluci bez kompromisů. Auto je třeba stejně velké zvenku, ale větší uvnitř, vybavenější modernějšími technologiemi, ale lehčí o desítky kilogramů a komfortnější a tišší, přitom stále řidičsky přitažlivé.

Zvenku se Focus drží současného designového jazyka zavedeného už menší Fiestou. Zepředu bezpečně poznáte příslušnost ke značce, zezadu ale Focus místy připomíná Fiat Tipo. Několik jsem jich cestou potkal a podobnost je opravdu výrazná. Na rozdíl od italského hatchbacku však Focus může zdobit paket ST-Line, který přidává trochu agresivnější nárazníky a o 10 mm snížený podvozek. Verze Active potom kromě plastových ochranných prvků na karoserii nabízí o 30 mm vyšší světlou výšku.

Interiér působí na první pohled přehledně, designéři omezili fyzická tlačítka o 50 %, důležité funkce ale zůstaly zachovány. Třeba hlasitost nebo ladění rádia je stále mechanické. Kvalita zpracování je potom na velmi solidní úrovni.

Menším zklamáním je přehršel tlačítek klimatizace a nepříliš pěkné ovládání teploty – vždyť i nová Dacia Duster má hezčí ovladače. Naopak překvapí volič převodovky tvořený otočným přepínačem jako v Range Roveru. Pěkný detail, který navíc šetří místo pro odkládací prostory.

Vyzkoušel jsem kombík s nejsilnějším motorem 1.5 EcoBoost s výkonem 184 koní a šestistupňovým manuálem. Motor má akorát dostatek výkonu, příjemně se vytáčí, ve sportovním režimu má rychlé reakce na plyn a hlavně je dobře odhlučněný, takže tříválcový cvrkot vůbec neruší. Vlastě má docela pěkný zvuk.

Řazení je lehčí a bez odporu, ale docela přesné, zato řízení si zaslouží pochvalu. Převod je hodně rychlý, místy až přehnaně citlivý, klade ovšem příjemně vyvážený odpor. Tři jízdní režimy Eco, Normal a Sport mohou za přítomnosti nastavitelných tlumičů doplnit ještě dva další režimy. Podvozek ale skvěle funguje i s obyčejnými tlumiči, alespoň v kombinaci s normálními 17″ pneumatikami.

Působí sebejistě a disponuje dostatkem přilnavosti, zároveň zadní náprava krásně pomáhá zatáčet, pokud uberete plyn. Přidejte k tomu poddajnost, se kterou dokonale pohlcuje nerovnosti, a dostanete kombinaci, kterou Focus dokázal okouzlit řidiče už před 20 lety.

Čtvrtá generace Fordu Focus zkrátka nezklamala a stále dostává svému jménu. Tohle je pořád jeden z řidičsky nejpřitažlivějších rodinných automobilů současnosti.

19.7.2018 8:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist