První jízda Škoda Octavia 2017: Tématem je vzhled

Faceliftovaná Škoda Octavia od začátku vzbuzuje emoce hlavně svým vzhledem. Designérský zásah je opravdu výrazný a zdvojená světla působí minimálně na fotkách opravdu zvláštně.

Slovem zvláštně myslím divně. Opravdu divně. Mnozí kolegové ale vcelku oprávněně odmítli novou vizáž komentovat dokud neuvidí auto naživo. Ona zdrženlivost je vzhledem ke komplexním tvarům přídě docela na místě a i já se rozhodl vzdát předčasných soudů. Jak tedy auto vypadá naživo? Ještě se k tomu vrátím, zatím Vás budu trochu napínat. Předtím než vyzradím to co všechny nejvíce zajímá si dovolím Vaše oči potrápit výčtem novinek, které omlazená verze mladoboleslavského bestselleru přináší, a také jízdními dojmy.

Simply clever… Jak je v Mladé Boleslavi dobrým zvykem, i omlazená Octavia přináší několik drobných vylepšení usnadňujících život v autě. Cestující na zadních sedadlech nyní mohou využít dva USB porty k nabíjení svých chytrých zařízení či sklápěcího stolečku mezi sedadly, v kufru verze Combi se nachází vyjímatelná LED svítila s magnetickým uchycením a nyní již snad všem dobře známý držák nápojů s profilovaným dnem usnadňujícím otevírání nápojů jednou rukou. Jednoduché a funkční. Prostě Simply Clever v plné parádě.

Rozmazlovat se můžete nechat také vyhřívaným věncem volantu a personalizovaným klíčem s možností uložení nastavení až pro tři uživatele. Další chytrou novinkou je rozšíření konektivity vozu. Pomocí Vašeho chytrého telefonu a aplikace Škoda Connect App můžete využít vzdálený přístup k vozu. To se může hodit pokud potřebujete například kde se auto nachází, jestli nepřekračuje rychlost či zdali se nepohybuje mimo vymezenou oblast. Vzhledem k tomu, že jsou pokročilejší funkce jsou placené, bude tato možnost zajímavá hlavně pro firemní zákazníky, kteří si rádi prověří, co zaměstnanci s vozem provádí. I v základu Vám aplikace nabídne možnost ověřit si, zdali jste vůz nezapomněli uzamknout, nepotřebuje-li servis, či kde jste jej zaparkovali.

Máme zde hromadu možností rozšiřujících funkce infotainmentu – ať už jde o informace, zábavu či propojení automobilu s mobilním telefonem pomocí standardů MirrorLink a SmartGate. Velkou bezpečnostní novinkou jsou služby Care Connect, obsahující jak službu automatického nouzového volání v případě havárie vozu, tak možnost přivolání asistence. Zároveň Vás v rámci této služby bude kontaktovat servis s naplánováním servisní prohlídky.

Infotaiment systém samotný přichází v nové generaci a krom standardního systému Swing dostaly všechny nový skleněný design. Vrcholem nabídky je systém Columbus. Ten nabízí display s velikostí 9,2 palce, LTE modul, WiFi hotspot a pokud jste majitelem mobilního telefonu podporujícího bezdrátové indukční napájení určitě oceníte phonebox vybavený právě technologií QI nabíjení. Zároveň jsou pro systém Columbus dostupné služby Google Earth a Google Street View.

Rozšíření se dočkaly také asistenční systémy. V nabídce jsou nově systémy pro prediktivní ochranu chodců, asistent pro kontrolu mrtvých úhlů, kontrola provozu před i za vozem spolupracujících s nouzovou brzdou, pokročilejší parkovací asistent a nejednoho majitele tažného zařízení pak potěší systém Trailer assist pro snazší jízdu a manévrování s přívěsem. V nabídce motorů se velká revoluce nekonala, pouze na českém trhu byla základní jednotka 1,2 TSI nahrazena litrovým tříválcem 1,0 TSI o výkonu 115k, nabídka benzínových motorů poté pokračuje motorem 1,4 TSI s výkonem 150k a standardní nabídka benzínových motorů pak vrcholí 180ti koňovým motorem 1,8 TSI. V nabídce se také nalézá varianta motoru 1,4 G-Tec s výkonem sníženým na 110k, zato však s možností spalovat krom benzínu také zemní plyn.

Dieslové agregáty zůstávají dva, základní 1,6 TDI o výkonu 116 k a dvoulitr TDI ve výkonových verzích 150 k a 184 k. Pohon čtyř kol je k dispozici k motorům 1,8 TSI a 2,0 TDI, přičemž silnější verzi lze pořídit pouze v této variantě. Téměř všechny modely pak je možné vybrat v kombinaci s manuální převodovkou, či šestupňovým nebo sedmistupňovým automatem DSG. Vrcholem nabídky je pak provedení RS, které v nabízí v benzínové verzi motor 2,0 TSI o výkonu 230k, případně 184k v dieselové verzi s motorem 2,0 TDI.

Úplnou špičkou nabídky se pak brzy stane verze RS 245, nabízející proti standardní benzínové RS patnáct koní k dobru a elektrohydraulicky ovládaný samosvorný diferenciál VAQ dodávaný výhradně v tomto provedení. Změny se nevyhnuly ani podvozku, jednou z těch zásadních je zvětšení rozchodu zadní nápravy o 20 nebo 30 mm dle konkrétní zvolené motorizace. Překvapivé je, že iniciátorem této změny byly požadavky na design – zadní kola původní Octavie třetí generace totiž byla trochu “utopená”. Nicméně díky této úpravě bylo potřeba přenastavení podvozku a to nakonec vedlo ke zlepšení jízdních vlastností. Ty nadále ovlivňuje také za příplatek dostupný adaptivní podvozek DCC, se kterými lze měnit nastavení podvozku mezi komfortním, normálním a sportovním. Seznamovací novinářské jízdy naplánovala Škoda v rodišti slavné odrůdy vína, v okolí Portugalského přístavního města Porto na břehu Atlantského oceánu.

Během pondělního bloku jízd se mi zadařilo uzmout si pro sebe Octavii ve čtyřech různých specifikacích a dohromady v na všech možných cestičkách, dálnicích, okreskách a značném množství kruhových objezdů najezdit něco ke 250 km. Kombinace základního dvoulitrového dieselu s šestistupňovou převodovkou DSG funguje dle očekávání dobře a je schopná dodat autu potřebnou dynamiku za všech okolností. To samé lze říct i jednotce 1,8 TSI v kombinaci s automatem sedmistupňovým. Celkem příjemně mě překvapila verze motoru 1,4 G-TEC na zemní plyn v kombinaci s šestistupňovým manuálem. V momentě, kdy jsem se trochu sžil s řazením, bylo auto vcelu svižné a velmi použitelné. A nejslabší motor v nabídce to není vůbec zlé. Je pravda, že jsem v autě jezdil sám, ale předpokládám, že dva metráky české rodiny navíc s autem ještě tolik nezamávají.

Trochu hůř je na tom jednotka 1,2 TSI. Tu na českém trhu nahradí ještě menší 1,0 TSI, kterou jsem se marně celý den snažil ulovit. Jednadvojka s pětistupňovým manuálem funguje jen pokud udržujete správné otáčky. Za každé zaváhání při podřazování Vás vůz vytrestá jen velmi vlažnou akcelerací. Navíc funguje dobře víceméně jen ve městě, při dálničním tempu už mu citelně dochází dech. A podle informací z druhé ruky na tom není nový litrový motor o nic lépe ani přes pět koní výkonu navíc. Pro všechny modely platí celková tichost – kolem 120 km/h se začne projevovat aerodynamický hluk s pravděpodobným místem vzniku v oblasti zpětných zrcátek. Motory se začnou výrazněji ozývat až po překročení povoleného dálničního tempa.

Na cestě drží Octavia díky upravenému podvozku velice dobře. Ladění samo o sobě trochu pomohlo lepší ovladatelnosti, podvozek DCC pak nabízí drobné úpravy chování vozu od trochu houpavého nastavení comfort, až po citelně tvrdší sport. Když se přede mnou objevila kroutící se úzká okreska, tak jsem sice ve skrytu duše zatoužil po něčem opravdu sportovním, ale potěšení z pěkných silničních zákrut mi přinesl i dieselový dvoulitr, který jsem měl zrovna po ruce. Řízení, ač při nabrání rychlosti příjemně tuhé, je však naprosto bez odezvy. Na hladkém krásném asfaltu to není poznat, ale stačí přejet na rozbitou cestu a rázem v rukou něco postrádáte. Zpracování interiéru si drží vysoký standard, na který jsme u Octavie již zvyklí. Designu i materiálům jde jen málo co vytknout.

Snad až na pár drobností, které však musím zařadit mezi problémy trápícího mě osobně ve většině aut, hlavně díky mé velikosti. S více než 190 cm si sice pohodlnou polohu za volantem najdu – pozicování je možné opravdu snad ve všech směrech – ale i se sedačkou proklatě nízko mám hlavu až u stropu. Právě do stropu trochu mlátím, pokud je vozidlo vybaveno panoramatickou střechou. Dále je tu pak zpětné zrcátko pozicované natolik nízko, že mi do značné míry blokuje výhled. Pokud chci mít přehled, musím před každou pravou zatáčkou výrazně sklonit (opravdu hodně).

Pokud si natavím volant do ideální pozice – tedy úplně k sobě a co nejvíce nahoru, blokuje mi pravá ruka při standardním úchopu výhled na kus displeje infotaimentu. Na zadních sedačkách sedanu mlátím díky klesající linii střechy hlavou o strop a podobný osud mě potkává i v kombíku, pokud je vybaven panoramatickým oknem. Stoleček mezi sedadly mi pak přijde příliš široký a příliš nízko položený – pokud bych si chtěl opřít loket, musel bych se nahnout na stranu.

V rámci férovosti je však vhodné zmínit, že se s těmito problémy potýkám nejen ve škodovce, ale v naprosté většině dnešních vozů. Asistenty a vychytávky při jízdě působí velmi dobře a je z nich znát, že se nad funkcionalitou vozu někdo opravdu zamýšlel – tak například pokud vycouváte a zařadíte jedničku, zůstane parkovací kamera ještě chvíli zapnutá, abyste mohli sledovat prostor za sebou. Pokud se parkujíc přiblížíte k nízké překážce, tak se zpětná zrcátka nasměrují tak, abyste viděli, co u zadních kol vlastně máte. Do normálu se pak zrcátka vrátí při zařazení jedničky či déčka v případě automatu. Při průjezdu úzkou uličkou pak perfektně poslouží boční radarové senzory upozorňující, že jste až příliš blízko překážky po straně.

Nakonec se tedy opět dostáváme k designu. Škoda jej označuje za mohutný, sebevědomý a progresivní. Reaguje tak na výtky, že design Octavie je příliš konzervativní a že je třeba udělit modelu výraznější image. No, já se přiznám, že jsem si za celý ten den na novou image nezvykl. Chvíli jsem si z některých úhlů říkal, že to není tak zlé a pak přivezli auto v jiném barevném provedení a já vzal svá slova radši hned zpět. A takhle se to opakovalo víceméně celý den. Facelift je opravu výrazný, ale je zkrátka zde. Můžeme o něm vést spory, můžeme s ním nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti němu dá dělat.

Škodovka si za designem však docela pevně stojí a je přesvědčená, že zákazníci jsou natolik inteligentní, aby se nenechali jen tak ovlivnit názory novinářů bažících po čtenosti. Ehm. Já za sebe musím přiznat, že ačkoliv se mi nová příď prostě nechce a nechce zalíbit, Octavia mě na cestě jízdně přesvědčila. Tedy alespoň ve verzích s adaptivním podvozkem a další příplatkovou výbavou. Dovedu si představit, že úplný základ s jednolitrovým motorem by mi asi naopak značně pil krev. Já si ve výsledku říkám, že chápu co Škoda myslí tím, že design je sebevědomý. Octavia 2017 je natolik dobré auto, že si může dovolit nelíbit se. Prodávat se bude dobře tak jako tak.

7.2.2017 11:39| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist