Jak si užít (a přežít) okruhový den – kapitola I.

I u nás se dá celkem dobře svézt po uzavřené trati závodního okruhu. Pojďme se ale nejprve podívat na samotnou přípravu, než vůbec začneme.

Pomalu nám zase začne okruhová sezóna, dokonce i v lednu a únoru se dá dostat na uzavřenou závodní trať, pokud to podmínky dovolí. Abychom ale v tomto seriálu věnovaném speciálně mimosilničnímu vyžití neopakovali to samé, připomeneme si naprosté základy, které budeme považovat za samozřejmé. Čtěte proto naše články ze seriálu Jak být lepším řidičem, zejména pak kapitoly věnující se správnému sezení za volantem, vedení pohleduideální stopě.

Než ale vyrazíme, je potřeba se připravit. Jízda po okruhu klade nejen na řidiče, ale i na jeho auto velmi vysoké nároky, které při běžném ježdění po silnici nezažijeme. Okruh je velmi náročný na brzdy, pneumatiky, podvozek a chlazení motoru. A tomu je potřeba se přizpůsobit. Jak tedy auto připravit?

DOPORUČUJEME: 10 zaručených způsobů, jak zničit své auto

Než vůbec vyjedete, zkontrolujte pečlivě všechny pneumatiky. Předpokládáme, že máte kola vyvážená, ale věnujte pozornost vzorku, boulím a drobným poškozením. Rychle se otáčející a přetěžovaná pneumatika, která je i mírně poškozená, o čemž nemusíte při jízdě po silnici vědět, hrozí defektem nebo totální destrukcí. Stejně tak byste neměli jezdit na okruh v autě s rozhozenou geometrií a s tlumiči na konci životnosti.

Další nutností je udělat si v autě pořádek. Odmontujte nepotřebné věci, jako je třeba tažné zařízení nebo zahrádka na střeše, nenechte nic v interiéru povalovat a pokud máte něco v kufru, zajistěte to, když už to nemůžete nebo nechcete vyndat. Musíte zabránit tomu, aby v autě něco volně poletovalo, protože vás to A) bude znervózňovat a B) vás to klidně může při nehodě zabít. Když už jsme u nejhoršího, namontujte dopředu nebo dozadu tažné oko, aby vás pořadatel mohl z tratě rychle vyprostit.Vedle auta se ale musíte připravit i vy a případně váš spolujezdec. Fyzická příprava se rozumí samo sebou, ale důležitá je i dobrá psychická kondice. Existuje několik jednoduchých cviků, jak zabránit tomu, aby vám na okruhu přetekly nervy. Důležité je uvolnit se, nesedět v autě křečovitě. Zpravidla nejedete ostrý závod, ale jen se projet a vyzkoušet své schopnosti a možnosti auta. Proto nejezděte neustále na krev, odpočívejte, uvolněte se. Pomáhají různá dechová cvičení, stačí pomalu a dlouze dýchat, což zpomalí váš srdeční tep a pomůže vám to se uklidnit.

I když to organizátor nepřikazuje, určitě si vemte závodní helmu. Ne nějakou cyklistickou, ale helmu uzpůsobenou na jízdu v autě. Pro uzavřené vozy s aktivním airbagem stačí otevřená helma bez ochrany brady, roadstery nebo auta s ochranným rámem a bez airbagu však vyžadují uzavřenou helmu. Je jen na vás, jestli si vezmete nehořlavou kombinézu, ale nemusíte to přehánět. Stačí pohodlný oděv, který na vás neplave a nebrání vám ve volném pohybu rukama a nohama.

Čtěte také: Závodníci, kteří přežili svou smrt

Někteří jedinci dost podceňují obuv. Důležitá je pevná bota a nemusíte mít zrovna závodní boty s logem Ferrari. Dobrou službu odvedou i obnošené ale pevné kožené polobotky s tenkou podrážkou, díky které je vaše noha citlivější. Bota se nesmí na noze viklat. Bez rukavic se obejdete, protože v holé ruce máte více citu v řízení a řazení.

A ještě vkaz pro spolujezdce: nelezte do auta s plným žaludkem, jinek hrozí, že po dvou kolech kamarádovi interiér „pěkně“ vybarvíte. V sedačce si sedněte nízko a dozadu, ovšem tak, abyste se mohli dobře zapřít. Snažte se nekymácet, neremcat řidiči do řízení (pokud si o to sám neřekne) a vůbec dělejte, jako byste tam nebyli. Hlavně řidiče nehecujte. Z toho vyplývá rada pro řidiče: jestli si chcete jízdu opravdu užít, jezděte v autě po okruhu sami.Když už máme připravené auto a jezdce, řekněme si něco k teoretické přípravě. I když bývají rozpravy před jízdou zdlouhavé a často nudné, rozhodně se vyplatí si je vyslechnout. Ujistěte se, že dobře znáte význam vlajek a rozhodně nebudete za hlupáka, když se budete ptát na každou drobnost. „Co mám dělat, když nabourám nebo když se mi rozbije auto?“ není hloupá otázka, protože se to stát může a organizátor jízdy by měl mít přesně stanovený postup, co v takové situaci dělat. Ujistěte se, jak se vyjíždí na trať a jak se chovat v boxech, ať třeba nejedete do protisměru… Nesmějte se, už jsme několik takových pomatenců zažili.

Poslouchejte pokyny pořadatele a sdílejte si poznatky z dráhy s ostatními jezdci. Pokud trať dobře znáte, máte výhodu, ale pamatujte, že se podmínky dost často mění a třeba mohl chvíli před vámi někdo na dráhu nanést hlínu či štěrk. Také nikdy nevíte, jestli není na dráze v ideální stopě olej.

Příště se podíváme na to, jak po okruhu jezdit a jak se při tom nerozbít.

28.1.2013 3:45| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist