autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Škoda představuje nejsilnější model Octavia všech dob, opět. Je to RS 245
Škoda představuje nejsilnější model Octavia všech dob, opět. Je to RS 245
Nejprve vysvětlení, jak je to míněno s tím Subaru, jde o to, že v dobách první a druhé generace Octavie RS řada příznivců této modelové linie srovnával ostrou Škodovku a Subaru WRX STI, padaly takové názory, jako že jsou si RS a STI podobné charakterem, jen s rozdílem pohonu jedné resp. obou náprav.
Ehm, samozřejmě že tomu bylo jinak, a Octavii také chyběl porce výkonu do toho, co tehdy Subaru nabízelo. Teď je tady nejsilnější model – opět (a tím chceme říct, že to není tak dávno, co mladoboleslavská značka představila pod přízviskem nejsilnějšího modelu všech do Octavii RS 230), a výkonem se téměř dotýká 265 koní STíčka druhé generace.
To ale jen na začátek, pokud si vzpomeneme na historické konsekvence. Co je třeba říct teď a tady, že už jen podle fotek vypadá tohle ereso skvěle, navzdory kontroverznímu designu s dělenými lampami diskutovanému o běžných verzí, u RS je to jinak, mrkněte do galerie, auto vypadá šik. Za nás palec nahoru.
Pojďme tedy rovnou k tomu, co najdeme pod kapotou, dvoulitrový čtyřválec dostal porci výkonu navíc, nová Škoda Octavia RS 245 má výkon 245 koní, což je jednoduchou matematikou o 15 koní víc než u předchůdce. Maximální točivý moment 370 Nm je k dispozici v rozsahu od 1.600 do 4.300 ot./min a lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Dynamika? Liftback zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 s, kombi za 6,7 s.
Zpět ale k designu, je tady nová příď se širokou maskou chladiče a širokými otvory pro vstup chladicího vzduchu s voštinovou strukturou v nově tvarovaném nárazníku, jak žebra masky chladiče, tak i její rámeček jsou provedeny v lesklém černém laku. Nově strukturované světlomety krystalického vzhledu jsou sériově vybaveny Full-LED technologií a funkcí adaptivních světlometů AFS.
Také mlhové světlomety, zadní skupinová světla a osvětlení registrační značky jsou provedeny v krystalické optice a vybaveny prvky LED. Černé jsou i kryty vnějších zpětných zrcátek a lichoběžníkové koncovky výfuku. Na masce chladiče a na pátých dveřích je umístěno logo RS s lesklým černým písmenem „V“ (z anglického „Victory“), plus přidejte detaily jako spoiler na zádi liftbacku, resp. na hraně střechy u verze kombi.
Vizuální drama se odehrává také v kabině, i díky převážně černému interiéru a krytům pedálů z ušlechtilé oceli. Sportovní sedadla s potahem z materiálu Alcantara se zvýšenými bočnicemi a integrovanými hlavovými opěrkami dobře drží tělo při rychlém průjezd zatáček. Přední sedačky zdobí – stejně jako přední prahové lišty – logo RS. S dynamickým prostředím ladí sportovní multifunkční volant s věncem potaženým perforovanou kůží a integrovanými páčkami řazení pro volitelnou převodovku DSG. Ambientní LED osvětlení v dekoračních lištách v typickém designu RS 245 ponoří interiér do deseti individuálně volitelných barev. Do přístrojového panelu je integrován barevný Maxi DOT displej.
Subaru Impreza WRX STI ’99 vs Subaru WRX STI
Reportáže | vydáno 22. 6. 2011
Díky sportovními podvozku je světlá výška vozu RS 245 oproti běžným modelům této modelové řady o 14 milimetrů nižší. Rozchod kol zadní nápravy je o 38 milimetrů širší než u předchozí verze. Sériová kola z lehkých slitin v černém designu jsou devatenáctipalcová. Součástí sériové výbavy je i stabilizační program ESC se sportovním režimem a elektrohydraulicky ovládaný samosvorný přední diferenciál VAQ. Tato funkce diferenciálu umožňuje mimořádně dynamickou akceleraci při výjezdu ze zatáčky. Omezuje prokluz na jednom z předních kol a optimalizuje přenos hnacího momentu na vozovku. Elektrohydraulická uzávěrka diferenciálu VAQ se nabízí výhradně pro vrcholný model RS 245.
Volba jízdního profilu Performance Mode Select a Performance Sound Generator umožňují individuální nastavení funkcí pohonu, řízení, sportovního zvuku a komfortních funkcí dle přání řidiče. Krom toho je tady také obrovský balík konektivních řešení, to nás ale moc nezajímá a jestli jde o přehrávání MP3 anebo lajkování „na fejsu“ nevíme, nezajímá más to, u aut sledujeme hlavně jízdní vlastnosti.
Za pozornost určitě stojí řada ‚Simply Clever’ řešení na palubě, mezi které patří mimo jiné držáky lahví ve středovém panelu (umožňující otevírání PET-lahví jednou rukou), vyhřívaný volant, dva USB-konektory pro cestující na zadních sedadlech, klíč s možností personalizace (až tři uživatelé si mohou uložit individuální nastavení klimatizace, sedaček, hlasitosti audiosystému a volbu jízdního profilu) a vyjímatelná LED-svítilna v zavazadlovém prostoru verze kombi, jejíž akumulátor se za jízdy automaticky nabíjí. V reálu se pak nová Škoda Ostavia RS 245 představí na autosalonu v Ženevě.