Škoda Octavia RS 230 vs. BMW M3 sedan (2015)

Je velký rozdíl, když máte na sportovní rodinné auto dva miliony, anebo jen tři čtvrtě milionu? A dokáže se to nejlepší z Mladé Boleslavi alespoň přiblížit vrcholu z Mnichova?

Pokud se mne chystáte obvinit z poblouznění mysli ještě předtím, než si tento text přečtete, naprosto vám rozumím. Postavit proti sobě tak odlišná auta a považovat to za rovnocenný srovnávací test totiž vyžaduje velkou dávku choré mysli. Jenže tohle už od počátku vůbec neměl být rovnocenný srovnávací test. Považujte to spíš za takové neformální setkání dvou zajímavých vozů na jednom z nejrkrásnějších závodních okruhů světa při příležitosti dne volných jízd pro veřejnost. Protože obě auta si kromě rozvážení ratolestí po vzdělávacích institucích dělají ambice i na hoblování pneumatik v chrámech rychlosti.


Vlastně toho mají oba vozy společného mnohem víc, jakkoliv jsou tak rozdílné. Jak Škoda Octavia RS 230, tak BMW M3 patří k tomu nejlepšímu, co obě automobilky nabízejí, oba mají silné motory, sportovní podvozky, čtyři dveře ukrývající čtyři plnohodnotná místa k sezení a jsou také náležitě odlišeny od zbytku produkce. A už v tom je vidět největší rozdíl v přístupu k věci. Zatímco em-trojka je zákeřně nenápadná a od obyčejné trojky ji pozná jen zasvěcený člověk, ereso se naží dávát světu na odiv, že jde o něco speciálního. Už jen velmi nezvyklá pastelová barva, který si přímo říká o přejmenování na Wehrmacht Grau, volá na poplach. Přidejte k tomu ještě velká kola jako ukradená z nějakého Lamborghini nebo kontrastní černé doplňky včetně decentního, ale trochu nadbytečného spoileru, a všimne si ho každý.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

BMW M3 nic z toho nepotřebuje, protože si je moc dobře vědomo toho, že pes k tomu, aby kousal, nepotřebuje umět štěkat. Jistě nelze popřít, že by se em-trojka také trochu nepředváděla – všechny ty nádechy v nárazníku, boule na kapotě, vytažené blatníky a čtyři koncovky výfuků jsou všechno je ne nenapádané – ale tak nějak cítíte, že to všechno má svůj smysl a nějaký účel. Dohromody pak z toho vzniká neuvěřitelná podívaná s jistým erotickým nábojem. Tohle auto je prostě tak vulgární, ale zároveň takovým elegantním způsobem.

Interiér

Podobné je to i uvnitř. Škoda Octavia RS 230 se zase tváří o něco víc sportovně, než ve skutečnosti je. Sedačky vypadají jako ušaté skořepiny z eReSových modelů z Ingolstadtu, ve skutečnosti jsou ale dost ploché a tělo příliš nepodrží, což se nejvíce projeví právě na závodním okruhu. Přitom vím, že v koncernu lepší sedačky umí, ať už v GTI, nebo Cupře. S volantem je to podobné – nejenže je módně zploštělý, ale také podivně šišatý, naštěstí ale zrovna v tomhle autě nevzniká mnoho situací, kdy byste potřebovali ručkovat a sáhli jste po volantu naprázdno. Musím také uznat, že zrovna do mých rukou padne perfektně, hlavně díky tenčímu věnci a paprskům.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Volant M3 je typicky tlustý, což mi příliš nevyhovuje, zato ale velký a kulatý, protože u BMW M GmbH předpokládají, že budete občas i driftovat. Sedačky příjemně obepínají trup, stehna i ramena, a přestože by mohly být ještě o něco anatomičtější, na okruhu fungují dobře. Chybějící výsuvnou stehenní opěrku ale odpustit nemohu. Jinak se na obou pracovištích sedí velmi dobře – příjemně nízko, s bohatě nastavitelným volantem a veškerými ovladači na logických místech, zkrátka žádný velký rozdíl oproti standardním verzím.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Vlastně obě auta vystihuje jistá střízlivost. Dostanete jen hezký volant, sedačky, něco nádherného obložení z pravého karbonu v M3, něco falešného karbonu v RS 230 (tady naštěstí jen plastu v klavírní černi) a jinak to jsou docela normální auta. Vlastně M3 vám nabídne navíc ještě okruhový režim head-up displeje, který ale víc ruší než pomáhá a dost brání výhledu na silnici, RS 230 pak v útrobách palubního počítače ukrývá stopky na měření časů na kola. Má cenu říkat něco k prostornosti a praktičnosti? Jak RS 230, tak M3 vyhoví rodinným požadavků a je jasné, že Octavia je díky výklopnému víku a většímu kufru praktičtější než trojka, ale kvůli tomu byste ji snad neodmítli…

Pohon a spotřeba

Srovnávat motory pod kapotami obou vozů je na první pohled pro ereso prohraný boj, vždyt se svými 230 koňmi a 350 Nm nemá šanci konkurovat 431 koním a 550 Nm em-trojky, jenže při hlubším zkoumání najdete překvapivě mnoho pojítek. Tak třeba podání výkonů, které je na turbomotory neuvěřitelně lineární, a s tím související lačnost po otáčkách. Šestiválec v M3 je způsobem, jak dokonale potlačuje turbodíru, jak na povely plynu reaguje výbušností dynamitu a jak nepolevuje v tahu až k omezovači v téměř osmi tisících otáčkách, naprosto fenomenální. Čtyřválec v RS 230 je mnohem uhlazenější a neposkytne vám takový kopanec do ledvin, tempo ale udílí svému nositeli víc než rychlé a navíc práce s ním je docela zábavná, protože vyžaduje přístup nikoliv nepodobný atmosférickým motorům.

Dalším pojítkem, které už tak zábavné není, je umělý zvukový projev, na němž mě nejvíce mrzí, že je naprosto zbytečný. Reprodukovaný zvuk v M3 je totiž nejen výrazně umělý, ale po čase také otravný a hlavně víte, že by to automobilka uměla udělat lépe. Zvuk z výfuků má celkem slušný potenciál, zní temně a zlověstně, jenže tóny to jsou ploché a chybí jim melodie. A nic na tom nezachrání ani práskání do výfuků při řazení, které je jen směsicí pazvuků trhající uši spíš než přirozenou detonací paliva v potrubí a pohlazením na duši. Také „vibrátor“ v RS 230 je na tom podobně, jenže tady jde alespoň vypnout a upravený výfuk vydává celkem příjemné tóny. Dokonce si umí i vystřelit (s DSG to prý dělá pravidelně), mně se to ale s manuálem stalo za celý týden jen jednou, naštěstí jsem u toho měl zapnutý mikrofon. Jakkoliv se hluboce klaním před technickou dokonalostí motoru M3, ať se snažím sebevíc, duši v něm prostě necítím. Možná za tato slova jednou přijdu do pekla, ale víc charakteru má podle mě motor RS 230.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

V souvislosti s tím by byla škoda ihned odsoudit benzínové eReSo jako to méně úsporné a sáhnout po nijakém turbodieselu. Jistě, ultraúsporné jako 2.0 TDI není, ale i s 2.0 TSI lze jezdit po městě kolem deseti litrů, mimo město se pak spotřeba dotkne i hranice sedmi litrů. Svižnějším tempem po dálnici rychlostmi mezi 150 a 160 km/h jsem cestu z Prahy do Brna absolvoval za 11,0 l/100 km. Oproti tomu je spotřeba BMW M3 velmi zajímavá. Cestou zpět se mi stejným způsobem podařilo jet za rovných 10,0 l/100 km, tedy o litr méně! Možná to má co do činění s profilem trasy, každopádně je tohle vzhledem k výkonovému potenciálu em-trojky skvělá spotřeba a rozhodně se nemusíte bát, že by vás dlouhé cesty zruinovaly. Popojíždění po městě už je horší, počítejte minimálně s patnácti litry, volným tempem mimo město se ale přiblížíte klidně k osmi litrům.

Ovladatelnost

V čem se obě auta diametrálně liší, to je způsob, jakým jezdí. Do jisté míry je to dáno rozdílnou koncepcí pohonu, ale také zaměřením. BMW M3 je totiž mnohem extrémnější stroj než Škoda Octavia RS 230. Pokud začnete mít pocit, že je ereso nesnesitelně nepohodlné, přesedněte do em-trojky a zjistíte, že je to ještě létající koberec. BMW M3 má neuvěřitelně tvrdý podvozek, který vás neustále natřásá, a přes nerovnosti s ním budete našlapovat velmi opatrně, ale kdesi v hlubinách se stále najde kousíček poddajnosti, která přeměňuje ostré rány v tlumené žuchance. Přesto mi to ale připadá na civilní auto a každodenní používání už trochu přehnané, jenže první zatáčky mne přesvědčují o opaku. Pro to, kolik má podvozek přilnavosti, nemohu najít vhodná slova, tohle auto se protahuje zatáčkami naprosto maniakálními rychlostmi tak nenuceně, až vám to hlava nebude chcít pobrat. Letíte dvě stě po okresce a vlastně vám to ani nepřipadá dramatické. Až to začíná být trochu nuda. Přidáte ještě víc, protože vás tuhý podvozek, lepivé pnematiky a velké brzdy podrží, ale to už vaše jízda začne překračovat hranici mezi doživotním pobytem ve vězení a nekonečným odpočinkem v dřevěné truhle.

Okresky jsou s BMW M3 disciplína, která už překračuje meze přípustného, ale na závodním okruhu se cítí jako ryba ve vodě. Jako celek funguje výborně a spolu s keramickými brzdami je k neutahání, jenže po chvíli zjistíte, že vás auto vůbec neodměňuje. Řízení je sice chirurgicky ostré a přesné, dokonce je slušně citlivé, ale chybí mu vyváženost a neustále se s ním perete, než aby vás intuitivně navádělo k tomu, co máte dělat. Podvozku chybí taková ta delikátnost a progresivita, přesuny váhy dává najevo velmi nečitelně a trhaně a tak musíte k autu přistupovat hodně neurvale, jinak vás klepne přes prsty. To Škoda Octavia RS 230 je v tomto ohledu mnohem přátelštější. Citu v řízení se sice dočkáte jen naprostého minima, odpor je o mnoho lehčí a převod pomalejší, přesto se však auto nechá vodit velmi přesně. Řazení je typicky bez odporu, ale mechanicky přesné a spolu s náruživým motorem je zábava ho používat. Jenže na okruhu se brzy začne trápit. Podvozek se až příliš naklání, neustále se utápí v nedotáčivosti, jakkoliv se elektronicky řízený samosvor vážně snaží a po třech kolech jsou z pneumatik a kotoučů žvýkačky. A navíc létám v sedačce jako nudle v bandě.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Opusťte ale závodní okruh, vrhněte se na členitou okresku a hned se vám ereso vryje pod kůži. Vyměklé odpružení, ačkoliv to je vzheldem k 19″ ráfkům poněkud relativní pojem, najednou začne dávat smysl a vy si začnete užívat hravější nátury. Tam, kde se s em-trojkou nudíte k smrti, zažíváte s eresu horké chvilky, přitom ale každý záměr auta čtete velmi předvídavě a hlavně ve snesitelných rychlostech. V reálném světě mě víc baví pomalejší a uklouzanější ereso, než rychlá a dokonalá em-trojka, a také se s ním snadněji žije, protože je podvozek stále ještě snesitelně tuhý. Moci tak zvolit ještě menší kola… jenže v paketu RS 230 dostanete jen devatenáctky a mimo něj zase nedostanete samosvor.

Verdikt

Že jsou obě tato auta skvělými univerzály, to jsem ve skrytu duše tak nějak čekal. Jestli mi ale tohle setkaní něčím skutečně obohatilo život, pak právě pochopením, proč mají dvě tak podobná auta tak rozdílnou cenovku a proč je BMW M3 o milion a čtvrt dražší než Škoda Octavia RS 230, když oba prakticky nabízejí totéž. Škodovka je bezpochyby velmi dobré auto. Je rychlé natolik, abyste neměli pocit, že potřebujete víc, je dostatečně zábavné na úzké a členité silnici, kde se musíte víc snažit, a odveze skoro všechno, co budete kdy potřebovat. Bavorák vám ovšem na silnici nabídne intezivnější zážitky hraničící se strachem o holý život a na okruhu dokáže fungovat bez problémů celý den, a přitom má pořád luxusní interiér, čtyři sedačky a slušný kufr.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Znamená to tedy, že je život se dvěma miliony v kapse jednodušší než se třemi čtvrtinami milionu? Záleží na úhlu pohledu. Pokud disponujete „jen“ oněmi 750 tisíci, můžete nabýt smířlivého dojmu, že vám nic jiného nezbývá, při hlubším zamyšlení ale zjistíte, že máte královsky na výběr. Můžete mít Octavii RS 230 jako liftback, skoro totéž jako hatchback (Golf GTI Performance), totéž jako kombík (Octavia Combi RS 230), ještě silnější hatchback (Leon Cupra), nebo kombík (Leon Cupra ST), a to ještě nepočítám naftové verze a čtyřkolky. V případě BMW M3 nemáte na výběr vůbec. Možná jen počet dvěří a pevnost střechy. Audi RS 4 ještě nepřišlo, Jaguar XE RS také v nedohlednu a Mercedes-AMG C 63 ještě nikdo u nás netestoval.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Všechno je to ale ještě o to složitější, že si nejsem jistý tím, zda bych BMW M3 vůbec chtěl. Měl jsem ho doma dva dny a za celou tu dobu jsem k němu přistupoval jako k jakémukoliv jinému autu, prostě jsem s ním jezdil, jen když jsem k tomu měl důvod. Předchozí BMW M3 E90 jsem měl doma také dva dny a hledal jsem důvody, proč s ním trávit každou chvilku a jak si ho nechat napořád. Já vím, už je to tu zase, vzpomínky na dobu, která už nejde vrátit, a na auto, které do tohoto srovnání nepatří. Ale abyste pochopili ortel, který se chystám vyřknout, musím se o něm zmínit. BMW M3 E90 totiž pro mne vždycky bylo, je a bude tím nejlepším autem na světě, a bude muset přijít něco velmi schopného, aby se na tom něco změnilo. Ovšem tahle generace, jakkoliv je technicky a jízdně fenomenální, to není. Abych to tedy shrnul, mít 750 tisíc, asi bych dlouho neváhal a klidně bych usedl do Škody Octavia RS 230 tak, jak tady stojí. A mít dva miliony? Asi bych udělal totéž a přibral k tomu auto, které mě skutečně posadilo na zadek

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměr9,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,5 x 92,8
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední, samosvorný diferenciál
Podvozek
Vpředutypu McPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/35 R19
Pneumatiky vzadu225/35 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)169 / 230 v 4700 - 6200
Točivý moment (Nm)350 v 1500 - 4600
Výkon/hmotnost (k/t)159
0-100 km/h (s)6,7
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7 / 5,3 / 6,2
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4685
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1449
Rozvor náprav (mm)2680
Provozní hmotnost (kg)1445
Celková hmotnost (kg)1912
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)720
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)590 / 1580
Ceny
Základní cena modelu354 900,- (1.2 TSI 86 k Active)
Základní cena test. verze658 900,- (2.0 TSI 220 k RS)
Cena testovaného vozu733 900,- (2.0 TSI 230 k RS 230)
28.12.2015 10:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist