Horák: Hon na Hamiltona

F1 má po posledních dvou závodech novou aféru: Lewis Hamilton prý jezdí jako šílený a Niki Lauda se dokonce nechal slyšet, že může někoho zabít! Je opravdu Hamilton tak nebezpečný?

F1 má po posledních dvou závodech novou aféru: Lewis Hamilton prý jezdí jako šílený a Niki Lauda se dokonce nechal slyšet, že může někoho zabít! Je opravdu Hamilton tak nebezpečný?

Sleduji kariéru Lewise Hamiltona už nějaký ten pátek, komentoval jsem jeho vystoupení v F3 Euro Series, přímo na okruzích jsem ho vídal v GP2 a měl jsem možnost jej vidět závodit v F1. Jeho kariéru charakterizuje špičkově připravená technika a velký tlak na co nejlepší výsledek. Hamilton vždy dokázal z daných podmínek vytěžit maximum, svou suverenitou se postaral o změnu formátu závodního víkendu v F3 Euro Series, mám v živé paměti jeho fantastický výkon v závodě GP2 v Turecku, kde po kolizi začínal úplně zezadu a kdyby byl závod o 2 kola delší, vyhrál by jej! Všichni pak pamatují jeho premiérovou sezónu v F1, kdy málem získal titul mistra světa a byl přinejmenším vyrovnaným soupeřem Fernadnu Alonsovi.Pro Hamiltona je vítězství jediný cíl, se špičkovou technikou ani jiný mít nemůžete a protože měl už v motokárách prvotřídní zázemí, musel i sám být maximálně dobrý. To v něm vypěstovalo instinkt zabijáka, ale ne ten, o kterém mluví Niki Lauda. Jít za svým cílem tvrdě a až na samou hranici možností, to je Hamiltonův každodenní chleba. Ale v tom není ničím odlišný od dalších velikánů F1. Copak Ayrton Senna nebo Michael Schumacher se toho svým soupeřům nenadělali víc než dost? Pokud si to zrovna nevybavujete, nechte si některé z těch soubojů přehrát na youtube!

A právě tam jsem si několikrát prohlédl kolize, za které byl Lewis Hamilton penalizován při Grand Prix Monaka. Nikomu nevnucuji svůj názor, ale myslím, že v obou případech to byl běžný závodní incident. Na jedné straně je v F1 touha po více předjížděcích manévrech a když se k nim někdo odhodlá, tak jej komisaři bez varování penalizují.

Nejprve se podívejme na kontakt mezi Hamiltonem a Massou. Hamilton zaútočil v nejpomalejším místě okruhu, v zatáčce u Grandhotelu Loews. V jednu chvíli se tam vedle sebe ocitnou hned 3 vozy – Mark Webber, Felipe Massa a Lewis Hamilton. Webber si zatáčku hodně nadjíždí a v poslední čtvrtině už je srovnán na výjezdu téměř rovně. To Massa uprostřed zatáčky nemá auto otočené ani o 90° a to samé Lewis Hamilton, který je ještě více na vnitřku. Asi jste už někde slyšeli, že v tomhle místě jedou piloti nějakých 60 km/h a že právě kvůli téhle zatáčce se speciálně pro Grand Prix Monaca zvětšuje rejd předních kol. Hamilton i Massa mají zatočeno naplno doleva, víc už to prostě nejde. Hamilton by rád zatáčku určitě mnohem víc utáhl, ale nedovoluje mu to rejd. A proto se dotýká tak dlouho bočnice Ferrari.Navíc Massa si přední křídlo poškodil při kontaktu s Webberem, nikoli s Hamiltonem. A že se následně v tunelu Hamilton dostal pod Massu a ten na špinavé stopě neubral a havaroval? To už snad není Hamiltonova chyba, Massa se jednoduše rozhodl bojovat i ve stopě, ve které to nešlo. Takže můj názor na tuhle kolizi je, že to byl závodní incident! Kdyby se něco podobného stalo v zavodě cestovních vozů, všichni by jásali, jaký to byl pěkný souboj dveře na dveře. V úzkoprsé a sterilní F1 tomu tak není. A i kdyby to byl Hamiltonův prohřešek, proč rovnou penalizace? V čem byla kolize s Massou hodna tak tvrdého trestu? Proč Hamilton nedostal jen varování černo-bílou vlajkou?

Po závodě v Monaku byl Hamilton dodatečně penalizován i za incident s Pastorem Maldonadem. Dle mého opět ne zcela právem! Hamilton byl půlkou auta pod Maldonadovým williamsem a kdyby byl Maldonado alespoň z části tak dobrým pilotem, jak se o něm říká, vyhodnotil by situaci úplně jinak. Chápu, že v F1 nejste, abyste uhýbali, ale někdy je lepší uhnout než skončit. Opět to dle mého byl závodní incident, v jehož posuzování sehrál svou roli fakt, že ulice Monte Carla jsou úzké a po takovém kontaktu se už většinou do závodu nevrátíte. To ale to přece neznamená, že tím změníte vnímání toho, co je a co není závodní incident!Paradoxem je, že společně se sportovními komisaři v Monaku o potrestání Hamiltona rozhodoval i Allan McNish, který o minulém víkendu při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans doslova rozebral Audi R18 TDI. Při detailnějším pohledu si ale nelze nevšimout některých podivností na havárii Allana McNishe. Ze 24 hodin nebyla odjeta ani ta první a McNish se přiřítil pod oblouk Dunlop jako velká voda. Předjel sesterský vůz a brzdil do šikany hodně zevnitř, vnitřní kola měl na obrubníku a nevypadalo to, že by měl situaci zrovna pod kontrolou. Spíš bych řekl, že byl příliš rychlý a ze zatáčky by vylétl i kdyby nedošlo ke kontaktu s pomalejším ferrari. To nakonec potvrzuje i záběr z druhého audi, rozdíl jejich rychlostí je značný! Sám sebe se pak ptám, jak pilot s tak bohatými zkušenostmi jako Allan McNish může udělat takovou chybu?

Že jsou prototypy o hodně rychlejší než GT, o tom není pochyb, ale bylo vidět, že pilot druhého audi, které McNish rovněž předjel, měl daleko více rozumu a předjetí pomalejšího ferrari si nechal na dlouhou rovinku Mulsanne, která následuje za pasáží, kde k havárii McNishova audi došlo. Kam McNish tak pospíchal? Jede se na 24 hodin, nevyhrává se v první hodině závodu! A celkem reálně se obávám, zda pilot ferrari takovýhle útok čekal, když viděl druhé audi za sebou, kterak se k žádnému předjíždění nechystá. A že za volantem ferrari neseděl žádný nezkušený pilot, ale velezkušený Anthony Beltoise! A pak si pokládám druhou otázku: Co opravňuje pilota, který se dopustí takhle zásadní chyby, aby rozhodoval o tom, který manévr v F1 je správný a který nikoli?

A vyjádření Nikiho Laudy na adresu Lewise Hamiltona? Myslím, že by si bývalý trojnásobný šampion F1 měl nejprve zamést před vlastním prahem a nekritizovat Lewise Hamiltona, když jeho syn Mathias v minulosti v DTM a v současnosti v Porsche Supercupu dělá jménu Lauda spíš než cokoli jiného jen ostudu…

Petr Horák

17.6.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist