Škoda Rapid (od 2012)

Menší bratr Octavie se řadí mezi mladé a velice atraktivní ojetiny. Pohledný vůz s dobrou užitnou hodnotou se tak na trhu se staršími automobily objevuje čím dál častěji.

RADOSTI
Moderní a líbivý design, úsporné turbodiesely, dobrá užitná hodnota, velký zavazadelník verze Spaceback, solidní jízdní vlastnosti, pomalejší pokles hodnoty vozu.

STAROSTI
Plechový zvuk při zavírání dveří, slabší odhlučnění zadních kol znatelné při jízdě za mokra.

Model Rapid osloví řidiče, kteří nepotřebují automobil velikosti Octavie, ale Fabie by jim byla malá, či postrádají její čtyřdveřovou variantu, která se naposledy vyráběla v první generaci Škody Fabia. Zde je na místě říci, že čtyřdvěřová karoserie Rapidu je praktičtější, protože se jedná o liftback a dveře zavazadelníku se tedy otevírají i se zadním sklem.

Kromě této verze vyjela Škoda Rapid i v provedení kombi, které výrobce pojmenoval Spaceback. Na trhu se vůz objevil v roce 2013 a to buď se standardními pátými dveřmi, nebo s příplatkovými. Ty mají zatmavené a větší sklo.

Jelikož je Rapid mladou ojetinou, jistě nepřekvapí, že tvary karoserie i interiéru plně korespondují se současnou produkcí mladoboleslavské automobilky. Moderně vůz tedy působí nejen zvenku, ale i uvnitř. Ani ke kvalitě použitých materiálů nemáme výhrady.


Interiér nabízí dostatek místa posádce a opravdu hodně prostoru pro zavazadla. Liftback totiž nabízí zavazadelník o skvělém objemu 550 litrů! Nákladový prostor Spacebacku pojme při pětimístném uspořádání interiéru 415 litrů, to je ale hodnota naměřená po krycí plato zavazadelníku. Přitom kombík lze v případě potřeby naložit až po střechu.

Ani z hlediska jízdních vlastností si Rapid nestojí špatně, když jeho podvozek odvádí adekvátní práci jak v zatáčkách, tak na rozbitých komunikacích. Základním motorem se stal tříválec o objemu 1,2 litru dříve označovaný HTP. Zde je jeho modernizovaná verze označovaná trojicí písmen MPI. Výkon 55 kW prozrazuje, že bude dostačovat spíše klidným motoristům, kteří nemají ve zvyku automobil příliš vytěžovat.

Daleko lepší volbu představuje přeplňovaný benzinový čtyřválec TSI o shodném objemu, ideálně v silnějším provedení 77 či později 81 kW. Přiškrcené verze o výkonu 63 a 66 kW totiž neběží tak kultivovaně. To rozhodně neplatí o čtrnáctistovka TSI, jejíž běh je klidný, avšak na trhu se vyskytuje jen zřídka.
Nejmenším turbodieselem je tříválcová čtrnáctistovka TDI o výkonu 66 kW, ta se ale montuje teprve od roku 2015. Totéž platí i pro nejsilnější 1.6 TDI o výkonu 85 kW. Na trhu s ojetými vozy se proto setkáte spíše s motory 1.6 TDI o výkonu 66 či 77 kW. Zde platí totéž co v případě 1.2 TSI, a to že silnější provedení má klidnější běh. Samozřejmě má také více sil a pro Rapid je rozhodně lepší volbou.

Turbodiesely 1.6 TDI ale některé řidiče už potrápily. Objevují se u nich totiž potíže s čerpadlem a vstřikovači common railu. „To souvisí spíše s tankováním nekvalitní nafty, než že by šlo o systémovou závadu. Naopak 1.6 TDI je považováno za velmi povedený motor,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Mnoho Rapidů má ale pod kapotou jiný agregát: benzinový čtyřválec 1.2 TSI, který pracuje s příznivou spotřebou a současně vůz s tímto motorem přišel na menší peníze než provedení s turbodieselem. „1.2 TSI dostalo v Rapidu už modifikované řetězové rozvody, ty přišly ještě před začátkem prodeje rapidů v polovině roku 2011, takže strach z tohoto motoru není u ojetých rapidů oprávněný. Motor 1.4 TSI ale stále problémy s rozvody problémy mít může, v rapidech se ale tato motorizace na trhu skoro nevyskytuje,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pokud zatoužíte po kombíku s příplatkovými pátými dveřmi, zbystřete. U jejich skla totiž může být odštípnutá hrana. Známé jsou také vůle na předním příčném stabilizátoru a Jindřich Topol z AAA AUTO varuje ještě před jednou nepříjemností: „Pozor také na ucpané odtokové kanálky v zadních bočních dveřích. Prozradí je slyšitelné šplouchání.“

Ve zpětném zrcátku
2012 – uvedení lifbacku Škoda Rapid se zážehovými motory 1.2 MPI/55 kW (tříválec), 1.2 TSI/63 a 77 kW, 1.4 TSI/90 kW a turbodieselem 1.6 TDI/77 kW.
2013 – uvedeno kombi Spaceback, nově turbodiesel 1.6 TDI také o výkonu 66 kW.
2015 – úprava nabídky motorizací, nyní benzinové agregáty 1.2 TSI/66 a 81 kW, 1.4 TSI/92 kW a turbodiesely 1.4 TDI/66 kW a 1.6 TDI/85 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Škoda Rapid v roce 2012 a to se ziskem pěti, tedy plného počtu hvězd. Za ochranu posádky při nárazu získala hodnocení 94%, bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech byla ohodnocena 80%, ohleduplnost při střetu s chodcem 69% a přítomnost asistenčních systémů 71%.

5.4.2016 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist