Renault Grand Scenic: první jízdní dojmy

Nový Renault Grand Scenic má na to, aby se stal nejoblíbenějším MPV.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Původní Renault Grand Scenic byl ve své třídě poměrně úspěšný a to samé chce zopakovat jeho nástupce, který byl právě uveden na český trh.

Nový Renault Grand Scenic pokračuje ve směru, který nastolil nový Renault Mégane. Ten nás neustále překvapuje svými schopnostmi a zejména velmi nízkou cenou, která je možná až příliš skromná.

A nový Grand Scenic je velmi podobný. Design je vyvážený a Scenic je tak rozhodně více pohledný než Toyota Verso, se kterou jsme se svezli den předem. Interiér je také velmi pěkný a kvalita materiálů výborná. To je něco, co bychom o starších Renaultech rozhodně neřekli. Také ergonomie je slušná a například nový centrální přístrojový panel nejen, že velmi dobře vypadá (skoro až futuristicky), ale je překvapivě snadno čitelný a hlavně má skvělou grafiku – bude se vám líbit. A to si ho můžete přepínat mezi různými režimy, takže lze mít buď digitální otáčkoměr nebo ručičkový. Když to srovnám s nudným kusem osvíceného plastu ve Versu, dostává Renault všechny body. Pozice za volantem je dobrá a cítíte se spíše jako ve vyvýšeném hatchbacku než v dodávkovitém MPV.

Na silnici se chová Renault Grand Scenic předvídatelně a nabízí velmi slušnou míru komfortu, zejména akustického. V autě je ticho a ani dieselová motorizace 1.9 dCi o výkonu 130 koní neproniká k uším cestujících více, než by bylo zdrávo. Řízení je sice němé na informace, ale protože si Grand Scenic nehraje na sporťák a narozdíl od Toyoty Verso ho automobilka neprezentuje jako auto s nekompromisními řidičskými zážitky, rádi mu to odpustíte a budete si užívat pohodlný a příjemně ovladatelný podvozek. Brzdy jsou účinné a pedál má dobrý progresivní chod – není tak horlivě přeposilovaný jako u jiných Renaultů.

Benzínový motor 1.4 TCe o výkonu 130 koní je živý, ale s těžkým MPV má docela dost práce. Jestli chcete rychlost, musíte ho ždímat. A pak se projevuje dost hrubě a hlučně. Ovšem při klidném tempu o něm nevíte a jeho spotřeba bude také jistě slušná – kolem 8 litrů. Tato jednotka se ale spíš hodí do menšího Méganu, kde se na ní docela těšíme.

S benzínovým motorem byl lehčí Gran Scenic o něco obratnější (verze 1.4 TCe váží 1420 kg, verze 1.9 dCi je o 83 kg těžší) a dokonce skrz volant posílal do dlaní základní informace o trakci předních kol, ovšem interakci, kterou nabízí Mazda5 nebo Ford S-Max, nečekejte.

Stejně jako v případě Méganu nasadil Renault velmi agresivní cenovou politiku. Základní Grand Scénic v pětimístném provedení s benzínovým motorem 1,6 l o výkonu 110 koní vás přijde na 384 900 korun, za sedmimístnou verzi si připlatíte 15 000 korun. Nejlevnější diesel 1,5 l o výkonu 105 koní stojí 434 900 korun. V základu přitom máte vše podstatné včetně klimatizace, čtyř airbagů, ESP a elektrických oken. Za motor 1.4 TCe zaplatíte s vyšším stupněm výbavy Expression rozumných 439 900 korun, diesel 1.9 dCi (130 k) vás přijde ve výbavě Dynamique na 519 900 korun. Nejsilnější diesel 2.0 dCi má 160 koní a v nejvyšší specifikaci Privilege a v sedmimístném provedení stojí 634 900 korun.

V tomto světle se jeví Toyota Verso jako naprosto zbytečná, neboť je předražená, nepůsobí tak hodnotně, je nudná a nehezká. Nechám to ale na vás, komu půjdete položit na stůl své peníze. Já mám však jasno. U mě na celé čáře zatím vyhrává Renault Grand Scenic.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyRenault Grand Scenic
0-100 km/h (s)12,0 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlm
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1397
Vrtání x zdvih (mm)78,0 x 73,1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)96 kW / 130 k při 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)190 Nm při 2250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)91,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)195 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,4 / 5,8 / 7,1 l/100 km
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4560
Šířka (mm)2077
Výška (mm)1645
Rozvor náprav (mm)2770
Provozní hmotnost (kg)1420
Celková hmotnost (kg)2080
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)1300
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)745
Zavazadlový prostor (l)752 / 2050
Ceny
Základní cena modelu439 900 Kč
24.4.2009 6:45| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist