SUV za 300 tisíc: BMW X5, Mercedes ML, Volvo XC90

Zatímco nová SUV prémiových značek nejsou vůbec levnou záležitostí, jako ojetá si je může dovolit větší množství řidičů. Ale které je to nej?

Ojeté automobily s pohonem všech kol opět získávají na popularitě. Stoupají prodeje jak osobních vozů 4×4, tak SUV. I proto jsme se rozhodli vzít do srovnávacího testu „es-ú-véčka“. Volba padla na automobily s turbodieselem a automatickou převodovkou, která si získává stále více příznivců i v České republice. Manuál je sice vyhledávanější, v některých vozech jej ale potkáte už jen zřídka.

Porovnávané automobily mají v rodném listě zaznamenán rok 2003 a na počítadle ujeté vzdálenosti podobné cifry. BMW X5 s motorem 3.0d doposud ujelo 177 000 km a autobazar si jej cení na 329 000 Kč. Mercedes-Benz ML poháněný agregátem 2.7 CDI má za sebou 174 000 km a dostal cenovku 299 000 Kč. Volvo XC90 s pohonnou jednotkou 2.4d zatím urazilo 174 000 km. Prodává se za 329 000 korun. Všechny vozy zapůjčilo autocentrum AAA AUTO.

Mezi SUV patří všechny tři k těm dražším, přesto je o ně zájem. Na trhu jich je již dostatek a v bazarech se moc dlouho neohřejí. Obchodníci s ojetými auty potvrzují, že lidé vozům SUV stále více důvěřují hlavně kvůli vyššímu pocitu bezpečnosti a užitné hodnotě.​Jak hodnotíme
Automobily si to rozdají v pěti disciplínách. Na místo bodů budou dostávat známky od 1 do 3 a tím bude vyjádřeno i jejich pořadí. Na závěr výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tak určíme konečné pořadí. Zatímco v kategoriích Spolehlivost a Bezpečnost budeme vycházet z údajů poskytnutých společnostmi TÜVEuro NCAP, v dalších disciplínách bude o pořadí rozhodovat naše zkušenost s konkrétními automobily v testu. Na rozdíl od předchozího srovnání jsme se rozhodli nehodnotit design.

Spolehlivost podle TÜV
Všechny tři vozidla najdeme pouze ve skupině 4-5 let starých automobilů. Zatímco BMW X5 patří podle TÜV mezi podprůměrně spolehlivé vozy, Mercedes ML a Volvo XC90 najdeme dokonce mezi nejporuchovějšími. Bavorák obsadil 92. místo (ze 117 hodnocených) za 13,6 % závad. Průměr této věkové skupiny přitom činí 10,4 %. Druhá příčka patří Volvu, které nacházíme na 98. pozici. Jeho poruchovost dosahuje 14,4 %. Ještě hůř dopadl Mercedes na 110. místě za 17,8 % vážných závad.

Majitelé autobazarů považují za nejspolehlivější BMW X5. Motory jsou odolné a jediné choulostivé místo je podvozek, který může utrpět neopatrnou jízdou mimo asfalt. To ale platí pro všechna SUV, neboť nejsou na řádění mimo silnice postavené, i když polní cestu s přehledem zvládají. Na rozdíl od off-roadů totiž mají samonosnou karoserii a pohon všech kol v drtivé většině případů postrádá redukci (týká se to všech tří testovaných vozů), mnohdy nejde ani o stálý pohon všech kol (Haldex). Limitujícím prvkem je také menší světlá výška, než je tomu u off-roadů.

A jaké jsou nejčastější závady u testovaných vozů obecně? U BMW X5 si dejte pozor zejména na stav spojky a turba, objevují se i vozy s vadnou váhou vzduchu. Mercedes ML se mnohdy potýká s vůlemi na přední nápravě a poruchami elektroniky. Volvu XC90 nejsou cizí opotřebená ložiska kol či turbodmychadla. Objevují se problémy s pohonem všech kol AWD a známe i případy prasklých ventilů u nejsilnějšího turbodieselu D5. Zlobí také automatické převodovky.

1. BMW X5, 2. Volvo XC90, 3. Mercedes ML


​Bezpečnost podle Euro NCAP
Druhé kolo srovnávacího testu patří hodnocení bezpečnosti na základě bariérových zkoušek Euro NCAP. Automobily byly testovány na čelní a boční náraz, samostatně pak technici Euro NCAP hodnotili ohleduplnost při střetu s chodcem. Bezpečnost dětí přepravovaných v autosedačkách se tehdy zvlášť neklasifikovala. Nás bude zajímat především bezpečnost posádky při nárazu.

A jak to dopadlo? Nejlepšího výsledku dosáhlo Volvo XC90. Za 34 bodů si připsala pět hvězdiček z pěti možných. Stalo se tak v roce 2003. Druhá příčka patří BMW X5, které prošlo bariérovou zkouškou v témže roce. Nejprve dosáhlo jen na čtyři hvězdičky za 31 bodů. Pro opakovaný test ji mnichovská automobilka dovybavila akustickým upozorněním na nezapnuté bezpečnostní pásy, za což vůz dostal další dva body. Měl jich tedy 33 a to už stačilo na pět hvězd. Na ty ale nedosáhl Mercedes-Benz ML. V roce 2002 získal v nárazovém testu 30 bodů, což znamená nejen čtyři hvězdičky, ale i poslední místo v našem srovnání.

1. Volvo XC90, 2. BMW X5, 3. Mercedes ML


Jízdní komfort
Na komfort posádky má vliv jak prostornost, tak naladění podvozku. Důležitou úlohu hraje i zavazadelník a zpracování interiéru. Vždyť příjemně nastavené odpružení by bylo k ničemu, pokud by člověk musel sedět na něčem, co se nejvíce podobá trestné lavici. Takovou zkušenost ale ani s jedním vozem nemáme. Nejprve jsme usedli do Mercedesu, který na nás udělal velký dojem nabídkou místa pro posádku. Je to jako cestovat v obýváku – do všech stran místa dostatek, vzadu máte pocit, že pokud nezvýšíte hlas, cestující vpředu vás neuslyší.

Mercedes ML má jako jediný vůz v testu nedělené dveře zavazadelníku, které se otevírají nahoru. Zda jde o výhodu, ukážou až zkušenosti s konkurenty. Nás v tuto chvíli zaujal spíše nákladový prostor o objemu 635 litrů. U testovaných aut je totiž nejštědřejší. Zapomenout nesmíme ani na opravdu pohodlný podvozek, který zvládá i velké nerovnosti naprosto suverénně.

Přesednutí do Volva XC90 bylo až nečekaně velkou změnou. Ihned jsme zaregistrovali menší vnitřní prostor, i když ani zde se nikdo rozhodně tísnit nebude. Částečně kožená sedadla jsou tvrdší, přesto jsme se na nich cítili pohodlně. Odpružení je sice měkce naladěno, ale nejde do takového extrému jako u Mercedesu. Komfort tím však není omezen. Spíše jen řidič má pocit jistějšího podvozku. Zavazadelník o objemu 613 litrů je sice menší, rozdílu 22 litrů si ale nevšimnete.

Jeho dělené víko nese určitou nevýhodu – přes odklopenou spodní část se k vozu hůř dostává. To nás trápilo hlavně v situaci, kdy bylo třeba vyložit tašku, která se při jízdě posunula téměř až za opěradla zadních sedadel. Nakonec jsme odcházeli od vozu zašpinění, protože víko překáží, ať už je zavřené nebo otevřené. Vždy se přes něj musíte nějak natáhnout.

Stejně má řešený přístup k zavazadlům i BMW X5. Zde je navíc nákladový prostor nejmenší. Nabízených 465 litrů není nic světoborného, takovou hodnotu předčí i kdejaké kombi. Také interiér jsme shledali citelně menším než je tomu u konkurentů. Stísněně jsme se necítili, ale skromnější prostor nešlo přehlédnout. Hodně přitom udělalo okamžité přesednutí z většího vozu.

I zde jsme nalezli pohodlná sedadla. Tuhostí srovnatelná s Volvem, avšak čistě látková. Naladění podvozku má z testovaných SUV bavorák nejtužší. Posádka se stále ještě cítí pohodlně, přejezd větších nerovností vnímá ale o trochu více. Nabídkou místa a cestovním komfortem Mercedes jednoznačně vyniká nad ostatními. Naopak BMW na konkurenty citelně ztrácí. Určit pořadí je tedy snadné.

1. Mercedes ML, 2. Volvo XC90, 3. BMW X5


​Za volantem
Jak zde již padlo, jako první jsme usedli do Mercedesu ML. Již počáteční metry ukázaly, že s výkonem pětiválcového turbodieselu rozhodně problém nebude. Motor produkující 120 kW (163 koní) má sil dostatek. S automatickou převodovkou si rozumí dobře, řazení je měkké a zcela bezproblémové. Ve vyšších rychlostech jsme si ale nemohli nevšimnout zvýšené hladiny aerodynamického hluku.

Vyšší otáčky zase znamenaly citelný průnik zvuku motoru do interiéru. Největším zklamáním pro nás ale bylo tupé řízení a nepřesvědčivé jízdní vlastnosti. Auto se opravdu hodně naklání. Na to má vliv vysoká hmotnost a vyšší těžiště, ale i naladění podvozku. Při zkoušení úhybného manévru nás Mercedes vyvezl z pomyslné zatáčky téměř rovně. Šokovaly nás neochotné brzdy, kterým dáváme nedostatečnou.

Usednutí za volant Volva bylo z pohledu řidiče celkem úlevou. Auto je totiž znatelně jistější a především bravurně brzdí. Výhodu vidíme i ve zdařilejším odhlučnění prostoru pro cestující. Nejen, že nás nerušil nadměrný aerodynamický hluk, ale ani motor ve vyšších otáčkách se hlasitě neprojevoval. Zatímco Mercedes měl tendenci opouštět zatáčku po tečně ven, Volvo XC90 se naopak v některých situacích dostávalo do určité přetáčivosti, když zadní náprava začala lehce ujíždět (vybočovat).


Citlivější řízení nám ale dovolilo drobnou korekci, která chování vozu ihned napravila. Pětiválcový agregát o objemu 2,4 litru a výkonu 120 kW (163 k) se zdá být jako vyhovující a ani proti automatické převodovce zde nemáme výhrady. To k řazení v BMW jsme trochu kritičtější.

Ani poslední testovaný automobil není vybaven nejsilnějším turbodieselem, přesto jeho motor působí suverénně. Třílitr disponuje výkonem 135 kW (184 k). Ve vyšších otáčkách je agregát trochu hlučnější, ale šest válců v řadě znamená až nečekaně příjemný zvuk. Někdy nám ale přišlo, že by automatická převodovka měla řadit nahoru o něco dříve.

Jen slova chvály máme pro velice dobré brzdy a překvapivě komunikativní řízení. Navíc i v zatáčkách si auto vede na SUV opravdu nadprůměrně dobře. Nesetkali jsme se s nečekanou nedotáčivostí, ani přetáčivostí. V tomto směru bavorák strčí konkurenty do kapsy. I proto jej stavíme po stránce jízdních vlastností před Volvo XC90 i Mercedes ML, který byl pro nás velkým zklamáním. Jen dodejme, že všechny vozy mají stálý pohon všech kol a pětistupňové automatické převodovky.

1. BMW X5, 2. Volvo XC90, 3. Mercedes ML​Cena, výbava a stav
Testované vozy spojuje opravdu bohatá výbava, na pohled jsou zachovalé a ani jízda neodhalila žádné vůle. V Mercedesu a Volvu se ale ozývalo drobné povrzávání. Zatímco u ML to bylo v palubní desce, u XC90 bylo slyšet odněkud z prostoru pravého zadního sloupku.

Jak je u těchto aut obvyklé, většina ovládacích prvků je již v elektrice a obvykle disponují automatickou klimatizací, vyhřívanými sedadly či navigačním systémem. Z testovaných aut navigace chybí jen u Mercedesu. Volvo pak nemá xenonová světla a elektricky ovládané sedačky, jeho sedadla jsou kombinovaná látka s kůží. Proti tomu v Mercedesu najdeme elektricky nastavitelná kožená sedadla. BMW je má sice látková, avšak elektrické ovládání je zde vybaveno pamětí, což oceníte v případě, že se o vůz dělí více řidičů. Samozřejmostí je u všech vozidel ABS, stabilizační systém nebo řada airbagů.

Po stránce výbavy tedy můžeme váhat mezi BMW a Mercedesem. Každý má něco navíc. Volvo je na tom nejhůř, i když ani zde nebudete strádat. Ve prospěch vozu s třícípou hvězdou ve znaku pak hovoří cena 299 000 Kč. BMW přijde na 329 000 Kč, stejně jako Volvo XC90. Jde přitom o stejně staré vozy se srovnatelným kilometrovým proběhem.

1. Mercedes ML, 2. BMW X5, 3. Volvo XC90

Verdikt
Mercedes-Benz ML nás zaujal obřím vnitřním prostorem a nejměkčím odpružením. Slabší jízdní vlastnosti a pověstná poruchovost na nás ale pozitivně nepůsobí. Patří mu tedy třetí příčka. O stupínek lépe se umístilo Volvo XC90, které svým jízdním projevem i pohledným interiérem působí přátelsky. Vysoká bezpečnost jej pak favorizuje na post rodinného vozu. Se spolehlivostí na tom ale není nejlépe. Vítězem se stává BMW X5 disponující nejlepšími jízdními vlastnostmi a dynamickým nadáním, které soupeři postrádají.

Sečtení známek a jejich následné vydělení počtem soutěžních disciplín nám dává pořadí srovnávacího testu. V závorce pak uvádíme průměrné hodnocení, jehož konkrétní automobil dosáhl.

1. BMW X5 (1,8), 2. Volvo XC90 (2,0), 3. Mercedes ML (2,2)

Ceny dílů z druhovýroby



Názory redaktorů

Milan Jirouš
Osobně hodně dám na jízdní vlastnosti a zpracování interiéru. Vždyť právě na interiér budu ve svém voze koukat, a jak se v něm budu cítit, ovlivní i můj dojem z jízdy. Jako nejslabší v tomto směru vidím mercedes, který má doslova otřesný volant s velkým a nevzhledným středem. Ani palubní deska není nejzdařilejší. Po stránce jízdních vlastností mi navíc vůbec nevyhovuje. BMW vnímám zcela opačně, a proto by bylo mou volbou.

Dalibor Žák
Nejsem fanouškem SUV, ale budiž. Velmi mě zklamal Mercedes ML, jehož až moc „americké“ jízdní vlastnosti připomínaly spíše chromého tuleně a ještě mi vůbec nesedí jeho image. Rozhodoval bych se mezi Volvem a BMW, ale ve výsledku bych asi zvolil model X5, protože se mi jeví jako ovladatelnější, řidičsky atraktivnější a očekával bych i větší spolehlivost, případně nižší ceny oprav a dílů.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO.

autoweb.cz

21.2.2011 7:45| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist