Na lyžích či v autech, tam i tam je ohleduplnost žádoucí. A všude jsou hulváti.

Z lidí se po usednutí za volant automobilu stávají krvelačná monstra a bezohlední piráti? Ehm, ne, chyba lávky, teď už je zřejmé, že o auta jako taková tady vůbec nejde.

Je zapotřebí, aby zde hned v úvodu zazněly dvě věci, které s tématem mého blogu nesouvisí, nicméně bez kterých by toto zamyšlení nevzniklo.

Jde o Dacii Duster a Hotel Horizont v Peci pod Sněžkou. A záměr pokračovat další týden v redakčním testování unikátního kompaktního SUV a vyzkoušet je v horších než „obvyklých“ podmínkách. Vyjet s ním třeba na hory, toho času pod velmi bohatou nadílkou sněhu. A když do hor, tak do Pece pod Sněžkou a pěkně přes noc, abychom vyzkoušeli třeba i studené starty po mrazivé noci, takže spát budeme v Horizontu.

Ve zkratce k Dusteru. Jde o verzi s manuální převodovkou, modernizovanou benzínovou šestnáctistovkou a pohonem všech kol. Po ránu startuje „na první dobrou,“ nestalo se, že by auto zaváhalo na sněhu a ledu, pohon všech kol funguje velmi dobře. Horší je spotřeba, aktuálně bratru 11 l/100 km, zpracování odpovídá ceně a ta je příznivá, za velmi schopné SUV s co nejmenším finančním vydáním.

Hotel Horizont – určitě víte, o který jde, ano, je to ten typický vysoký hotel, který znáte i pokud jste v Peci nebyli, jde o výraznou dominantu, bez které by panorama údolí Pece pod Sněžkou nebylo kompletní. Své čtyři hvězdy nemá jen tak pro nic za nic, je vlastně takovým protikladem Dusteru, protože nabízí vynikající služby za odpovídající cenu, špičkovou kuchyni, vysokou kvalitu a pokud máte pokoj ve vyšších patrech, anebo si uděláte „výlet do podkroví,“ tak také úchvatný výhled.

Tolik tedy o původní myšlence, na jejímž konci byla chvilka mezi testováním auta, kterou jsem využil tím, že jsem z kufru vytáhl lyže (po sklopení zadních opěradel se do vozu pohodlně vešly, a vyjel lanovkou na kopec. Tedy na horu. Černou horu.

Během cest dolů po sjezdovkách a nahoru lanovkou jsem si uvědomil určitou analogii mezi lyžováním a provozem na silnicích.

Na sjezdovkách jsou značky, které je zapotřebí respektovat, podobně jako na silnici, existují pravidla provozu na sjezdovkách (konzumací alkoholu počínaje, přes odpovídající rychlost, systémem pohybu na kříženích sjezdovek konče), dopravní provoz silniční není jiný. A v rámci obou „světů“ jsou hlavním hybatelem lidé, kteří na sebe narážejí a někdy – bohužel v obou případech – doslova. Což je samozřejmě špatně.

Jen pár postřehů z mého lyžařského odpoledne. Parta chlapíků, která dopoledne jednou vyjela nahoru na kopec (vím to, jel jsem shodou okolností s nimi, a proto jsem si je později vybavil), aniž by sjela dolů, zapadla do přilehlého baru a tam se posilovala alkoholickými nápoji. Což je samozřejmě jejich svaté právo, horší ale bylo, když jsem k polednímu měl bohužel opět tu smůlu, že jsem se s nimi potkal. Pánové dospěli k myšlence, že jsou v kondici, aby skočili na lyže a sjeli dolů na oběd. Být s nimi na jedné sjezdovce bylo opravdu nebezpečné, raději jsem si dal pauzičku a nechal je odjet.

Bohužel jsem je znovu dojel někde v půli kopce. Jeden už pobíhal, či se spíše potácel bez lyží, hledal ztracené je v lese. Část party na něj čekala. Močení na okraji sjezdovky neřeším, ne v rámci bezpečnostního hlediska, které mne teď trápí, to, že mohl lyžař udělat pár kroků do lesa a tam vykonat potřebu, když už to na něj přišlo, je v tuto chvíli vedlejší. Zbytek vypečené společnosti jel, nebo se spíše pokoušel sjet dolů, někdy dost natěsno k nic netušícím ostatním lyžařům, jindy bez ohledu na to, že se blíží křížení s jinou sjezdovkou a je třeba dát přednost, nebo minimálně dát pozor. Podobnost s alkoholem za volantem je evidentní a tu rozpitvávat nehodlám.

Potřebovali jste někdy zaparkovat a vjezd na parkoviště blokovalo auto hulvátsky zaparkované přímo ve vjezdu? Dnes už vím, že nejde o nešvar motorismu, ne když vím, že lyžař dokáže zastavit v nejužším místě vstupu k lanovce ze sjezdovky a začít si zouvat lyže a zablokovat tak všechny ostatní, kteří míří ze sněhu ke kabince. A ještě se rozčiluje, že mu „lidi snad vlezou na záda?!“ Ale pane, vy můžete být rád, že vás někdo z méně tolerantních kolegů nevzal hůlkou po těch vašich zádech.

Nechci dál popisovat veškeré peripetie, které jsem dnes na sjezdovce zažil, nerad bych vytvořil dojem, že jsem zatrpklý a se vším nespokojený remcálek. Nejsem, ale tak, jak se snažím vnímat veškeré věci kolem sebe, nemohl jsem tyto přehlédnout a nedat si je do souvislostí, které ústí v jediný  závěr. Bezohlednost lidí na silnicích není daná tím, že jedou v autech, jak jsem si – přiznávám evidentně chybně – dříve myslel.

Nejde o to, že si za volantem myslí, že jsou nesmrtelní jako rytíři ve své zbroji. Ne, jde o jejich povahy jako takové. Milé, slušné, ohleduplné (děkuji páru u večeře na hotelu, že zvrátili mé negativní dojmy ze sjezdovky, či pánovi na parkovišti, který se snažil druhému ukazováním pomoci zacouvat), ale také hrubé, hulvátské, bezohledné a samolibé.

Chováme se tak, jak se chováme, protože jsme takoví, jak nás genetika připravila do života, vychovali rodiče, ovlivnila škola, a projevy našeho chování nezávisí na tom, jestli zrovna jedeme v autě, na lyžích (či snowboardu), na kole nebo cestujeme vlakem. Auta za to nemohou, po dnešku věřím, že hrubián, který vybrzdí druhého na dálnici, mu se stejným klidem přejede špičky lyží na sjezdovce, odstrčí ve frontě na popcorn v kině nebo vytáhne z košíku v supermarketu zboží, které se mu hodí a už není v regálu. Přestaňme tak prosím mluvit o dálničních pirátech, silničním násilí, zbraních na kolech (auto není zbraň, a mezi námi, střelná zbraň je jen nebezpečná tak, jako je její majitel, ne víc než automobil). Jde jen a jen o to, jací jsme lidé.

info o hotelu: Hotel Horizont
foto lyžaři a snowboard: Shutterstock.com

21.1.2017 12:48| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist