Dacia Duster 1.2 TCe 4×2 (2014)

Dacia Duster tak, jak si ji (asi) žádají zákazníci. S motorem o malém objemu a bez pohonu všech kol. Jaká je ve srovnání s u nás oblíbenou atmosférickou šestnáctistovkou a čtyřkolkou?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 5.6

RADOSTI
Výkon motoru, spotřeba

STAROSTI
Absence charisma pohonu všech kol, složitější motor

Pamatuji si na své první seznámení s Dacii Duster, tuším, že to bylo někdy v roce 2014, čím si jsem ale jistý, je nadšení, které jsem díky jednoduchému SUV zažil – prezentace vozu byla více než odvážná, české zastoupení značky pozvalo novináře na rozmáčenou rallycrossovou trať a nechalo nás, ehm, prostě jezdit podle libosti. Nepamatuji si, že bych někdy odjel na jeden zátah tolik kol v řadě, bokem, s blátem stříkajícím od kol. A v nejlepším, slyším to jako dnes, mi fotograf od Dacie řekl že “skupina, která jezdila před námi, přes můstky skákala“ a že já mám taky, protože „potřebuje pro importéra pěkné fotky.“ Panečku, to bylo něco, při té vší jednoduchosti a syrovosti Dacia Duster představovala delikátně vyvážený mix ingrediencí, pohonu všech kol a atmosférické benzínové šestnáctistovky.


Auto, které mám k dispozici dnes, je modernizovaný Duster, s přeplňovanou dvanáctistovkou a pohonem pouze předních kol a já musím hned na začátek přiznat, že pokud mi rovnice 1,6 plus 4×4 dávala jasný smysl, tak tato specifikace… ehm, my smysl dává také a hned vysvětlím proč, ale nelíbí se mi. Dvanáctistovka má ze specifikací s benzínovými pohonnými jednotkami nejnižší spotřebu a na to se dnes hraje. A zároveň má nejvyšší výkon a díky přeplňování také točivý moment, který je k mání v nízkých otáčkách, je tady maximum ve 2000 otáčkách namísto 3750 otáček u motoru 1,6. Takže táhne „odspodu“ a není třeba za každého koně tvrdě bojovat vytáčením agregátu – zvyšováním spotřeby. Je tady také v rámci řady nejvýše položená hranice maximální rychlosti, dvanáctistovka zvládne oficiálně dotáhnout Duster až na 175 km/h, zatímco 1,6 se dokáže dostat pouze na 165 km/h a v případě verze s pohonem všech kol ještě o pět kilometrů v hodině méně.

V podstatě tady máme tedy nejsilnější a nejrychlejší Duster současnosti, takže jeho cílem je možná oslovit ty nejmajetnější zákazníky kteří se v množině zájemců o nejlevnější SUV na trhu objeví. Jakkoli jde svým způsobem o jasný oxymóron, může tato myšlenka fungovat, což mohou dokázat jen prodejní čísla, ale v popisu naší práce není hodnotit prodeje, ale auto. takže pojďme na jízdu, která není nijak odlišná od jízdy s Dustery tak, jak je známe z minulosti a odpovídá charakteru a ceně auta.

Musím zmínit nervozitu na podélných nerovnostech (například ve vyjetých kolejích od náklaďáků) ve vyšších rychlostech a tím myslím třeba 130 km/h. Když jsem vjel s Dusterem do kolejí, kola postrádala stoprocentní jistou a auto se jevilo jako nervózní. Pod plynem je evidentní, že se o přenos síly starají pouze přední kola. Zrychlení pocitově není nijak závratné (a to je podle tabulek 1,2 TCe s časem 10,4 sekundy nejrychlejším z modelové řady Duster), řazení má gumovější ráz. Sedačky jsou tvrdší a nijak moc nevedou, a tvrdší jsou i plasty, o které občas brnknete kolenem a v duchu si zaspíláte.

Duster je (nebo by měl podle mne být) o ceně, jde o levné SUV a tomu odpovídá i kabina. Ne všechny spáry a škvíry těsní na milimetr, dva, tři přesně, ne všechny díly na sebe doléhají s intimností zamilovaných puberťáků při ploužáku na místní diskotéce, ne vždy je jízda absolutně tichá bez drnčení a rezonancí. To vše ale můžete Dusteru odpustit, jde o kompromis ceny a užitné hodnoty a ne o pokus oslovit svou delikátností zákazníky s trvalým bydlištěm v centru Mnichova. Volant, sedačka, pedály, to vše je tam, kde by v autě mělo být, navigace s dotykovým displejem už by ale mohla najít jiné místo a posunout se o pár centimetrů nahoru. Ve stáváním usazení ve středové konzole totiž není na displej moc dobře vidět, je nízko utopený a zadávat do navigace (které je jednoduchá a jednoduše příjemná na ovládaní) adresy je obtížné, při ostrém slunci, kdy světlo dopadá na obrazovku shora a ta je méně čitelná.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Motor 1,2TCe je nejsilnějším a nejkultivovanějším motorem v modelové řadě.

Se slunečním svitem souvisí i další poznámka, směřující ke slunečním clonám. Pokud si jako řidič sklopíte horní clonu, aby vám slunce nesvítilo do oči, najdete na rubu zrcátko. To je asi ta dobrá zpráva, méně pozitivní informací je, že nemá krytku, typické posunovací víčko, takže za jízdy se vám periferně do očí stále odráží se volant, břicho, nohy… Banalita, ale mne to rušilo.

Zmiňoval jsem spotřebu jako jeden z benefitů, ta tabulková by měla být 6,3 l/100 km v průměru, já jsem jezdil za devět litrů, abych auto dostal do tempa, musel jsem více šlapat na plyn. Zda je to či není pro vás přijatelná hodnota si prosím zhodnoťte sami podle osobních finančních možností, já vím, že diesel je méně lačný po palivu a šestnáctistovka je tom zas o něco hůř, takže 1,2TCe je zlatá střední cesta. Anebo jasná volba v případě benzínové nabídky, tedy jdete-li po penězích a ne po charakteru, čímž se dostáváme k ceně.

Duster s motorem 1,2 TCe stojí 324900 Kč ve střední výbavě Arctica (základní Access ani Cool nejsou k dispozici), plně vybavená Exception s navigací a dalšími „příplatky“ v ceně přijde na 349900 Kč. Pro srovnání, zatoužíte-li Škodě, tak nejlevnější cena za Yeti je 354900 Kč u slabší základní verze 1,2 TSI, výkonově srovnatelná čtrnáctistovka stojí od 399900 Kč.

Máte-li zájem o Korejce, který se oplastováním hlásí k terénnímu plemeni, ale hrabe také pouze předními koly, tak Hyundai ix20 Cross stojí se šestnáctistovkou (o identickém výkonu jako Dacia Duster 1,2 TCe) 384900 Kč. Shrnutí? Ano, Duster je ve své „nejhonosnější,“ nebo přesněji řečeno nejrychlejší a nejsilnější verzi nejlevnější na trhu, i když asi ne nejsofistikovaněji, nejkvalitnější.

Verdikt
Jak jsem uvedl na začátku, takto nadefinované auto se mi nelíbí, já sílu Dacie Duster vidím v pohonu všech kol a jednoduchém motoru. Komplikovanější přeplňovaný čtyřválec bych raději, i s vědomím, že přicházím o dvacet koní výkonu, vyměnil za benzínovou šestnáctistovku a bavil se tím, jak z atmosférického charakteru doluji každého koně, a nemám strach o trvanlivost turba. Nicméně 1,2 TCe nabízí vyšší výkon, dostupnější pro nezaujaté řidiče, a s ohledem na naše mírné zimní klima také s dostačujícím pohonem přední nápravy. Pokud chcete Duster a nehodláte trávit čas v terénu, tak pro jízdu bez větších nároků, po asfaltu, vás model, o kterém je řeč, zřejmě uspokojí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1199
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson
Vzadunáprava s proměnnou tuhostí
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadububnové
Pneumatiky vpředu215/65 R16
Pneumatiky vzadu215/65 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)92/125 v 5250
Točivý moment (Nm)205 v 2000
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4315
Šířka (mm)1821
Výška (mm)1634
Rozvor náprav (mm)2674
Provozní hmotnost (kg)1277
Zavazadlový prostor (l)475
Ceny
Základní cena modelu249 900 Kč
Základní cena test. verze324 900 Kč
18.8.2014 12:25| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist