Reportáž: simulátor F1 a WRC na vlastní kůži

Posadili jsme se do monopostu Formule 1 i sedačky WRC, vyzkoušeli jsme speciál WTCC. Na jednom místě. Vážně.

O co jde? Protože je jasné, že vyzkoušet všechna speciální auta vyjmenovaná v nadpisu v jeden den by bylo asi nad naše možnosti. V Plzni byla otevřena nová herna, Race Club, specializovaná na automobilové hry a  simulátory a my jsme u toho nemohli chybět.

Provozovna svým pojetím připomíná klasickou počítačovou hernu, kde si můžete ve více hráčích po síti zahrát většinou nějakou z  válečných nebo strategických her, s tím rozdílem, že místo arkádových her se závodí na velmi reálných závodních simulátorech a jako hardware slouží kokpity věrně přibližující realitu. Atmosféra podniku pak velmi připomíná motokárovou půjčovnu. Pokud se majitelů zeptáte na ambice, odpovědí bude přiblížení se závodním hernám ve světě, kde jsou podobně vybavené provozovny standardem a  těší se velké oblibě. Dobrá, pak nezbývá nic jiného než hru a simulace na vlastní kůži vyzkoušet.

Nejprve se zaměříme na softwarovou stránku věci. Velký důraz je kladen na autentický pocit z řízení, takže jako základ jsou používány pouze realistické závodní simulátory. Platformy PS3 nebo Xbox neposkytují prakticky žádné (Gran Turismo 5 nebo Forza 4 nejsou pravověrné simulátory), takže se využívá software pro PC. My jsme jezdili v simulátoru Live for Speed, co do věrnosti fyzikálního modelu asi nejlepším na trhu. V přípravě jsou také simulátory rFactor a Project CARS. Výhodou PC je také možnost jednoduše aplikovat nové přídavky do simulátorů a celkově větší volnost např. při  propojování a nastavování hardwaru.Ten sestává jak z komerčně dostupných prvků, tak na zakázku vyrobených dílů. Samotná kovová konstrukce je právě jedním ze zakázkových komponent. Na ní jsou pak uchycené ovládací prvky. Volant se zpětnou vazbou a pedály jsou použité ze sestavy Logitech G27, nicméně originální kulisa řazení zůstala zabalená v krabici.

K řazení slouží mnohem bytelnější manuální sedmistupňová převodovka z dílen společnosti Thurstmaster a zakázková ruční brzda pochází až z Japonska. Jak symbolické, že jí majitelé hledali zrovna v Mekce driftingu. Box s tlačítky a páčkovými přepínači pro dodatečné funkce je naopak vlastní konstrukce.

Konstrukce je důkladně promyšlená, takže lze všechny prvky nastavovat podle potřeb každé postavy. Pozornost k detailům sahá až k takovým věcem, jako třeba elektricky nastavitelným sedadlům Recaro nebo funkčnímu hasicímu přístroji na podlaze. Přeci jen, simulátory jsou elektrická zařízení, takže se nejedná jen o laciné pozlátko. Projekci zajišťuje trojice monitorů, které umožňují širokoúhlý pohled a o zvuk se stará sada reproduktorů s prostorovým zvukem.Jak to jezdí? Pocity z řízení jsou tím hlavním, co nás zajímá, takže se vydáváme na virtuální okruh. Simulátor Live for Speed je nám důvěrně známý a stejně jako ovládač Logitech G27, takže kalibrace smyslů z reálného auta, kterým jsme přijeli, je snadná. Vlastně ani není tolik potřeba, protože hlavní devizou simulátoru je právě neskutečná věrnost celkového prostředí.

Fyzikální model Live for Speed je simulace jako řemen, včetně vynikajícího odladění zpětné vazby ve volantu. Jednou z problematických stránek simulátorů je nemožnost přenesení všech vjemů k řidiči, takže volant je vlastně jediným aktivním prvkem, který vám dává zpětnou odezvu chování auta – o přesunu váhy nebo momentu, kdy pneumatiky ztrácí adhezi. Ruce na volantu tak navíc přejímají roli bederní části zad. Proto je právě dokonalé odladění zpětné vazby, softwarové i hardwarové, pro realistický pocit z jízdy tak důležitý.Okolní atmosféra dále dotváří celkový dojem. Projekce na tři monitory se svou šířkou přibližuje reálné šířce interiéru vozu. Velká plocha projekce navíc umožňuje skvělý výhled ven z virtuální kabiny, díky kterému lze vodit auto ještě přesněji po trati, než na jednom malém monitoru. Částečná boční projekce rozšiřuje úhel pohledu, takže už není nutné otáčet virtuálníma očima závodníka.

Když se chcete podívat do bočních zrcátek, musíte otočit vlastní hlavou a zaostřit pohled jako doopravdy. V závodním nasazení pak periferní vidění přináší nové zážitky, kdy okolní auta kolem sebe vnímáte mnohem intenzivněji a každá jejich přítomnost ve vás vyvolává mnohem větší závodní emoce, než kdybyste hleděli jen přímo vpřed. Prostorové ozvučení navíc tento dojem pohybů kolem vašeho virtuálního závoďáku pouze zesiluje. Pokud by vás obtěžovala kakofonie zvuků ze soustav ostatních simulátorů, kdy pomalu neslyšíte svoje auto, k dispozici jsou kvalitní bezdrátová sluchátka.Ovládacím prvkům nelze moc vytknout. Řízení je velmi závislé na simulačním softwaru, ale v případě Live for Speed je skvělé. Možná volant by mohl být větší pro ještě preciznější ovládání, ale malý věnec o  průměru 28 cm je k závodění akorát vhodný. V botách je trochu horší cit v pedálech a při podřazování s meziplyny se trochu zamotáte, ale vyzutím získáte ten pocit tvrdého brzdového pedálu bez posilovače a možnosti precizněji dávkovat plyn.

Volba řazení Thrustmaster je trefou do černého, jelikož oproti originálnímu řazení Logitech nabízí preciznější ovládání a celkově působí dospělejším dojmem. Nevadí mu neurvalé zacházení v emocemi nabitém závodním tempu. Trochu kosmetickou vadou mohou být sedačky. Tím, že se jedná o  originální kusy Recaro z reálných aut, trochu působí jako garážový nedodělek, nicméně jsou velmi pohodlné. Výrazné boční vedení sice nemá žádné praktické opodstatnění, ale při závodním nasazení dodávají takový zvláštní pocit, kdy vás pobízí, abyste jeli rychleji, abyste se dostali do varu. Kolikrát se nachytáte, že si přizvednete opěradlo ještě trochu výš do ideální pozice.

DOPORUČUJEME: Reportáž – řídili jsme monopost Formule 1

Celkový zážitek ze simulátoru je výborný. Neznalému přiblíží svět závodních okruhů na maximální možnou úroveň, jaká je technicky možná, a  znalého překvapí svou věrností a sofistikovaností.

19.11.2012 2:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist