Test Dacia Duster 1.0 TCe 100: Litrový tříválec stačí, pokud turbo tlačí

Populární Dacia Duster se dočkala modernizace základní motorizace, při které byl původní atmosférický čtyřválec vyměněn za menší, ale silnější přeplňovaný tříválec.
img_6968-1100x618.jpgCelá galerie 26 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.6

„SUV nemusí být drahé,“ láká reklama na modely Renaultu, jejímž cílem je ukázat normálním lidem, že tento moderní trend na automobilovém trhu není nedostupný. Za volantem rádio neposlouchám moc často, protože ten den jsem si nestihl spárovat testované auto s mobilním telefonem. Ale upřímně, když slyším o opravdu levném crossoveru, SUV chcete-li, vždycky si vzpomenu na ohromně populární Dacii Duster.

Dacia v minulém roce prošla rozsáhlou obměnou motorizací a lidový crossover za málo peněz dostal nový základní motor. Oblíbenou atmosférickou šestnáctistovku SCe s výkonem 114 koních a 156 newtonmetry točivého momentu nahradil přeplňovaný litrový tříválec TCe. Odpůrci downsizingu tomu nebudou věřit, ale základní benzinový Duster je s menším motorem lepším lidovým autem než kdy dříve.

Obě motorizace mají podobné parametry, ale menší tříválec dohání ztrátu jednoho válce turbodmychadlem a s výkonem 100 koní a točivým momentem 160 má živější projev než předchozí šestnáctistovka.

Nejvyšší točivý moment je dostupný v pásmu od 2 750 do 4 000 otáček za minutu, takže ve středním otáčkovém pásmu ochotněji táhne a má lepší pružné zrychlení než čtyřválec, který vyvinul maximum točivého momentu až při 4 400 otáčkách za minutu.

Z téměř shodného zrychlení z 0 na 100 km/h za přibližně 12,5 sekundy a tabulkových parametrů to není znát, ale tříválec není potřeba tolik točit, takže je při běžné jízdě úspornější o litr až litr a půl benzinu na 100 kilometrů a produkuje méně emisí.

Litrový Duster se dokonce povedlo homologovat bez filtru pevných částic a nová základní motorizace je i nadále dostupná pouze s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.

Jízdní vlastnosti Dusteru se s lehčím tříválcem příliš nezměnily a jediným opravdu znatelným rozdílem je lepší zrychlení a hbitější chování v zatáčkách. Motor se při jízdě projevuje hrubějším chodem, ale ve vyšších otáčkách vydává dravý chraplavý zvuk.

Zajímavostí je, že vozy s litrovým tříválcem dostaly ve srovnání s čtyřválcem větší přední brzdy, jejichž kotouče byly zvětšeny z 269 na 280 milimetrů, čímž se shodují s brzdami nejvýkonnějších motorizací Dusteru.

Základní Dacia Duster 1.0 TCe pokračuje ve stopách svého předchůdce se všemi vlastnostmi, kvůli kterým byla původní verze s čtyřválcovou šestnáctistovkou tolik oblíbená. Nejdostupnější Duster je prostorný, pohodlný, odolný, snadný na řízení a nenáročný na údržbu.

Inženýři zapracovali na výbavě, protože se do modernizovaného Dusteru dostal povedený panel ovládání klimatizace z dražších Renaultů a všechny loketní operky jsou čalouněné, což není pravidlem ani u dražších aut.

Modernizovaná Dacia Duster s malým tříválcem je docela obyčejné auto, které bude populární i nadále kvůli zachované nízké ceně a praktičnosti. S tříválcem sice trochu podražila, ale nikterak dramaticky.

Základní verze s motorem 1.0 TCe ve výbavě Access vyjde na 264 900 Kč a rozumněji vybavené auto se stejným motorem a střední výbavou Comfort stojí 336 900 Kč. S těmito cenami není divu, že se Dacia Duster objeví na paměti, když se řekne „levné SUV“.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzin
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)999 cm3
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)74 kW/100 koní v 5 000 ot./min.
Točivý moment (Nm)160 Nm v 2 750 - 4 000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)168 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,3 l/100 km (kombinovaná)
Objem nádrže (l)50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 341 mm
Šířka (mm)1 804 mm
Výška (mm)1 693 mm
Rozvor náprav (mm)2 674 mm
Provozní hmotnost (kg)1 266 kg
Zavazadlový prostor (l)445 l
2.4.2020 1:03| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist