Předcházejte opotřebení pneumatik kontrolou sbíhavosti kol!

Dobře nastavená geometrie náprav zaručuje menší opotřebení pneumatik. To se ve výsledku může projevit znatelnou úsporou peněz za obutí.

Možná to až tak neřešíte, a spoléháte jen na to, že se o to postarají při pravidelných prohlídkách v servisu. Ale ruku na srdce, kdy jste geometrii nechali dělat naposledy? A přitom správná geometrie náprav, která je daná především nastavením sbíhavosti kol, má významný vliv nejen na jízdní vlastnosti vozu a jeho bezpečnost, ale také na opotřebení pneumatik a dalších součástí auta. Že jde o zbytečnou, zdlouhavou a nákladnou záležitost? Ale kde že, kontrola stojí jen několik set korun a zabere pár desítek minut čekání.Podívejme se na auta „odspodu.“ Složitost a rozmanitost různých systémů zavěšení kol vychází ze snahy automobilek vyhovět různorodým požadavkům zákazníků. Někdo má rád holky, jiný zase vdolky, tedy, ehm, teď bez pokusu o vtip, různí řidiči preferují různé typy nastavení. Někteří kladou důraz na komfort, jiní na jednoduchost a nízké servisní náklady a další třeba na sportovní jízdní vlastnosti. Jak říká Jakub Pyšný z e-shopu Kupuj Pneu: „značné úsilí, které automobilky závěsům kol a jejich ladění věnují, však může vyjít vniveč, pokud dojde k zanedbání údržby.“

ČETLI JSTE: Poškození auta v servisu – odpovědnost za škodu

Nároky na chování kol během jízdy jsou značné. Jde zejména o  to, aby svislá osa kol zůstávala i v zatáčkách či při zvýšeném zatížení kolmá k rovině vozovky a aby si i při razantní akceleraci či zpomalování vůz zachoval náležitou ovladatelnost. Proto jsou závěsy kol moderních automobilů složité, ovšem nastavovat na nich lze zpravidla pouze jejich sbíhavost. „Pod pojmem sbíhavost rozumíme symetrické úhly, které svírají podélné osy kol k podélné ose vozu v jeho klidovém stavu,“ vysvětluje Jakub Pyšný. „Na jízdní vlastnosti vozu má vliv především nastavení sbíhavosti předních kol. Ovšem i  nevhodně nastavená geometrie kol zadních způsobuje asymetrické opotřebení pneumatik, které může vést až k nutnosti je předčasně vyměnit.“Ke změně sbíhavosti kol může dojít například při výměně některého z prvků jejich závěsů. Změnu geometrie však často zapříčiní také projetí výraznou nerovností na vozovce. Výraznější poškození se může projevit tendencí vozu zatáčet do stran, a  to buď při klidné jízdě, nebo při brzdění. Menší poškození se ale projeví až s odstupem času právě asymetrickým sjetím pneumatik. Pouze vůz se správně nastavenou geometrií kol může mít jízdní vlastnosti a stabilitu takových kvalit, s nimiž jej jeho výrobce zkonstruoval a vyrobil.

DOPORUČUJEME: Sedm automobilek, které nám už (bohužel) chybí

Kontrolu a případné seřízení geometrie kol je vhodné provést při každé sezónní výměně pneumatik, přijde na nějakých pět stovek v průměru. „Provádí se zpravidla mimořádně přesnými laserovými snímači, které se montují na kola. Snímače jsou zkoordinovány s počítačem, v němž jsou přednastaveny výrobní hodnoty sbíhavosti pro každý typ automobilu. Díky tomu pak technik může dosáhnout snadného a dokonale přesného nastavení,“ vysvětluje Jakub Pyšný, a dodává: „Teprve po takovém seřízení má řidič opravdovou jistotu, že si jeho vůz zachová předvídatelné a  bezpečné jízdní vlastnosti za všech provozních podmínek.“

Autoweb.cz, zdroj Kupuj Pneu

22.8.2013 6:00
Více o tématu: pneumatika

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist