Test Alfy Romeo Giulia 2.0 GME Veloce Ti

Alfa Romeo Giulia je na silnicích nevšední zjevení, které potěší každého řidiče.
img_7936-1100x618.jpgCelá galerie 36 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Alfa Romeo se v minulém desetiletí rozhodla pro návrat ke kořenům a oznámila svým fanouškům a potenciálním zákazníkům vývoj nových modelů, kterým nebude chybět řidiči milovaný sportovní charakter. Éra nudných sedanů skončila a po modelech 156 a 159 s pohonem předních nebo všech kol se představil první zbrusu nový model – Giulia.

Nová Giulia je po více než 20 letech prvním sedanem Alfy Romeo s klasickou koncepcí, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol, kterým následuje model 75 a jménem vzdává hold jedné z nejslavnějších Alf všech dob.

Alfa Romeo Giulia to jako nástupce oblíbených modelů 156 a 159 však nemá jednoduché, protože musí napravit pověst automobilky. Oba zmíněné modely totiž změnily vnímání Alfy Romeo na evropském trhu, když se v očích lidu z kdysi silné automobilky stal výrobce přitažlivých vozů s nepříliš spolehlivou technikou.

Cílem Giulie je oživit charakter slavných časů, poskytnout nadšeným řidičům obrovskou porci emocí a připravit automobilku na novou budoucnost. To všechno se skrývalo v novém reklamním sloganu La meccanica delle emozioni, tedy „Mechanika emocí.“

Moderní Giulia je na trhu už přes 5 let, ale až nyní mám možnost se s ní více seznámit. Samozřejmě bych nejraději uvítal vrcholnou verzi Quadrifoglio s přeplňovaným vidlicovým šestiválcem, vyvinutým ve spolupráci s Ferrari, ale na těchto pár dnů mi musí stačit slabší verze Veloce, která je druhou nejsilnější motorizací pro Giulii s větším zaměřením na každodenní provoz.

Současně je to moje první větší zkušenost s Alfou Romeo, takže jsem zvědavý, zda si mě Giulia získá svými schopnostmi a těžko odolatelným šarmem, nebo v ní uvidím jen další moderní auto.

I když nemá smysl se příliš rozepisovat o designu Giulie, kterou jsme viděli už všichni, pozastavím se u něj. Tenhle sedan vypadá naprosto fantasticky a s modernizovaným Jaguarem XE a Mazdou 6 patří k tomu nejlepšímu, co jezdí na našich silnicích.

Tovární studio Centro Stile Alfa Romeo se při navrhování opravdu vytáhlo a není divu, že Giulia získala několik ocenění, včetně prestižní ceny Compasso d’Oro za průmyslový design. Koncepce sportovního sedanu je dobrým základem pro vývoj hezkého auta a Giulia je jasným důkazem.

Modrá barva není pro Alfu Romeo typická a většina modelů sluší zejména italská závodní červená, ale testované auto s ní vypadá skvěle. Spojení tmavě modrého laku, tmavých kol a žlutých brzdičů Giulii Veloce vážně sluší a s příplatkovým balíčkem výbavy Ti (Turismo Internazionale) to celé ještě vylepšují karbonové doplňky z nejlepšího verze Quadrifoglio.

Dalšími výraznými prvky z uhlíkových vláken jsou maska, zrcátka, prahové lišty a zadní spojler. Z nejlepší Giulie s legendárním čtyřlístkem pak pochází i tmavá devatenáctipalcová kola.

O moderních bavorácích se vypráví, že se opět zaměřují na řidiče, ale až v Giulii poznáte, jak má vypadat sportovní interiér v moderních autech. Návrháři Alfy Romeo opět vsadili na emoce, které ve vás probudí již po prvním usednutí za volant.

Sportovní sedadla s výrazným bočním vedením z modelu QV a elektrickým nastavením mohou být skoro až na podlaze, nohy máte lehce natažené k pedálům a ve svých rukách držíte volant s příjemně tlustým věncem a startovacím tlačítkem.

Za volantem pak nepřehlédnete obrovská hliníková pádla řazení, jejichž pozice je pevná. Ano, ve sportovních Giuliích si tak trochu připadáte jako v levných sedanech od Ferrari, k nimž nemají daleko. Na vývoj Giulie totiž dohlížel technický ředitel z Maranella.

Interiér Giulie je prostornější, než vypadá a sportovnímu dojmu z něj napomáhá i výbava Ti s čalouněním kůží a Alcantarou, karbonovým a hliníkovým obložení a analogovými budíky s italskými nápisy. Při pohledu na hezký otáčkoměr s typickým popisem Giri x1000 ale znejistíte, jaký motor má tohle auto pod kapotou.

Červené pole otáčkoměru benzínového agregátu Giulie Veloce Ti totiž začíná na pouhých 5 500 otáčkách za minutu, čímž odhaluje nezajímavý charakter motoru, který je pro většinu nadšenců nepříjemným zklamáním.

Italové vzali vývoj nové Giulie natolik vážně, že celé auto vyvinuli od podlahy, včetně emblémů s novou grafikou. Giulia stojí na zbrusu nové FR platformě s ideálním rozložením hmotnosti (50:50) a ve verzi Veloce Ti je vybavena turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem (s technologií MultiAir) o 280 koních a 400 newtonmetrech.

Oproti šestiválcové Giulii Quadrifoglio je tedy výrazně slabší, ale v kombinaci s osmistupňovým automatem ZF a pohonem všech kol Q4 se bavíme o docela zajímavém sportovně laděném autě pro denní ježdění.

S dvoulitrem s turbodmychadlem umí být Giulia Veloce Ti slušně rychlá, ale kvůli relativně plochému průběhu točivého momentu motoru chybí výraznější výkonová špička a emoce. Ve vyšších otáčkách ale má docela hezký zvuk, který je radost poslouchat.

Čtyřválcovou sportovní Giulii bych raději se šťavnatějším motorem, jenž by řidiče nabádal jej vytáčet, podobně jako tomu je u nejnovějších bavoráků s motorem 30i. S těmi má Giulia shodnou automatickou převodovku, jejíž naladění od Italů je o trochu ostřejší a ráznější než u německých konkurentů.

Zkušenější řidiči se s pohonným ústrojím Giulie Veloce Ti rychle sehrají a poznají, jak mu poroučet, aby fungovalo přesně tak, jak se od něj požaduje. Čtyřkolka Alfa Q4 umožňuje samosvorný diferenciál typu Torsen za příplatek a umí přenést 100 % točivého momentu na zadní kola.

Většinu času pracuje zadní náprava a ta přední se zapojuje do pohonu až při jejím prokluzu. Giulia Veloce Ti je s chytrým pohonem všech kol, adaptivním podvozkem, příjemně přesným řízením, ideálním vyvážením a provozní hmotností 1 504 kilogramů sportovním sedanem, který si zamilujete v první zatáčce.

Kam se podíváte a natočíte tam volant, tam jede a jede tam rychle a bez odmlouvání. Pokud ale rádi vypínáte stabilizační systém, v Giulii to provedete jen trikem s krátkým odpojením akumulátoru.

Naladění adaptivního podvozku je tuhé, ale to neznamená, že je Giulia Veloce Ti tvrdá a nepříjemná pro každodenní ježdění. Nerovnosti přejíždí bez extrémně nepříjemných ran do interiéru a tlumiče v komfortním nastavení jemně ztlumí rázy, přičemž se ani největšími nástrahami českými silnic nenechává rozhodit.

Ve sportovním režimu Dynamic s přitvrzenými tlumiči pak pocítíte silnější rány od kol, ale devatenáctky s nízkoprofilovými pneumatikami na sportovním podvozku zkrátka nezamaskujete. Zapomenout nesmím ani na silné brzdy s lineárním nástupem účinku.

Alfa Romeo Giulia Veloce Ti je jako recept na vaše oblíbené špagety ve vaší oblíbené italské restauraci. Nenabízí nic, co bychom neznali od konkurence, ale v italském podání je to zkrátka fantastické.

Italové spojili to nejlepší z moderních sportovních sedanů a okořenili to svým inženýrským uměním. I když se o italským autech a Alfě Romeo často pochybuje, automobilka z Turína se proslavila špičkovou závodní technikou, kterou uměla využívat i při vývoji silničních modelů.

Giulia Veloce Ti je italskou konkurencí pro BMW 330i nejnovější generace, ale oproti němu nabízí ryzejší řidičský zážitek. Trojkový bavorák je však autem pro všechny, zatímco Giulia je volbou opravdových nadšenců, toužících po něčem zajímavějším a možní i lepším… v určitém směru.

Z dalších konkurentů je nejvýraznějším autem Jaguar XE P300, který nejspíše bude volbou řidičů se zájmem o pověstnou britskou eleganci. Základní cena všech těchto vozů se pohybuje okolo 1,5 milionu korun, takže výběr vítěze záleží na vašich osobních preferencích.

A jak Alfa Romeo Giulia Veloce Ti zaujala mě? Je to typická Alfa Romeo. Chytila mne za srdce, ale vždy v ní najdete něco, čemu mohla automobilka při vývoji věnovat více času, aby byla lepším autem. Jenže jsou to drobnosti, které k tomu prostě patří.

Alfa Romeo je ale o něčem jiném, protože v řidiči probouzí pocit, že řídí něco jiného, něco exkluzivnějšího. Jestliže jste fanoušci značky, už jen sezení za volantem vás vnitřně naplňuje a není divu, že jsem při testování začal přemýšlet o koupi své vlastní Alfy. Asi už je konečně čas.

25.3.2021 9:58| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist