Renault Scénic (od 2009)

Francouzský Renault Scénic třetí generace nemá zatím na trhu ojetin početné zastoupení. Zájemci o vůz tedy musejí věnovat výběru více energie.

RADOSTI
Vynikající variabilita interiéru, většinou bohatá výbava, dobrá prostornost, řada odkládacích míst, existuje i v prodloužené verzi Grand Scénic s možností přepravy až sedmi cestujících.

STAROSTI
Zatím málo ojetin na trhu, obtížné vyjímání sedadel, centrálně umístěná přístrojová kaplička, pazvuky v interiéru.

První generace modelu Scénic platí za průkopníka mezi menšími MPV. Stejně jako dříve s velkým Espacem, i tentokrát se francouzský Renault trefil do černého, když novinkou oslovil celou řadu zákazníků. Jejich přízeň si získal nejen nabídkou prostoru, ale i množstvím chytře vymyšlených odkládacích míst a variabilitou interiéru. Druhá generace v této cestě pokračovala a zatím poslední, třetí řada uvedená na trh v roce 2009 nic z kouzla předchůdců neztratila. Proč tedy není na trhu s ojetými vozy vidět častěji?

Vysvětlení se nabízí několik. Jednak jde stále o mladý automobil, jehož větší výskyt v bazarech můžeme očekávat až v následujících dvou letech. Kromě toho doplácí na nevalnou pověst renaultů, které řada motoristů vnímá jako „nespolehlivé francouze.“ Za touto pověstí stojí především starší modely, nejzářivějším příkladem je Laguna druhé generace. Patří Renault Scénic třetí řady do stejného pytle? Jak na něj pohlížet? Každopádně se v porovnání se stejně starými vrstevníky jako nějaký andílek zrovna moc neprofiluje, ale tomu se budeme věnovat později.Nejprve krátce nahlédněme do interiéru. Tady totiž pochopíte kouzlo tohoto MPV. Asi žádný konkurenční automobil nenabídne tolik praktických odkládacích míst. Kromě schránky před spolujezdcem a v loketní opěrce, nechybí šuplík pod sedačkou spolujezdce nebo schránky v podlaze jak vpředu, tak před zadními sedadly.


Zadní sedačky se dají samostatně posouvat, překlápět či zcela vyjmout a stejně jako přední potěší až nečekaným pohodlím. To zejména u sedaček ve druhé řadě není až tak obvyklé. Asi není třeba zdůrazňovat, že je ve vozidle místa opravdu dost.

A co zavazadla? Scénic nabídne dostačující zavazadelník o objemu 437 litrů v pětimístném uspořádání. Grand Scénic se dodává jak pětimístný, tak sedmimístný. Pětimístný disponuje zavazadelníkem o výborném objemu 645 litrů, vůz v sedmimístné konfiguraci interiéru nabídne ještě 208 litrů pro zavazadla. Celkový objem nákladového prostoru ve dvoumístném uspořádání činí 2063 litrů.

Zavazadelník zejména prodloužené verze tedy potěší nejednoho motoristu, to ale neplatí o přístrojové kapličce, která je uprostřed palubní desky. Alespoň, že je samotný displej s tachometrem v její levé části, tedy někde mezi osou volantu a středem automobilu.


Klasické přístroje zde nahrazuje jeden dlouhý displej, zobrazující všechny potřebné informace. Vpravo od něj se nachází další obrazovka, kterou využívá navigace. Tu pro Renault dodává známý výrobce Tom Tom.

Řízení automobilu ničím nepřekvapí. Měkce naladěný podvozek výborně zvládá nerovnosti českých silnic, zároveň se ale spolu s vyšší stavbou karoserie podepisuje nad jejím náklonem v zatáčkách. To samozřejmě lze od MPV očekávat, vždyť nejde o auto pro sportovně založené řidiče. To ale z principu nevylučuje zpětnou vazbu řízení, přesto zde ani náznak nenajdete.Scénic dorazil na trh s celou řadou motorů. Jedním z nejzajímavějších bude přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka. Tento agregát pracuje rozumně, dokud jezdíte s neobsazeným vozem. Při větším zatížení nemá dostatek sil, což vyžaduje držení plynu více u podlahy. Výsledkem je výrazný nárůst spotřeby i hlučnosti motoru. V tomto případě je už lepší atmosférický zážehový agregát.


Avšak rozměry a hmotnost jasně favorizují automobily s turbodiesely. Zájemcům o ojetinu hraje do karet i daleko menší finanční rozdíl mezi jednotlivými verzemi, než je tomu na trhu s novými vozidly. Turbodiesely mají na trhu také drtivou převahu.

Vznětové patnáctistovky se častěji potýkají s problematickými vstřikovači common railu, šestnáctistovka je mladá, zatím však bez známých vážných potíží. Dobrou pověst má výkonný dvoulitrový turbodiesel, kdo se rozhodne pro devatenáctistovku, měl by věnovat pozornost zejména stavu turbodmychadla.

Z častých závad si dejte pozor zejména na vrzání od zadní nápravy při pomalé jízdě. Tento problém pronásleduje mnoho scéniců. Výjimkou není ani nepříjemné skřípání brzd nebo vrzání plastů v interiéru. Pazvuky vycházejí z palubní desky, obložení sloupků, ale i z výplní dveří.„Objevují se problémy s elektronikou nebo vůle na přední nápravě. Ty ale trápí celou řadu vozidel pohybujících se po českých komunikacích,“ pokračuje ve výčtu potíží Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.

Renault Scénic fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Scenic fotogalerie

Při obhlídce vybraného automobilu si důkladně prohlédněte zadní nárazník. Může být totiž poškozen od dveří zavazadelníku, které do něj u některých vozidel dřou. O choulostivých vstřikovačích common railu jsme se už zmínili, dodejme, že ani zážehové pohonné jednotky nejsou zcela bez potíží. Šestnáctistovky totiž občas zlobí zapalovací cívky.


Zástupce Auto Diskont varuje i před dalšími potížemi, které zná více vozidel značky Renault: „Vůz může potkat problém v podobě nefunkční čtečky startovacích karet. Ty zde nahrazují klasický klíček.“ Dodejme, že někdy jde o závadu lehce opravitelnou i šikovným laikem, jindy je třeba vyhledat odbornou pomoc.


Ve zpětném zrcátku
2009 – Scénic třetí generace uveden na trh v pětimístném provedení i v prodloužené až sedmimístné verzi Grand Scénic, vybaven zážehovými agregáty 1.4 TCe/96 kW (přeplňovaný), 1.6 16V/81 kW, 1.6 Bioethanol/81 kW (upravený pro spalování paliva E85), 2.0 16V/103 kW a turbodiesely 1.5 dCi/78 kW, 1.9 dCi/96 kW a 2.0 dCi/110 kW, později rozšířena nabídka o turbodiesely 1.5 dCi/63 kW, 1.5 dCi/81 kW a 2.0 dCi/118 kW.
2010 – nový turbodiesel 1.5 dCi/70 kW.
2011 – pod kapotu vozu se dostává zcela nový turbodiesel 1.6 dCi/96 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Renault Grand Scénic, a to v roce 2009. Podle nového hodnocení získal celkově 5 hvězdiček z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 91%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 76%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 42%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 99%

Milan Jirouš

8.4.2012 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist