Test Škody Octavia Combi 2.0 TDI DSG, klasického rodinného kombíku v novém

Jak funguje jeden z nejpopulárnějších rodinných kombíků v nové generaci?
img_8799-1100x618.jpgCelá galerie 48 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.8

Nová Škoda Octavia byla v Evropě jedním z nejočekávanějších aut roku 2019 a představila se při příležitosti 60. výročí uvedení původního modelu z roku 1959. Mladoboleslavská automobilka se na představení čtvrté generace Octavie v moderní historii připravovala dlouhou dobu a ukázala ji světu při světové premiéře v Praze za doprovodu Pražské filharmonie a americké hudební skupiny Time For Three.

Uvedení čtvrté generace Octavie na trh zkomplikovala celosvětová pandemie koronaviru, ale nejžhavější mladoboleslavská novinka se konečně dostává na naše silnice. S novou Octavií jsem se poprvé seznámil relativně nedávno při testování červeného liftbacku se silnější zážehovou motorizací 1.5 TSI se šestistupňovým manuálem, z níž jsem okamžitě přesedl do modrého Combi s dvoulitrovým turbodieselem a automatickou převodovkou DSG.

Nová Octavia s elegantním designem spojuje tradiční tvary předchozích generací s modernějším designovým jazykem levnějšího modelu Scala. Zadní část karoserie se naopak podobá dražšímu Superbu, ale na kombíku nejsou rysy vlajkové lodi značky tolik viditelné jako na liftbacku. Největší podobnost linií obou kombíků najdete v boční siluetě a obrysu zadních LED svítilen. Už při testování liftbacku jsem přemýšlel nad osobitostí nejnovější Octavie, která se postupem času asi vypaří, na rozdíl od předchozího kontroverzního „čtyřokého“ modelu.

V interiéru je nová Octavie revolucionářem a ukazuje směr budoucích modelů z Mladé Boleslavi. Dvouramenný volant odkazuje na historické škodovky ze 60. let a látkou čalouněná palubní deska s prolomením směrem dolu se výrazně odlišuje od všeho, co jsme v posledních modelech škodovky viděli. Automobilka následuje nejmodernější trendy a rozhodla se omezit počet klasických tlačítek, takže většinu nastavení vozu provádíte na displeji infotainmentu.

S novou Octavií se představil i nový infotainment s virtuální asistentkou Laurou, který v sobě integruje ovládání klimatizace, multimédií nebo tlačítko pro vypínání systému stop-start. Ve čtvrté Octavii už nevypnete otravné zhasínání motoru intuitivním stisknutím tlačítka, ale musíte kvůli tomu otevřít obrazovku s nastavením vozu, nebo systém vypnout v menu oblíbených funkcí. V interiéru už nenajdete ani mechanickou ruční brzdu, kterou byla vybavená ještě předchozí generace, a kterou nahradila elektronická parkovací brzda.

Ještě na chvilku se však vraťme k novému infotainmentu, který mi při testování liftbacku vadil pomalou odezvou. I když inženýři škodovky stále pracují na lepší optimalizaci, evidentně se problémy se zamrzáním objevují pouze v některých vozech. V kombíku byl multimediální systém o poznání rychlejší a plynulejší. Poslední zajímavostí nového interiéru je možnost rozšíření možností infotainmentu o příplatkový head-up displej, který se poprvé objevil i v modelu škodovky, avšak pouze v zatím nejvyšší výbavě Style. V budoucnu můžeme očekávat i uvedení vrcholné výbavy Laurin & Klement.

Už v úvodu jsem zmínil, že testované modré kombi poháněl vznětový čtyřválec 2.0 TDI se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol. Standardně se turbodiesel dodává se šestistupňovou manuální převodovkou, avšak také s nižším maximálním výkonem, omezeným na 115 koňských sil. V současnosti si zatím žádnou prodávanou Octavii neobjednáte s pohonem všech kol.

Octavia 2.0 TDI s převodovkou DSG podle oficiálních údajů vyvine nejvyšší výkon 150 koní a točivý moment 300 newtonmetrů. Jízdní dynamika je dostačující pro klidné i svižnější cestování, ale pro srozumitelnější popis si dovolím srovnat motorizaci 2.0 TDI se zážehovou 1.5 TSI (150 koní/250 Nm), kterou jsem testoval týden před tou vznětovou. I když oba motory vyvinou stejný tabulkový výkon, vyšší točivý moment turbodieselu znamená výrazně lepší jízdní tempo. Octavia s motorem 2.0 TDI je znatelně rychlejší, pružnější při předjíždění a ekonomičtější než s nejsilnějším běžným benzinovým motorem.

Vznětový motor je taktéž vybavený technologií vypínání dvou válců při nízké zátěži, což při jízdě poznáte pouze podle malé kontrolky ECO na přístrojovém štítu. Počet zapalujících válců se zmenšuje hlavně při konstantním jízdním tempu a plachtění, avšak při opětovném šlápnutí na plyn se motor okamžitě probere v plné síle. Automobilka uvádí, že Octavia 2.0 TDI umí jezdit s kombinovanou spotřebou i pod 4 l/100 km, ale v reálném provozu se pohybuje okolo 4,5 l/100 km. Octavia s 45 litrovou palivovou nádrží tak umí ujet až 1 000 kilometrů na jedno natankování.

Má nová Octavia s motorem 2.0 TDI a automatickou převodovkou DSG i nějaká negativa? Bohužel ano. Nastavení dvouspojkových převodovek ve škodovkách prochází postupným zlepšováním a změna rychlostních stupňů je zase o něco jemnější, ale převodovka opět podtáčí motor, co to jde. Za volantem strávíte spoustu času ve městech i mimo ně za doprovodu dunění a vibrací od motoru, který se převodovka snaží udržovat okolo 1 250 ot./min. Emisní limity si bohužel nevybírají a automobilky se jim musí podřídit všemi konstrukčními řešeními.

Nepříjemný problém, kterému nepřispívá ani chybějící sametovost chodu dieselových motorů, automaticky odpadá pouze při dálničních rychlostech, kdy otáčky motoru na sedmičku přesahují 1 500 ot./min. Nepříjemnosti při pomalejší jízdě nevyřeší ani přepnutí převodovky do sportovního režimu, protože v něm se motor občas vytáčí až příliš a převodovka přeřazuje s razantnějším cuknutím.

Testovaná Octavia 1.5 TSI byla vybavená standardním podvozkem s volbou dvou jízdních režimů. Kombík s motorem 2.0 TDI jsem dostal s volitelným adaptivním podvozkem Dynamic Chassis Control (DCC) se třemi základními režimy Comfort/Normal/Sport, který je o 10 milimetrů nižší než základní podvozek. Nastavení podvozku ale ve skutečnosti nabízí patnáct předvolených tuhostí odpružení a tlumičů, jejichž volba se provádí pomocí posuvníku v konfiguraci jízdního módu Individual.

DCC může být až o dva kroky měkčí než má standardní mód Comfort a o dva tužší než Sport, ale vyplatí se za něj připlácet? Jestliže vám záleží hlavně na jízdním komfortu, tak základní podvozek s houpavým naladěním stačí, ale pokud upřednostňujete tužší a přesnější auta, pak po DCC určitě sáhněte. V komfortním režimu je podobně měkký jako standardní podvozek, ale ve sportovních nastaveních je jím vybavená Octavia znatelně pevnější.

Škoda Octavia Combi s motorem TDI je dlouhodobým českým kultem, až chalupářským snem, který je měřítkem pro všechny ostatní kombíky. O snaze inženýrů přiblížit nejnovější generaci stárnoucímu současnému Superbu jsem se zmínil už v minulém testu. Nová Octavia je nepochybně prémiovější než předchozí model a je příjemným společníkem na každodenní ježdění i dlouhé cestování, ale k dokonalosti ji z mého pohledu chybí lepší naladění převodovky DSG a pohon všech kol.

23.2.2021 9:36| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist