Mercedes-Benz C 250 CDI Coupé

Nové kupé třídy C ukazuje, že silný diesel se pod kapotu sportovněji pojatého auta hodit může. Z hlediska poměru dynamika/náklady je tohle jasná volba.
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Silný a poměrně úsporný motor; pěkná kabina; slušný komfort; vyvážená ovladatelnost

STAROSTI
Necitlivá spojka; nevypínatelný protiprokluz a ESP; občas nepříjemné vibrace od motoru

Co o něm píše automobilka
„Nové kupé třídy C je ztělesněním temperamentu a to díky požitku z jízdy, který pocítíte ihned po nastartování motoru a odjezdu. Tohoto požitku je dosaženo díky mnoha adaptivním systémům, s nimiž můžete poznat temperament vozu, stejně jako díky široké škále dodávaných motorů. Jen málo automobilů se tak pohotově přizpůsobí požadavkům na ně kladeným a stylu řidiče.“

Na úvod
Pamatujete si na minulé kupé označené jako Mercedes-Benz CLC? Byl to tak trochu průšvih, protože auto jezdilo na starém céčku (které nebylo kdovíjak skvělé) a působilo velmi lacině. Tentokrát se ale jedná o aktuální model, který jen přišel o zadní dveře a jmenuje se stručně a srozumitelně Mercedes-Benz C Coupé. Tím jasně dává najevo, kam míří.

Použitá technika se od té v běžné třídě C prakticky neliší, ale díky nižší linii střechy, protaženějšímu zadnímu převisu a jinak nastavenému podvozku působí kupé dynamičtějším a akčnějším dojmem než umírněný sedan nebo kombi. V autě se sedí nízko a vpředu je místa dost. Zadní sedačky ale nevypadají moc použitelně a ve srovnání s BMW řady 3 Coupé je tu rozhodně méně místa. Ani přístup k nim není nejlepší. Jinak je interiér Mercedesu C 250 CDI Coupé v pořádku, co se ergonomie i kvality zpracování týče.Technika
Testované auto dorazilo s nejsilnějším dieselem v nabídce – dvakrát přeplňovaným čtyřválcem 2,1 litru o výkonu 204 koní a točivém momentu 500 Nm. Dnes se už nad takovým číslem nikdo ani nepozastaví, ale když se nad tím trochu zamyslíte, měla by vás taková porce aspoň trochu trknout. Vždyť je to víc, než kolik nabízelo Ferrari F430…

Mercedes Benz třídy C fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mercedes Benz třídy C fotogalerie

S takovou silou si musí poradit šestistupňová manuální převodovka, která je trochu překvapením, protože Mercedesy obvykle mívají automat a nebudu zastírat, že by se k testovanému autu hodil. Rozhodně tedy, pokud plánujete často jezdit i po městě. Spojka je tvrdá a tuhá a při popojíždění její neustálé dávkování brzo unaví. I když má motor dvoustupňové přeplňování, citlivě dávkovat výkon moc dobře nejde. Vyžaduje to zvyk, ale takhle silný diesel by byl hlavně ve městě s automatem příjemnější.


Podvozek s nezávislým zavěšením multilink vpředu a vzadu odpovídá zaměření a standardům kategorie. Zajímavostí je ale systém Agility Control, který automaticky upravuje útlumovou charakteristiku pro každé kolo zvlášť v závislosti na stylu jízdy. Samozřejmě, že je motor umístěný vpředu podélně a že pohání zadní kola, to snad připomínat nemusíme. Vzadu pak najdete obyčejný „otevřený“ diferenciál, kterému pomáhá stabilizační systém. V zatáčkách se snaží přibržďovat nadlehčené vnitřní kolo a pomáhat v přenosu výkonu na druhou stranu. Moc přesvědčivě to ale nefunguje a stabilizační systém, který nejde zcela vypnout, je občas frustrující. Zvláště, když chcete jet rychle a užít si aspoň trochu té nekorektní zábavy.

Na silnici

Na rozdíl od obyčejných verzí Mercedesu třídy C si všimnete, že je kupé takové ostřejší. Zřejmě je to rychlejším převodem řízení a také agresivněji nastavenou geometrií podvozku a již zmíněným pérováním Agility Control. Nedá se ale říci, že by auto bylo zbytečně tvrdé a nepohodlné. Nerovnosti vyhlazuje Mercedes znamenitě a i na rozbité silnici se nenechá jen tak vyvézt z míry. Problémy má ale občas s přenosem výkonu. Testované auto už dorazilo na zimních pneumatikách a na dvojku i trojku měly docela dost práce s udržením trakce. A na horší silnici vám pak blikající kontrolka trakce a stability nedá pokoj.


Možná by pomohlo měkčí nastavení zadní nápravy, ale na kvalitní silnici je to lepší. Ostatně, těch 500 Nm je opravdu velká porce. Že jsem ještě nic neřekl o motoru? To bude tím, že o něm tak nějak nevíte. Neprojevuje se typickým čtyřválcovým naftovým hučením a při normální jízdě vydává akceptovatelný zvuk. Udržujte ho mezi 1500 a 3000 ot./min. a budete nadmíru spokojeni s jeho projevem a charakterem. Jakmile ho ale začnete vytáčet, začne protestovat a ozývat se hrubým chrčením a nepříjemnými vibracemi.

Vůbec, tento motor vibruje víc než jsem byl u čtyřválcových mercedesů zvyklý. Nejvíce mě to překvapilo v momentě, kdy jsem auto vyzvedával, až jsem se lekl, jestli je všechno v pořádku. Vibrace motor přenášel do řízení a řadící páky a po delší jízdě jsem cítil nepříjemné chvění v dlaních. Asi jsem si pak zvykl, ale tohle by Mercedes dělat neměl. Je ale možné, že někdo před námi jen natankoval nekvalitní naftu… Těžko říci, ale nedávno testovaná C 220 CDI tohle prý nedělala.

Na polygonu
Když vás popadnou choutky po rychlejší dynamické jízdě, je dobré vědět, že vás C 250 CDI Coupé nezklame. Na testovacím polygonu dobře poznáme, jak se auto chová na limitu, jak reaguje na rychlé změny směru, jak je přesné na brzdách a jak důvěrná a úplná je odezva jeho ovládacích prvků. Testovaný Mercedes obstál, i přes nepříznivé podmínky, kdy bylo 7°C, silně foukalo a pršelo.


Z 0 na 100 km/h se mu moc nechtělo, protože se nám nepodařilo přenést všechen výkon na asfalt. S omezenou stabilizací to bylo lepší, ale i tak nám protiprokluz neustále kradl na první dvě rychlosti výkon. Pneumatiky Michelin Primacy Alpin o rozměru 225/45 R17 ale statečně bojovaly a pomohly auto dotlačit na stovku za 8,1 sekundy. Slibovaných 7,0 s by se nám možná na suchu podařilo dosáhnout.

Brzdná dráha ze 100 km/h není s výsledkem 46,16 metru nijak znamenitá. Ale okruh se topil v kalužích vody a Mercedes skutečně dělal, co mohl. Pochybuji, že by bylo nějaké podobné auto v daných podmínkách výrazně lepší.O skutečné dynamice nejlépe vypovídá pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku. Převodovka Mercedesu je sice dlouze odstupňovaná, ale dvakrát přeplňovaný čtyřválec nabírá sílu ochotně a lineárně. Výsledek 2,69 sekundy je tak jasnou ukázkou, že předjíždění bude hračka i v mnohem vyšších rychlostech.

Testovací okruh nepřekvapil, ale ani nezklamal. Jedinou pihou na kráse byla otravná stabilizace, která sice dovolila větší a kontrolovatelnější vybočení zádi, ovšem stále ubírala výkon a omezovala radost a rychlost. Čas 36,86 sekundy není vzhledem ke kalužím vody špatný, ale kdyby šlo ESP úplně vypnout, bylo by to asi lepší. Mercedes je totiž velmi neutrální a na výjezdech rád pohazuje decentně zadkem, když ho provokujete. Vše se dá jednoduše kontrolovat a hodně to připomíná BMW řady 3, což je asi to, co potřebujete slyšet.

Mercedes-Benz C 250 CDI Coupé je dynamicky velmi nadané auto a i při hodně vysokém tempu dokáže řidiče bavit a značně uspokojit. Nedovolí jen skutečné „prasení“, což bavoráky stále díky plně vypínatelné elektronice umožňují. Jinak ale proti ovladatelnosti a praciznosti tohoto Mercedesu nelze říci nic. Nevadí ani trochu nekomunikativní a lehké řízení, protože se chování auta velmi dobře odhaduje. Pomohla by jen přirozenější odezva na sešlápnutí plynu, protože to občas vypadá, jako by si pohonná jednotka reagovala po svém.Peníze
Za Mercedes-Benz C 250 CDI Coupé musíte nechat u prodejce minimálně 1 051 200 korun. To se ale jeví jako poměrně atraktivní a konkurenceschopná cena. Samozřejmě v základní výbavě nemáte všechny ty libůstky, za které si lidé rádi připlácejí, ale pokud jste skromní, s několika drobnostmi se vejdete do milionu a sto padesáti tisíc korun. Otázka provozních nákladů je zřejmě také důležitá, když si kupujete dieselový model. Slibovaná spotřeba má hodnotu 5,4 litru na 100 km, ale v reálném provozu počítejte se sedmi litry, spíše s osmi. Přeci jen, kdo by si občas nedopřál přísun výkonu, když ho má k dispozici, že? Jen mimo město a při jízdě ustálenou rychlostí ukáže palubní počítač průměr i 5 litrů, ale to jste si nemuseli kupovat nejsilnější motor a klidně by vám stačil o 100 000 korun levnější model 220 CDI.


Pro Mercedes hovoří i jedna specialita a tou je servis na šest let nebo 120 000 km zdarma v ceně auta. To se určitě pozitivně projeví do celkových provozních nákladů, ale také do zůstatkové ceny vozu, neboť tato služba případně přechází i na další majitele.

Verdikt
Asi čekáte, že nás Mercedes nezklamal v oblasti celkového odladění. Velmi příjemně se s ním jezdí a i když dokáže být manuální řazení někdy obtěžující (když se vám chce lenošit) a stabilizace otravná (když se chcete bavit), je to propracované a uživatelsky přátelské auto. Nejvíce nás ale překvapila jeho ochota bavit řidiče a především velmi čitelné chování na limitu. Jen je potřeba počítat s tím, že nával 500 Nm na zadních kolech je v některých situacích opravdu pořádná porce.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, vítr, 7°C
0-100 km/h (s)8,1
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,69 na 3.st.
100-0 km/h (m)46,16
Spotřeba v testu (l/100km)7,9
Čas na kolo (s)36,86
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2143
Kompresní poměr16,2 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředunezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor
Vzadunezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředuMichelin Primacy Alpin 225/45 R17
Pneumatiky vzaduMichelin Primacy Alpin 225/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 / 204 v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)500 v 1600 - 1800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)126,3
0-100 km/h (s)7,0
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 - 6,8 / 4,1 - 4,6 / 4,9 - 5,4
Objem nádrže (l)59
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4590
Šířka (mm)1770 (bez zrcátek)
Výška (mm)1406
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1615
Celková hmotnost (kg)2085
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)450
Ceny
Základní cena modelu854 400 Kč (C 180)
Základní cena test. verze1 051 200 Kč (C 250 CDI)
2.1.2012 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist