Fabia, Octavia či Superb – jakou ojetou škodovku zvolit?

Hledáte ojetinu se značkou Škoda a váháte mezi motorizacemi? Nejprodávanější vždy ale nemusí znamenat nejlepší. Platí to i pro ojetá auta, která nás teď zajímají.

Trh s ojetými vozy je zcela specifický a zákonitosti běžné u prodeje nových aut zde neplatí. Důvodem je především fakt, že prodeje ojetin zásadně ovlivňuje dostupnost jednotlivých verzí. Tedy pokud se od určitého modelu prodalo jako nového pouze 10 % vznětových variant, nemůže být diesel nejprodávanější u ojetin, a to i kdyby jeho popularita mezi tím několikanásobně převýšila zážehové pohonné jednotky. Totéž pravidlo platí i pro karosářské verze. Převažují-li na trhu hatchbacky, těžko bude prodávanější sedan.

Nejprodávanější provedení ale vždy nemusejí představovat nejlepší volbu. Cenové rozdíly, které jsou u různých variant nových aut značné, se u ojetin výrazně krátí. Někdy dokonce zcela mažou.

1) ŠKODA FELICIA
Stále populární nástupce Škody Favorit se i přes svou chabou bezpečnost a nevýkonné motory drží na třetím místě v žebříčku prodejů ojetin. Škoda Felicia vyjela na silnice v provedení pětidveřový hatchback, kombi, Fun, Pick up a Van Plus. Poslední dvě varianty jsou čistě užitkové, verze Fun je označována jako vůz pro volný čas a vychází z Pick upu. Často se s ní ale nesetkáte, vyrobeno bylo pouze 3992 vozů.

Největší zastoupení má varianta hatchback (vyrobeno 915 853 aut) a druhé místo zaujímá Combi (351 895 vyrobeno vozidel). Právě těmto osobním verzím se budeme věnovat.Jak z uvedených čísel plyne, hatchback se zavazadelníkem o objemu 272 litrů má na trhu jasnou převahu, ale ani kombi není nedostatkovým zbožím. Navíc přepraví náklad o objemu 445 litrů v základním uspořádání. Více než typ karoserie určuje cenu stav automobilu a fakt, jak rychle se jej chce majitel zbavit. Praktičtější kombík se tedy zdá lepší volbou. Co ale určitou úlohu hraje, je motorizace.

Jaké se vyhnout:
Nejhorší jméno má atmosférický vznětový motor z dílny Volkswagenu. Je nevýkonný, hlučný, náročný na servis, příliš zatěžuje přední nápravu, čímž zkracuje životnost zavěšení a ke spolehlivým se také neřadí. V případě Felicie tedy diesel cenu nezvedá.

Po které sáhnout:
To však neplatí o benzínové šestnáctistovce od VW. S lehkým vozem si 55 kW výkonu poradí snadno. Agregát se ale nezřídka potýká s nepravidelným během. O pár set méně zaplatíte za třináctistovku. Ideál přitom představuje silnější provedení o výkonu 50 kW. Slabší varianty se nabízejí za srovnatelné ceny a rozdíl několika koní je přitom znát. Dobrou volbu tedy vidíme v kombinaci Škoda Felicia Combi 1.3/50 kW.

Tip: Staňte se fanouškem Autowebu na Facebooku!

2) ŠKODA FABIA
Zájemci o mladší model Škoda Fabia mají daleko širší výběr. Automobil se vyráběl jako pětidveřový hatchback (zavazadelník 260 litrů), sedan (438 litrů) a kombi (426 litrů). Existuje i užitková verze Praktik. Nejčastěji se setkáte s verzemi hatchback a kombi, které se prodává zhruba o 5000 Kč dráž. Nejlevněji nabízený sedan se velkému zájmu netěšil, a protože se v tomto směru nic nezměnilo, z hlediska pozdějšího prodeje nepředstavuje dobrou investici.

Fabia před časem vystřídala na trůnu pro nejprodávanější ojetinu Felicii a od té doby na vrcholu žebříčku drží. Na trh se dostala s celou řadou pohonných jednotek a tak je výběr opravdu široký. Některé motory často nepotkáte, jiné mají na trh převahu. K těm méně známým patří například dvoulitr o výkonu 85 kW. Nezřídka se potýká s nadměrnou spotřebou oleje, a ani palivo moc nešetří. Dobré hodnocení si nezaslouží ani agregát ze zcela opačné strany: litrový motor montovaný do verze Junior. Trpí velkými vibracemi a je hodně slabý.Když už padla řeč na toto provedení, sluší se upozornit, že z hlediska pozdějšího prodeje jde jasně o nejhorší možnou volbu. Automobilka chtěla nabídnout laciné provedení populárního modelu a to doslova za každou cenu. Junior proto nemá posilovač řízení nebo třeba uzavíratelnou schránku před spolujezdcem. Nárazníky jsou bez laku a chybí krycí plato zavazadelníku.

Pro nenáročné neuspěchané řidiče může představovat dobrou volbu atmosférický vznětový agregát 1.9 SDI. Z auta sprintera rozhodně neudělá, je však vyhlášen dlouhou životností, nízkou spotřebou a bezproblémovým provozem. Lepší variantou jsou ale velice úsporné turbodiesely o objemu 1,9 litru. Proti tříválci 1.4 TDI mají výrazně klidnější běh a ve vyšších rychlostech i podstatně nižší spotřebu. Naopak při jízdě s lehkou nohou po městě může být úspornější čtrnáctistovka. S devatenáctistovkou se ale i tak dá jezdit za 5,5 litru.

Nevýhodou vznětových jednotek o objemu 1,9 litru je větší zatížení přední nápravy, která je u Fabie choulostivější. Proti verzím s lehčími motory zde může být o něco kratší životnost některých dílů, zejména táhel příčného stabilizátoru a jeho uložení. V případě verze o výkonu 96 kW ve sportovně laděném provedení RS odchází častěji dvouhmotový setrvačník, všechny „té-dé-íčka“ se potýkají s problematickými váhami vzduchu. Oprava se provádí výměnou a už není tak drahá, jako tomu bylo dříve. Proto je úsporný a výkonný turbodiesel o výkonu 74 kW naším tipem pro provedení kombi.

Po které sáhnout:
Vznětový motor není špatnou volbou ani do hatchbacku, zde se ale hodí i benzinové čtrnáctistovky. Z počátku výroby se potýkaly s různými problémy, ty se ale podařilo odstranit a tak si dnes stojí výrazně lépe. Špatnou volbou nejsou agregáty 1.4 MPI ani modernější šestnáctiventily. Svého času šlo o nejrozšířenější pohonné jednotky ve Fabii (1.4 MPI).

Jaké se vyhnout:
Pak ale přišla vlna s názvem 1.2 HTP. Nejeden řidič se rozhodl pro tříválec, který sliboval vysoký točivý moment a nízkou spotřebu (nyní je nejčastějším agregátem ve Fabii). Setkání s realitou ale bylo nezřídka hodně tvrdé. Zejména první motory s nižšími výkony měly s poměrně těžkým vozem až příliš práce. Všechny „há-té-péčka“ nadměrně vibrují a po překonání rychlosti přibližně 80 km/h jim znatelně dochází dech. Na nějaké svižné a bezpečné předjíždění zapomeňte. Navíc zhruba od 100 km/h výrazně roste spotřeba, takže jde při jízdě po dálnici o slušného žrouta, který navíc patří do zcela pravého pruhu! U některých ojetin se navíc časem objevil problém s praskáním hlavy motoru. Někteří řidiči chtěli pohonné jednotce pomoc ke slibované hospodárnosti a přestavěli vozidlo na LPG. S plynem si ale motory HTP moc nerozumí a odcházejí jim vršky. Obehranou písničku představují vadné zapalovací cívky. Jediný klad této pohonné jednotky vidíme v městském provozu, kde nabídne slušné zrychlení a spotřebu okolo šesti litrů. V porovnání se čtrnáctistovkou ale pohoří. Agregáty 1.4 sice ve městě spotřebují více, na dálnici se ale neztratí a platí zde za úspornější. Právě proto je doporučujeme do Fabie hatchback.3) ŠKODA FABIA II
Druhá generace malé Škody Fabia způsobila mnohým motoristům slušný šok. Úzká a vysoká karoserie stojí za přezdívkami jako „užovka“ nebo „jezevčík.“ Rozhodně už nejde o tak žádaný automobil jako tomu bylo u první generace. Přesto si na trhu ojetin nevede vyloženě zle.

Výrobce se poučil a na trh uvedl už jen dvě varianty: pětidveřový hatchback se zavazadelníkem o objemu 300 litrů a praktičtější kombi schopné přepravit náklad o objemu 480 litrů. Cenový rozdíl mezi jednotlivými verzemi karoserie je i zde minimální.

Podobně jako u první řady je i zde nejčastěji k vidění s dvanáctistovkou HTP. Platí totéž co u předchozí generace – lepší volbu představuje čtrnáctistovka. Stejně tak mezi vznětovými motory vidíme ideál v devatenáctistovce. Lze však předpokládat, že až přijdou na trh ojetých vozů nové agregáty 1.2 TSI1.6 TDI, mnohé se změní (oba se vyrábějí teprve od tohoto roku).

4) ŠKODA OCTAVIA
Pro mnohé prostorný rodinný automobil, ve skutečnosti však vůz s minimem místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech. I tak ale patří na druhé místo v prodejích ojetých vozů. Důvodem jsou jistě i dvě praktické karosářské verze s místem pro náklad. Liftback těží z rozměrné výklopné zadní stěny, která usnadňuje přístup do zavazadelníku o objemu 528 litrů. Ještě lépe je na tom Škoda Octavia Combi schopná přepravit 548 litrů zavazadel v základním uspořádání. Cenový rozdíl je mezi karosářskými verzemi prakticky nulový.

Jaké se vyhnout:
Za verze s pohonem všech kol si ale připlatíte. Přitom nejde o klasickou čtyřkolku. Přiřazení zadní nápravy při prokluzu předních kol obstarává mezinápravová spojka Haldex. U první generace Octavie ale spínala s citelnou prodlevou. Rozhodně nelze doporučit první zážehové motory, které se do Octavie dostaly. Tyto motorizace jsou nejlevnější a má to důvod. Původní osmiventilová šestnáctistovka je příliš slabá, když nabídne výkon jen 55 kW. Jde o méně spolehlivý agregát u něhož navíc praská vlnovec výfuku a celé výfukové potrubí rychle koroduje.

Atmsférický dvacetiventil 1.8/92 kW se zase vyznačuje mizernou pružností a vysokou spotřebou. Kromě toho zde nezřídka odcházejí zapalovací cívky. Čtrnáctistovky uspokojí jen opravdu klidné řidiče. Ani dvoulitr o výkonu 85 kW není nejlepší volbou. Často totiž nepříjemně překvapí nadměrnou spotřebou oleje.

Po které sáhnout:
Výborně si však vede přeplňovaná osmnáctistovka. Ano, jde o tentýž agregát, který jsme před pár okamžiky pomluvili, jen je doplněn turbem. Výkon 110 kW (132 kW v RS) je pro Octavii opravdu dostačující a ani spotřeba není příliš vysoká. Při pořizování vozu ale pozor na stav turba. I zde zlobí zapalovací cívky. Opravdu ideál mezi zážehovými pohonnými jednotkami představuje novější osmiventilová šestnáctistovka disponující výkonem 74 či 75 kW. Výkonově stačí a spotřebu má příznivou. Navíc je i velice dobře prodejná.

U dieselů platí téměř totéž co u Fabie. Nejhorší volbou je atmosférický motor, který zde opravdu výkonově zaostává. Nejlepší není ani nejslabší „té-dé-íčko“ pracující se 66 kilowatty. Pár koní zde prostě chybí, což pocítíte zejména při předjíždění. Silnější turbodiesely jsou znatelně lepší. Nejčastěji se doporučuje agregát o výkonu 81 kW. I podle nás jde o vhodný motor. Jen je třeba počítat s tím, že si časem řekne o výměnu dvouhmotového setrvačníku, což není nejlacinější oprava.5) ŠKODA OCTAVIA II
Druhá řada modelu Škoda Octavia představuje mezi ojetinami velký hit. To platí zejména pro velká města, kde prodeji zcela zastíní první generaci. Opět existuje ve variantách liftback (zavazadelník o objemu 560 litrů – 585 bez rezervy) a kombi (580 litrů – 605 bez rezervy). Přibližně o 8000 korun dráž se nabízí kombík. Stejně jako u první řady je i zde jasně nejlepší volbou turbodiesel. Mezi zážehovými motory je situace ještě horší než u předchůdce. Ale popořadě.

Jaké se vyhnout:
Čtrnáctistovka výkonem neohromí a totéž zde platí i o motoru 1.6/75 kW. Ve starší generaci fungoval výborně, „dvojková“ Octavia je na něj už ale příliš těžká. Motor 1.6 FSI/85 kW vybavený přímým vstřikováním paliva měl přinést lepší odezvu na sešlápnutí plynu a nižší spotřebu. Ve skutečnosti je ale opak pravdou. Oblíbený agregát 1.8 TSI/118 kW (dříve značen TFSI) si s autem poradí snadno a ani apetit nemá neadekvátně velký. Jenže nepatří mezi nejspolehlivější, když jej trápí visící ventily nebo praskání hlavy.

Po které sáhnout:
Dobrou volbou je dvoulitr TFSI/147 kW (později značen jen TSI) montovaný do verze Octavia RS. Ve vozech vyrobených po roce 2008 můžete hledat další povedenou jednotku 1.4 TSI/90 kW. Mezi diesely je volba jasná. Motor 1.9 TDI platí za spolehlivý, má dostatek sil i příznivou spotřebu. V tomto směru se ale starším „té-dé-íčkům“ stejně nevyrovná.

Motor 2.0 TDI/103 kW pronásleduje celá řada poruch, mezi něž patří nadměrná spotřeba oleje, problémy s turbem, vadný dvouhmotový setrvačník nebo praskání hlavy. Nemluvě o potížích s filtrem pevných částic. Silnější provedení o výkonu 125 kW najdete výhradně ve verzi RS. Je spolehlivější, avšak nepotěší citelným turboefektem. Nováčkem je pod kapotou Octavie turbodiesel 1.6 TDI/77 kW. Hůř táhne z nízkých otáček a tak s ním budou spokojeni spíše klidnější řidiči. Naším tipem je motor 1.9 TDI.

6) ŠKODA SUPERB
Největší škodovka přijela na trh pouze v provedení sedan. O kombi se hodně mluvilo, ale v první generaci modelu Superb se neobjevilo. Zavazadelník vozu nabídne objem 480 litrů a v případě potřeby lze rozšířit na 945 l.

Vzhledem k rozměrům a váze vozu jsou jasně nejlepší volbou turbodiesely. Dobrou volbou jsou motory 1.9 TDI a 2.5 V6 TDI. Dvoulitrovému „té-dé-íčku“ se doporučujeme vyhnout ze stejných důvodů jako u Škody Octavia. Kdo zatouží po benzinovém Superbu, měl by sáhnout po osvědčeném agregátu 1.8 T/110 kW. Opět se můžete setkat s opotřebeným turbem či vadnými zapalovacími cívkami, přesto jde o lepší volbu, než představuje na Superb slabý dvoulitr či šestiválec 2.8 V6/142 kW. Ten sice auto bleskurychle rozhýbe, ale totéž udělá i s obsahem peněženky. Kvůli vysoké spotřebě se tato varianta často prodává za opravdu zajímavou cenu. I tak ale hledá kupce těžko.

autoweb.cz

13.10.2010 7:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist