Škoda Rapid (2017): První dojmy

Oblíbený mladoboleslavský model na půli cesty mezi drobnou Fabií a vcelku velkou Octavií se v modelovém roce 2017 dočkává faceliftu.

Je nutno podotknout, že na rozdíl od předchozího omlazení Octavie se Škodovka tentokrát vydala spíše střídmou cestou evoluce. Radikální řez na přídi Octavie nebyl přijat jednoznačně pozitivně – naopak vcelku jasně rozdělil skupiny pozorovatelů na ty, kterým se předek líbil a ty, kteří pohled na něj nemohli snést. Jen málokoho však nechal tento zásah bez názoru. V případě menšího modelu Rapid již škoda tak odvážně nezasahovala a změny tentokrát byly spíše drobnější a vesměs přibližující vůz urostlejší Octavii.

Prvně jsou tu nové bi-xenonové světlomety s denním svícením pomocí technologie LED. Svítící diodový pás dodává světlům nový charakter a přitom nenarušuje původní design. Podobně jsou na tom zatmavené zadní lampy zachovávající grafiku známého symbolu C, díky kterým vůz vypadá sportovněji (alespoň dle názoru tiskového oddělení Mladoboleslavské automobilky).

Upravené mlhovky a chromovaná lišta v předním nárazníku pak pomáhají vozu působit opticky širším dojmem. Designové změny jsou opravdu mírné a jde spíš jen o drobné dorovnání současných trendů. Rapid se vzhledově trochu více přiblížil původní trojkové Octavii a působí proporčně vyrovnaněji než dřív. Drobné změny se odehrály také v interiéru – hlavní změnou je úprava panelu ovládání klimatizace, dále jsou zde ozdobné pásy na palubní desce a na dveřích.

V nabídce je nově pět designů kol. Spolu s modernizací se do rapidu dostaly funkce infotaimentu a asistenční systémy nedávno představené v Octavii. O vaši bezpečnost se bude v autě v základu starat stabilizační systém ESC s brzdovým asistentem, multikolizní brzdou a kontrolou tlaku v pneumatikách.

Pokud do bezpečnostních prvků zainvestujete, budete si moc auto vybavit rovněž systémem kontroly únavy řidiče Driver Alert, dále Front assistem s funkcí predikce chování chodců a nouzové brzdy, asistentem rozjezdu do kopce, mlhovými světlomety s natáčecí funkcí Corner, signalizací vzdáleností parkování jak čidly vzadu, tak vepředu.

Novinkou je pak Light Assistant, který zapíná nebo vypíná potkávací světla na závislosti na okolních světelných podmínkách a asistent dálkových světel Auto Light Assist, který utlumí dálková světla pokud se v protisměru objeví auto. Infotaiment rovnež podědil novinky své větší sestry Octavie – infotaiment je možný vybrat ve třech známých variantách Blues, Swing a Amundsen, přičemž poslední dva jmenované mimo jiní disponují USB zásuvkou, AUX vstupem a slotem na SD kartu a je možné rovněž zrcadlit informace z Vašeho vlastního mobilního telefonu pomocí technologie SmartLink+.

Dostupný je nyní také systém Škoda Care Connect, díky kterému možné přivolat pomoc v případě havárie či zavolat asistenční službu.Rovněž je pomocí těchto služeb možné zjistit stav vozu, jeho polohu, popřípadě nastavit možné zóny pohybu, při jejichž překročení bude majitel informován. Pod kapotou pak opět po vzoru Octavie vystřídal motor 1,2 TSI menší třívalec 1,0 TSI ve dvou výkonových specifikacích, nově jsou tak dostupné benzínové motorizace 1,0 TSI 70kW, 1,0 TSI 81kW, 1,4 TSI 92kW a naftové 1,4 TDI 66kW a 1,6 TDI 85kW.

Z převodovek je na výběr manuální pětikvalt u slabšího litru a vznětových agregátů, dále pak šestistupňový manuál u silnějšího litru a nakonec sedmistupňové DSG dostupné k slabšímu jednolitru a jednačtyřce jak ve vznětovém tak v zážehovém provedení.. Jak je u Škodovek zvykem je na místě zmínit také různá Siimply Clever řešení, kterých je v Rapidu 19, popř 20 v případě Spacebacku. Známá je samozřejmě škrabka na okna ve víčku nádrže, dále je v autě deštník v úložišti pod sedadlem pasažéra, přenosný košík na odpadky, USB port v konzoli pro připojení na autorádio, držák lístků u předního okna, všemožné háčky a síťky v kufru, síťky na bocích předních sedadel a nově také dva USB porty pro nabíjení ze zadní strany středové konzoly – tedy v případě, že nejsou nahrazeny ovládání vyhřívání zadních sedaček.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Spaceback má navíc dvojitou podlahu dna – z jedné strany je klasický koberec, z té druhé pak neklouzavá guma. A dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu, tedy k tomu jak auto jezdí. Během představení jsme se dostali k vyzkoušení Spacebacku s motorem 1,4 TDI a sedmistupňovým DSG, dále nejsilnějšímu sedanu 1,4 TSI opět se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a nakonec k nejslabší benzínovou verzi sedanu s 1,0 TSI s pětistupňovým manuálem.

Naftová jednačtyřka má v nabídce úplně nejnižší výkon, 66kW a na autu je hodně znát, že se mu do pohybu moc nechce. Už ve dvou lidech bylo auto citelně slabé a troufnu si tvrdit, že v plném obsazení bude dynamika naprosto zoufalá. Převodovka DSG tomu moc nepomáhá – při klidné jízdě nechává motor padnout do otáček tak nízkých, až začne poškubávat a ani při prošlápnutí do kickdownu se kromě vyššího řevu nic moc neděje.

Trochu jiná situace nastává v případě kombinace 1,4 TSI a DSG – stále platí, že převodovka nechává otáčky motoru v klidu padnout až příliš nízko, pokud však otáčky udržuje výše, jezdí se s autem velmi dobře. Trochu horší je to ale opět s kickdownem. Jedete-li pomalu a chcete jen trochu přidat plyn, velice záhy narazíte na hranici, kdy převodovka podřadí a auto vyrazí prudce dopředu. Tohle se mi stalo při městské jízdě hned několikrát a rovnou předesílám, že jsem se k plynu choval jemně. Naprogramování převodovky DSG mi přišlo přinejmenším zvláštní. Vcelku příjemným překvapením pak byl pak novinkový jednolitrový benzínový třiválec s turbem 1,0 TSI o výkonu 70kW.

V kombinaci s manuálním pětikvaltem je potřeba hodně řadit – motor se začíná probouzet někdy kolem tří tisíc otáček, ale pokud jej udržujete nad touto hranicí chová se velmi příjemně a předvídatelně, a propůjčuje tak autu alespoň pocitově slušnou dynamiku. Je trochu hlučnější a má jadrnější projev na, který jsme si už u tříválců tak nějak zvykli, ale ve výsledku na mne docela zapůsobil.

Osobně bych se asi pídil ještě po silnější verzi motoru s šestistupňovým manuálem. Jízdnímu komfortu pak není v žádné verzi není moc co vytknout. Na hladkých cestičkách v okolí Frankfurtu působil podvozek jistě a zároveň komfortně a auto drží dobře i dynamičtější jízdě – vyloženě ostrou jízdu jsme však v průběhu testování neměli možnost na veřejných silnicích vyzkoušet.

9.5.2017 10:38| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist