Plaštiak: S Dacií Duster proti sociálním nepokojům

Série reklamních spotů s modely Dacie v hlavní roli nemusí sedět vašemu vkusu, ale možná nakonec nebude tak škodlivá, jak se na první pohled zdá.

Postřehli jste už novou kampaň německého zastoupení Dacie? Viděl jsem zatím čtyři videoklipy s inscenovaným násilím na modelech DusterSandero natočeným pro efekt průmyslovou kamerou. Ve všech hrají hlavní roli majitelé luxusních vozů značek jako Porsche nebo Audi (odkazy vedou na Autotube.cz). Škrábou zaparkovaným daciím lak, ukopávají zrcátka a rozbíjí okna. Podle fiktivního příběhu rumunské značky bohatým laciné vozy vadí, protože degradují jejich sociální status.

Technicky vzato nejde o nic jiného než nevyřčený, přesto jasně slyšitelný slib kvality za neuvěřitelně nízkou cenu. Je to samozřejmě nesmysl, líbivá lež pro ty, kteří ji chtějí slyšet. Nic nového. Kampaň „…má kabelka je dražší…“ pracuje se stejnou myšlenkou, Němci ji jen mnohem lépe napasovali na cílovou skupinu.

Nejdřív jsem kroutil hlavou. Může být někdo tak hloupý, aby si myslel, že mu bude řidička Porsche Cayenne závidět, že mu nebude jeho Duster přát, že u Dacie kupuje něco víc než laciné, velké a pohodlné, ale nevyhnutelně nekvalitní auto? A může něčemu pomci otevřený útok na nízké pudy zákazníků? Kapitalizaci závisti, jakou předvádí Dacia, nemám rád už z principu. Pokud topíte pod kotlem negativních pocitů, nemůže z toho vzejít nic dobrého.Jenže ono to dává smysl. Začněme třeba tím, že na jistou část potenciálních zákazníků Dacie nic jiného než štvavá zvolání nefunguje. Znám pár zájemců o Duster a překvapivě mnoho jich k pořízení malého SUV přistupuje s tím, že „vyjádří jejich společenské postavení“ (citace jednoho z nich). Kupují si proto předokolky s benzínovými motory a do terénu zaručeně nepojedou. Chtějí jen BMW X6 v levnějším balení. Mnohem levnějším.

Jen pro úplnost, abych snad někoho neurazil: je tu spousta lidí, kteří chtějí něco místo Škody 120 – pro ně je Dacia (kterákoli) samozřejmou a zcela správnou volbou, lepší než stárnoucí Ford Fusion. Nezapomínejme ani na zástupy zájemců z řad firem, malých podnikatelů, případně jen horských chatařů, kteří občas vezou pár krabic po rozmlácené polní cestě. A Rumuni, spousty Rumunů, kteří znají asfalt jen z občasného výletu na silnici první třídy. Ti všichni ocení pohodlné vysoké podvozky a velké kufry dacií.Vraťme se k první skupině, k nízkopříjmovým rozzlobeným mladým mužům (a ženám). Když přijde na odhad zda a jak často lidé kolem mě přemýšlí, mám sklony k neopodstatněnému optimismu. Proto mě reklamy na Duster zprvu urazily – přijde mi, že dělají z lidí hlupáky. Ale tak to není. Chodí mezi námi lidé, kteří z vědomých či nevědomých důvodů přemýšlet odmítají. Mají na to právo a nijak tím netrpí hodnota jejich názoru, natož hodnota peněz v jejich kapsách. Mohou utrácet za co chtějí a ostatní lidé – ti „chytří“, ať už to slovo znamená cokoli – nemají povinnost (kterou si často berou jako výmluvu) ani právo mluvit nepřemýšlejícím do života.

Pokouším se neobratně vysvětlit, že na svou závist má každý právo, a Dacia nechť se na ní napase do libosti. Jsem pro, vidím v její koncepci jedno velké plus. Dacia sice využívá temnější stránky povah zákazníků, ale dělá to způsobem, který působí na utišení jejich vnitřního neklidu. Pokud si někdo koupí Duster v hlubokém přesvědčení, že tím někoho jiného naštve, může se pak stát jedině vyrovnanějším člověkem (i když se spíš nezmění).Kdysi jsem četl, že americkému hospodářství se zpravidla vede lépe v dobách, kdy vládnou demokraté a pověstné sociální nůžky (přestože je to pekelně špatná metafora) se zavírají. Chudší mají lepší náladu a víc pracují. Bohatí jsou naštvaní a pracují méně, ale protože mají naděláno z dob dřívějších, kolečka se vesele točí.

Dacia Duster (a do jisté míry i Sandero) působí podobně na nízkopříjmové, ale nemá žádný negativní efekt na horních deset tisíc. Nekvalitní SUV z Rumunska vám nikdo soudný závidět nebude. Na druhou stranu takový typický mladý naštvanec za volantem Dusteru objeví nový, lepší svět. Je úspěšný, má vlastní terénní auto, lék na všechny bolesti života. Pokud ho to nepostrčí k vyššímu pracovnímu nasazení, bude snad alespoň klidnější.

Duševní vyrovnanost majitele je od nynějška v mých očích další položkou na seznamu základní výbavy všech modelů Dacie a novým bodem v dlouhém výčtu jejich předností. Takže až na vás kamarád vyskočí z nového Dusteru a bude se smát na celé kolo, spolkněte jízlivé poznámky. Je bohatý. Koupil trochu vnitřního klidu, který je dnes tak nedostatkovým zbožím. Snad mu vydrží.

Martin Plaštiak

P. S.: Pokud vyjadřujete svůj sociální status Dacií Duster, tento text není určen vám. Zapomeňte na něj. Zbytečně by vám vzal onen duševní klid, který jste – bez ironie – tak výhodně koupili.

9.6.2011 7:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist