Horák: Hon na Hamiltona

F1 má po posledních dvou závodech novou aféru: Lewis Hamilton prý jezdí jako šílený a Niki Lauda se dokonce nechal slyšet, že může někoho zabít! Je opravdu Hamilton tak nebezpečný?

F1 má po posledních dvou závodech novou aféru: Lewis Hamilton prý jezdí jako šílený a Niki Lauda se dokonce nechal slyšet, že může někoho zabít! Je opravdu Hamilton tak nebezpečný?

Sleduji kariéru Lewise Hamiltona už nějaký ten pátek, komentoval jsem jeho vystoupení v F3 Euro Series, přímo na okruzích jsem ho vídal v GP2 a měl jsem možnost jej vidět závodit v F1. Jeho kariéru charakterizuje špičkově připravená technika a velký tlak na co nejlepší výsledek. Hamilton vždy dokázal z daných podmínek vytěžit maximum, svou suverenitou se postaral o změnu formátu závodního víkendu v F3 Euro Series, mám v živé paměti jeho fantastický výkon v závodě GP2 v Turecku, kde po kolizi začínal úplně zezadu a kdyby byl závod o 2 kola delší, vyhrál by jej! Všichni pak pamatují jeho premiérovou sezónu v F1, kdy málem získal titul mistra světa a byl přinejmenším vyrovnaným soupeřem Fernadnu Alonsovi.Pro Hamiltona je vítězství jediný cíl, se špičkovou technikou ani jiný mít nemůžete a protože měl už v motokárách prvotřídní zázemí, musel i sám být maximálně dobrý. To v něm vypěstovalo instinkt zabijáka, ale ne ten, o kterém mluví Niki Lauda. Jít za svým cílem tvrdě a až na samou hranici možností, to je Hamiltonův každodenní chleba. Ale v tom není ničím odlišný od dalších velikánů F1. Copak Ayrton Senna nebo Michael Schumacher se toho svým soupeřům nenadělali víc než dost? Pokud si to zrovna nevybavujete, nechte si některé z těch soubojů přehrát na youtube!

A právě tam jsem si několikrát prohlédl kolize, za které byl Lewis Hamilton penalizován při Grand Prix Monaka. Nikomu nevnucuji svůj názor, ale myslím, že v obou případech to byl běžný závodní incident. Na jedné straně je v F1 touha po více předjížděcích manévrech a když se k nim někdo odhodlá, tak jej komisaři bez varování penalizují.

Nejprve se podívejme na kontakt mezi Hamiltonem a Massou. Hamilton zaútočil v nejpomalejším místě okruhu, v zatáčce u Grandhotelu Loews. V jednu chvíli se tam vedle sebe ocitnou hned 3 vozy – Mark Webber, Felipe Massa a Lewis Hamilton. Webber si zatáčku hodně nadjíždí a v poslední čtvrtině už je srovnán na výjezdu téměř rovně. To Massa uprostřed zatáčky nemá auto otočené ani o 90° a to samé Lewis Hamilton, který je ještě více na vnitřku. Asi jste už někde slyšeli, že v tomhle místě jedou piloti nějakých 60 km/h a že právě kvůli téhle zatáčce se speciálně pro Grand Prix Monaca zvětšuje rejd předních kol. Hamilton i Massa mají zatočeno naplno doleva, víc už to prostě nejde. Hamilton by rád zatáčku určitě mnohem víc utáhl, ale nedovoluje mu to rejd. A proto se dotýká tak dlouho bočnice Ferrari.Navíc Massa si přední křídlo poškodil při kontaktu s Webberem, nikoli s Hamiltonem. A že se následně v tunelu Hamilton dostal pod Massu a ten na špinavé stopě neubral a havaroval? To už snad není Hamiltonova chyba, Massa se jednoduše rozhodl bojovat i ve stopě, ve které to nešlo. Takže můj názor na tuhle kolizi je, že to byl závodní incident! Kdyby se něco podobného stalo v zavodě cestovních vozů, všichni by jásali, jaký to byl pěkný souboj dveře na dveře. V úzkoprsé a sterilní F1 tomu tak není. A i kdyby to byl Hamiltonův prohřešek, proč rovnou penalizace? V čem byla kolize s Massou hodna tak tvrdého trestu? Proč Hamilton nedostal jen varování černo-bílou vlajkou?

Po závodě v Monaku byl Hamilton dodatečně penalizován i za incident s Pastorem Maldonadem. Dle mého opět ne zcela právem! Hamilton byl půlkou auta pod Maldonadovým williamsem a kdyby byl Maldonado alespoň z části tak dobrým pilotem, jak se o něm říká, vyhodnotil by situaci úplně jinak. Chápu, že v F1 nejste, abyste uhýbali, ale někdy je lepší uhnout než skončit. Opět to dle mého byl závodní incident, v jehož posuzování sehrál svou roli fakt, že ulice Monte Carla jsou úzké a po takovém kontaktu se už většinou do závodu nevrátíte. To ale to přece neznamená, že tím změníte vnímání toho, co je a co není závodní incident!Paradoxem je, že společně se sportovními komisaři v Monaku o potrestání Hamiltona rozhodoval i Allan McNish, který o minulém víkendu při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans doslova rozebral Audi R18 TDI. Při detailnějším pohledu si ale nelze nevšimout některých podivností na havárii Allana McNishe. Ze 24 hodin nebyla odjeta ani ta první a McNish se přiřítil pod oblouk Dunlop jako velká voda. Předjel sesterský vůz a brzdil do šikany hodně zevnitř, vnitřní kola měl na obrubníku a nevypadalo to, že by měl situaci zrovna pod kontrolou. Spíš bych řekl, že byl příliš rychlý a ze zatáčky by vylétl i kdyby nedošlo ke kontaktu s pomalejším ferrari. To nakonec potvrzuje i záběr z druhého audi, rozdíl jejich rychlostí je značný! Sám sebe se pak ptám, jak pilot s tak bohatými zkušenostmi jako Allan McNish může udělat takovou chybu?

Že jsou prototypy o hodně rychlejší než GT, o tom není pochyb, ale bylo vidět, že pilot druhého audi, které McNish rovněž předjel, měl daleko více rozumu a předjetí pomalejšího ferrari si nechal na dlouhou rovinku Mulsanne, která následuje za pasáží, kde k havárii McNishova audi došlo. Kam McNish tak pospíchal? Jede se na 24 hodin, nevyhrává se v první hodině závodu! A celkem reálně se obávám, zda pilot ferrari takovýhle útok čekal, když viděl druhé audi za sebou, kterak se k žádnému předjíždění nechystá. A že za volantem ferrari neseděl žádný nezkušený pilot, ale velezkušený Anthony Beltoise! A pak si pokládám druhou otázku: Co opravňuje pilota, který se dopustí takhle zásadní chyby, aby rozhodoval o tom, který manévr v F1 je správný a který nikoli?

A vyjádření Nikiho Laudy na adresu Lewise Hamiltona? Myslím, že by si bývalý trojnásobný šampion F1 měl nejprve zamést před vlastním prahem a nekritizovat Lewise Hamiltona, když jeho syn Mathias v minulosti v DTM a v současnosti v Porsche Supercupu dělá jménu Lauda spíš než cokoli jiného jen ostudu…

Petr Horák

17.6.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist