Rakovan: Další zbytečná zbraň pro policii, která nás bude stát čas a peníze?

Technický stav. Tedy špatný technický stav vozidla jako téma zákona, na jehož konci by policie odebírala tzv. malé technické průkazy.

Ve včerejších televizních novinách mi připomněli jedno zásadní téma. Nehodovost. Vše začalo reportáží o tom, že klesá počet úmrtí při dopravních nehodách. Super, nad tím se nedá nic jiného než zaradovat. Další informace říkala, že sice klesá počet úmrtí, ale počet nehod roste. A vzápětí nám bylo prostřednictvím televizní obrazovky připomenuto, že je ve hře zákon, podle kterého by mohli policisté na místě odebírat tzv. malý technický průkaz, protože za velkou nehodovostí stojí špatný technický stav vozidel. Souhlasím, průměrný věk automobilů v ČR roste, auta stárnou. Pojďme ale dál, stále ještě nejsem u toho, co mi dělá opravdu starost.

Policie tedy (projde-li zákon) bude mít možnost odebrat „techničák“ na základě rozhodnutí, které provede hlídka na místě. Jak zaznělo z úst ředitele dopravní policie Tomáše Lercha, tak jedním z velkých problémů je kromě svícení také špatný brzdový systém, a právě na ten se kontroly policistů, pokud zákon vstoupí v platnost, zaměří. Jak také bylo řečeno, tak policisté projdou školením na tuto problematiku a pak budou hravě na silnicích tento zákon prosazovat. Jinak řečeno, to, na co se učí automechanik na učilišti několik let, zvládnou pochopit, vstřebat a naučit se policisté v rámci několika hodin.

Což tedy znamená, že pojedete autem po silnici, policejní hlídka vás zastaví, a na základě okamžité analýzy zjistí, že vaše auto nebrzdí a zabaví vám technický průkaz?! Pokud si vzpomenete na poslední návštěvu na STK, kde vám při pravidelné prohlídce kontrolovali brzdy, tak si uvědomíte, že jste museli vjet autem na válce, kde se měřil brzdný účinek. Ten, pokud si dobře pamatuji, nesměl překročit rozdíl třiceti procent mezi koly na nápravě, ale to není teď důležité. Řešil se posilovač, chod pedálů, účinnost a záběr ruční brzdy.

Práce na poměrně delší dobu. Je to prostě procedura, která nejen že zabere docela dlouhý čas, ale také se neobejde bez složitého a objemného vybavení. A já se sám sebe ptám, jakou metodou budou stav brzdového systému policisté zjišťovat? Budou vyžadovat projížďku s autem, s tím, že si dají jen pár kilometrů kolem dokola? Nebo sebou budou vozit mobilní STK?

Celé mi to trochu smrdí, a to volím ještě poměrně slušný výraz. Možná jsem paranoidní, ale nemůže se stát, že se domluví místní policajt s místním provozovatelem STK a za úpla…, ehm, provizi – i když to také není to správné slovo, ho bude zásobovat klientelou? Nerad bych někoho křivě obviňoval, na druhou stranu naše polistopadová historie jasně deklaruje řadu případů zkorumpované policie, někdy zapletené i do těžkých zločinů typu vydírání a vražd, tak proč ne malá domů v rámci odběru technických průkazů? Ale to už opravdu fantazíruji.

Nicméně i když zapomenu na tuto konspiraci, tak pořád nevím, jak bude zaručena skutečná kvalifikovanost policistů k hodnocení technického stavu vozidla. Ano, i já potkávám na silnicích vraky, ze kterých padají kusy zkorodovaných dílů a mají dveře přilepené lepící páskou nebo na petlici od králíkárny, ale netroufl bych si tvrdit, že bych na místě uměl zhodnotit jejich brzdový systém, aniž bych auto posadil na válcovou brzdu anebo se alespoň sám projel.

Policejní auta, na která si musíte dát pozor

Zobrazit všechny fotografie

Takže znovu… Jedete, policejní hlídka vás zastaví, protože jste jeli příliš rychle, ale jelikož o tom není důkaz, tak se kontrola stočí od rychlosti na technický stav a aby bylo učiněno spravedlnosti za dost, budou vaše brzdy klasifikovány jako nedostatečné, přijdete o malý technický průkaz a pomažete na STK. To vás bude stát peníze a čas, poměrně dost času, protože na STK nebudete sami, už teď se tam čeká vcelku dlouho a bez objednání to většinou nejde (takže pár dnů nebudete jezdit). A pak si zaplatíte prohlídku, na kterou jste museli dorazit jen proto, že bylo třeba uhasit frustraci z toho, že frajerovi ve službě zatím doma někdo asi chodí za ženou? Čas vám nikdo nevykompenzuje a o penězích radši taky nemluvme. Přece si někdo nemyslí, že to stát nastaví tak, že když se policie zmýlí a auto bude v pořádku, dostane řidič náhradu škody? Teď tu o perníkové chaloupce…

Tak tedy, aktuálně máme před volbami a vzhledem k časovému vývoji záleží na tom, koho si zvolíme a jestli vládnoucí garnitura skutečně zákon uvede do akce. Já doufám že ne. Neříkám, že na našich silnicích nejezdí stará a nebezpečná auta – to jezdí a byl bych moc rád, kdyby zmizela. Ale nejsem si jistý, jestli by právě policie byla tím seriózním nástrojem pro kontrolu technického stavu.

Pokud by výsledkem celého snažení mělo být dostat auta na STK, protože dva roky pravidelného intervalu se zdá našim odborníkům příliš dlouhá doba, nebylo by tedy logičtější rovnou zkrátit intervaly návštěv STK? Auta do osmi let věku jednou za dva roky, auta do dvanácti let jednou za osmnáct měsíců a starší vozy jednou za rok. A policie ať pouze kontroluje samolepky s datací platnosti STK na samolepkách. Nedává to větší smysl?

10.10.2013 11:18| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist