autoweb.cz > Škoda > Škoda Citigo > Škoda Citigo – první jízdní dojmy
Škoda Citigo – první jízdní dojmy
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
„Podívej, tenhle znáček jsme měli na starém favoritu z roku 1989,“ povídám Filipovi, když zkoumám nové logo automobilky Škoda. Velmi mi připomíná starý znáček, který používala automobilka na prvních favoritech. Ale to je teď jedno, protože nás nezajímá nové logo automobilky. Nás (a vás) zajímá vůbec první auto, které nové jednodušší logo nese – městská Škoda Citigo.
Musím přiznat, že první statický dojem z tohoto nejnovějšího zástupce nejmenšího segmentu A je dobrý. Auto nijak neuráží, nekřičí a působí velmi decentně a racionálně. Evidentně přesně tak, jak automobilka zamýšlela. Každopádně už teď je jisté, že to nová Škoda Citigo nebude mít na českém trhu úplně jednoduché. Je totiž dost malá na to, aby mohla fungovat jen jako jedno auto v rodině. Od toho si budou Češi dál kupovat Fabie a Octavie. Na druhé auto u nás má jen málo lidí a rodin.
Škoda Citigo tak bude fungovat jako druhé, spíše třetí auto do rodiny. Je to typ auta, které nahradí skútr nebo průkazku na MHD. Ale když teď ve Škodě Citigo sedím a jedu rychle, můžu říci, že lepší alternativu k průkazce na MHD nenajdete. Citigo je totiž extrémně kultivovaná.Jak to jen přiblížit… Dnes ráno jsem z logistických důvodů musel vytáhnout své staré BMW M3, ale v nejmenší škodovce je větší ticho a podvozek nepracuje tak nahlas. Pamatuji si také na supermini Kia Picanto, které prozatím v redakci platí za nejlepší auto segmentu A, ale po prvních kilometrech ve Škodě Citigo konstatuji, že aspoň z hlediska kultivovanosti je Škoda minimálně stejně dobrá.
Škoda Citigo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Neslyšíte mlátit podvozek, motor je utlumený tak, jak jen může být, abyste mohli řadit bez pomoci otáčkoměru (který je naprosto titěrný), a aerodynamický hluk se v rychlostech do 100 km/h vůbec neprojevuje. V pořádku je i interiér a ergonomie, spousta odkládacích prostor a celkem dostatek místa pro dva dospělé vpředu. Dozadu jsem se také vměstnal, ale dlouhou cestu bych tu dobrovolně absolvovat nechtěl. Ve městě a na krátkých cestách se to ale přežít dá.
Překvapila mne i velikost kufru (251 litrů, Fabia má objem 315 litrů), který má sice vysokou hranu, ale je hluboký a objemný. Najdete v něm i dvě praktické síťky na drobnosti. Vůbec, všelijakých odkládacích prostor, kapsiček a háčků je ve Škodě Citigo dostatek.Pod kapotou můžete mít jeden motor – litrový tříválec 1.0 MPI o výkonu 60 koní, v silnější verzi pak 75 koní. Obě mají točivý moment 95 Nm. Na první seznámení jsme si vzali silnější model, ale už teď mohu říci, že motor nepůsobí moc silně. Možná se na tom podílí i hmotnost auta, protože 929 kg podle technického průkazu ještě doplňuje plná výbava zkoušeného auta a dva dobře živení motorističtí novináři na palubě.
V přímce tak Škoda Citigo 1.0 MPI působí trochu líně, ale motoru se nadšení upřít nedá. Stejně tak mu nelze vytýkat malou kultivovanost – je to asi nejumírněnější tříválec současnosti. V pořádku je ale příjemné řízení s docela přirozeným odporem a akorát nastaveným převodem. Auto tak není v utažených zatáčkách zbytečně zbrklé, ani ospalé.Proplétat se klikatou silničkou a městským provozem je tak hračka a ze Škody Citigo je i přes malá zrcátka dobře vidět a dají se dobře odhadnout její proporce. Problém ale mohou, zejména na těsném parkovišti, působit trošku větší boční dveře – zabírají dost místa. Časem ale prý určitě bude v nabídce i pětidveřové provedení s kratšími dveřmi a lepším přístupem dozadu.Cenu se dnes ještě nedozvíte, protože ji sama automobilka neprozradila. Podle neoficiálních zdrojů má stát základní verze 180 000 korun, ale také jsme slyšeli číslovku 220 000 korun, což by Citigo stavilo dokonce nad základní Fabii. Uvidíme, raději si počkejme na konečnou oficiální tiskovou zprávu.
Tak jak tedy?
Konečný verdikt dnes nečekejte, protože jsem za volantem Škody Citigo nebyl tak dlouho na to, abych mohl vynést nějaký definitivní rozsudek. Počkejte si tedy na tradiční redakční test. Aspoň už budeme znát i ceny a specifikace. Každopádně je první dojem ze Citigo velmi dobrý a Picanto to najednou nebude mít tak jednoduché.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná tyč |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Bubnové |
Pneumatiky vpředu | 165/70 R14 |
Pneumatiky vzadu | 165/70 R14 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 55 / 75 v 6200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 95 v 3000 - 4300 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 80,7 |
0-100 km/h (s) | 13,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 171 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,7 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3563 |
Šířka (mm) | 1641 |
Výška (mm) | 1478 |
Rozvor náprav (mm) | 2420 |
Provozní hmotnost (kg) | 929 |
Celková hmotnost (kg) | 1365 |
Zavazadlový prostor (l) | 251 - 951 |