Legendy minulosti: BMW Z1

Ačkoli může malý roadster vypadat na obchodní neúspěch, založil novodobou éru otevřených vozů automobilky BMW. Zachovalé kusy si velmi dobře drží cenu.

Dneska to tak možná nevypadá, protože snad každá prestižní automobilka potřebuje mít ve své nabídce dvoumístný roadster s cenou kolem milionu. Ale na konci 80. let tomu tak úplně nebylo a třeba BMW stále váhalo, zda takové auto vyrobit. Pamatovalo totiž moc dobře na obchodní neúspěch roadsteru BMW 507, který byl sice krásný a rychlý, ale také drahý a neprodejný.

Jenže BMW tentokrát vzalo celou akci do svých rukou a když v roce 1986 ukázalo první „koncept“ roadsteru BMW Z1 (v roce 1987 následovala premiéra na autosalonu ve Frankfurtu), ohlas byl tak velký, že se poměrně rychle nastřádalo asi pět tisíc objednávek a bylo rozhodnuto, že se auto bude vyrábět.

A co na zákazníky tolik zapůsobilo, že se automobilce BMW upsali, aniž by s autem někdy jeli a viděli jeho produkční verzi? Asi toho bylo víc. Koncept představený na autosalonu měl netradiční a stylové dveře, které se zasouvaly do bočních dílů karoserie. Teoreticky jste mohli s autem jezdit jako by bez dveří, což přinášelo zcela netradiční zážitek.Další zajímavostí byla celoplastová konstrukce karoserie, která umožňovala velmi jednoduché opravy. Prostě jste auto rozsložili a složili jako by bylo ze stavebnice. Někdo přišel s nápadem, že si objedná několik panelů karoserie v různých barvách – jednou měl červené auto a za necelou hodinu práce mohl mít třeba zelené. Až tak jednoduchá byla demontáž a opětovná montáž panelů karoserie.

Stejně ale asi bylo rozhodujícím faktorem to, že byl roadster BMW Z1 zcela nové a velmi moderně vyhlížející auto, i když pod povrchem byla technika tehdy populárního sedanu BMW řady 3 E30. BMW také trochu neobvykle zvolilo roadster Z1 jako výstavní skříň nových technologií a patentů, jako byly právě již zmíněné zajížděcí dveře, nové výbojkové HID smětlomety, unikátní lak a barva, které zajišťovaly, že plastové díly z různých materiálů nevyblednou, či integorvané zkrutné stabilizátory.


Takhle fungují dveře na BMW Z1Jestli ale myslíte, že jste pod přední kapotou našli nějaký „superzázrak“ jako třeba později v BMW Z3, jejíž prototyp dostal dokonce dvanáctiválec, mýlíte se. Vpředu pracoval „starý“ benzínový šestiválec o bojemu 2,5 litru, který poháněl i vrcholnou verzi BMW 325i a 325xi. Měl výkon 170 koní, točivý moment 222 Nm a na lehké auto stačil (roadster vážil bez náplní 1290 kg).

Roadster BMW Z1 zvládl stovku za devět sekund a uháněl rychlostí až 220 km/h, ale tyto hodnoty byly podle zvyku BMW trošku podhodnocené. Roadster se ale poměrně dobře choval i na zatočené silnici, protože už od počátku se myslelo na problémy s aerodynamikou. Výsledný koeficient odporu vzduchu 0,36 je velmi dobrá hodnota, pokud vezmeme v úvahu, že za předními koly vznikal poměrně velký podtlak, který tlačil auto dolů, a zadní část spolu s výfukem a nárazníkem byla navržena tak, aby odváděla vzduch zpod auta. To umožňovala i patentovaná konstrukce rovné podlahy.

BMW Z1 také jako jedno z prvních aut automobilky dostalo nezávislé zavěšení vzadu multi-link (tzv. Z-nápravu), které pak převzaly i další modely, hlavně BMW řady 3 E36.Dnes jsme zvyklí revoluční technologie a vynálezy vídat spíše v nejprestižnějších luxusních modelech jako je BMW řady 7 a až později se dostávají do dalších vozů. Možná i to byl důvod, proč byl roadster Z1 poměrně drahý a neprodával se moc dobře, ačkoli první vlna objednávek dala automobilce velkou naději. Nakonec se vyrobilo jen asi 8000 aut a po prudkém propadu poptávky byla výroba už v roce 1991 zastavena.

BMW Z1 tak sjíždělo z linky jen dva roky. Jeho nástupce BMW Z3, který přišel až v roce 1996, už byl mnohem konvenčnější a kopíroval požadavky zákazníků – chtěli jednoduché a cenově zajímavé auto. Proto dorazily i čtyřválce a automatická převodovka… Sice už nebyl roadster Z3 tak revoluční, ale zas to byl prodejní trhák. Ale o něm zas někdy jindy.

I přes relativní obchodní neúspěch lze BMW Z1 považovat za velmi průkopnické auto. Některé nápady skončily ve slepé uličce (například zasouvací dveře), ale to autu neubírá na zajímavosti, spíše naopak. Je to velmi ceněný artikl, za který dáte minimálně 20 000 eur. Navíc je to BMW, takže na něj seženete všechno a servis je bezproblémový. Tohle by mohla být velmi dobrá investice.

10.8.2012 7:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist