Neštěstí v Japonsku otvírá dveře Evropanům

Zemětřesení pod mořem následuje zemětřesení na trhu s auty. Prodeje spadly na polovinu, ale import posílil o 21 %. Nejvíc získaly evropské značky v čele s BMW.

Japonský trh s auty se od březnového zemětřesení meziročně zmenšil o 47 procent, tedy téměř na polovinu. Prodeje vozů Lexus spadly o 45 procent, biti však nebyli všichni. Prodeje BMW vyletěly o 56 procent. Získaly i Mercedes a Audi, zbylé dvě značky, které si spolu s BMW tradičně dělí polovinu japonského trhu s importy.

Ten nikdy nepatřil k velkým. Japonský trh s novými auty byl vloni třetí největší na světě, na ostrovech se prodalo 4,96 milionu aut. Jen 180 255 z nich – necelá čtyři procenta – však nepostavily domácí značky v čele s Toyotou, které patří třetina trhu. Za poslední tři měsíce se trh s dovezenými auty zvětšil meziročně o 21 procent. Nejvíc profitovalo BMW v závěsu s Audi a Mercedesem, ale získaly i americké značky skupin Ford, GM a Chrysler. Jejich podíl nicméně zůstává malý, vloni prodaly v Japonsku dohromady jen asi sedm tisíc pět set aut.Dealeři všech importovaných aut mluví stejně. „Zákazníci mi říkali, že na některé modely Lexusu se teď čeká víc než rok,“ komentoval nezvyklou situaci Jun Kubota, šéf prodejů v jednom z dealerství BMW v Tokiu. „Někteří z nich říkají jen: ‚Víte, vždycky jsem chtěl zkusit BMW.'“ Kubotův showroom zažil nejlepší měsíce za poslední tři roky a prodává auta o třicet procent rychleji než vloni. Na odbyt jde především řada 5, oblíbená u zákazníků, kterým Lexus není schopen dodat sedany ISGS.

Evropské automobilky mezitím rozjíždí další a další kampaně na své modely. Cítí příležitost. Průnik na japonský trh pro ně byl odjakživa velkým problémem, zdejší emisní předpisy i povinné parametry palubní elektroniky způsobují noční můry vývojářům. Mercedes přiznává, že práce na úpravách modelů pro Japonce trvají nezřídka i devět měsíců.Roli hraje také fakt, že třetinu japonského trhu tvoří miniauta s motory do 660 kubických centimetrů. Evropané takové vozy nevyrábí (tím méně Američané). Nejdůležitější však jsou návyky a předstudky samotných zákazníků. Pro nacionalisticky smýšlející Japonce nejsou zahraniční auta dost dobrá. Audi A3 se prodává za stejné peníze jako Toyota Corolla, A4 stojí stejně jako Toyota Mark X, přesto japonské modely s obrovskou převahou vedou.

Co se stane až Japonci plně obnoví výrobu je otázkou. Zatím však nevíme ani kdy má k tomuto obnovení dojít – Toyota pouze doufá, že pojede naplno ještě před koncem roku. Do té doby však mohou importy s Evropany v čele vysoko překročit desetiprocentní tržní podíl. Pořadníky na japonská auta jsou v průměru delší než čtyři měsíce, například Lexus, jak bylo řečeno, má vyprodáno na rok dopředu. Relativně nejlépe je na tom Nissan, který vyrábí model Micra v Thajsku a má tak alespoň jednoho silného hráče bez dlouhých čekacích lhůt.

autoweb.cz

8.6.2011 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist