Honda CR-Z

Jdou vůbec slova jako hybridní a sportovní dohromady? Možná se budete divit, ale prvně v historii skutečně ano.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI
Obratnost; talent bavit řidiče; nízká spotřeba

STAROSTI
Nepoužitelné zadní sedačky; relativně cenaKdyž jsem prvně četl zprávy o chystaném „hybridním sporťáku“ od Hondy, jenom jsem se ušklíbl, protože Honda v té době nedělala krom Civicu Type-R prakticky nic, co by stálo za úvahu. Mám na mysli samozřejmě modely pro Řidiče a ne jen konzumní přepravníky z A do B, ačkoli obyčejný Civic i třeba malý Jazz jsou slušná auta. Když tisková zpráva mluvila o základu pohonu v Hondě Insight, málem jsem spadl ze židle, protože to bylo jedno z nejvíce zoufalých aut, se kterými jsem kdy jezdil. Malý benzínový motor, slabý elektromotor, převodovka CVT, digitální ekozahrádka… Prostě katastrofa.

Jenže Honda CR-Z, ačkoli sdílí s Insightem pohonné ústrojí, dostala mnohem ostřejší nastavení a hlavně, což ještě nikdy žádný sériově vyráběný hybrid nedostal, manuální převodovku. Proto jsem si říkal, že to zas nemusí být úplné neštěstí a na první testování jsem se docela těšil.

S Hondou CR-Z jsem se pak prvně svezl letos v létě během krátké prezentace na jihu Moravy. Bylo to ale opravdu jen krátké seznámení, ze kterého nešlo vyvozovat nějaké závěry, ale první dojem byl překvapivě velmi pozitivní a já se těšil na klasický test. A teď stojím na parkovišti na okruhu v Sosnové, nasazuji helmu a chystám se na několik ostrých kol. Skutečně jsem nečekal, že mě bude nějaké hybridní auto bavit až tak moc.Ale pěkně popořadě. Honda CR-Z není nějaká nudná krabice. Její design je opravdu velmi zajímavý a už dlouho se mi nestalo, aby si někdo takové auto neustále prohlížel a fotil. Kdekoli jsem zastavil, zachvíli bylo auto v obležení zvědavců a dokonce si ho prohlížely i maminky s kočárky, jindy zas důchodci, tuneři, řidiči Mercedesu třídy S, motorkáři, cyklisté… Prostě všichni. Jestli Honda chtěla udělat auto, které přitáhne pohledy všech, povedlo se jí to. Vzdáleně nové CR-Z skutečně připomíná legendární CRX – krátký useknutý zadek, nízká stavba a agresivní příď se k autu opravdu hodí.

Honda CR-Z fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Honda CR-Z fotogalerie

Když vplujete dovnitř, překvapí vás, jak nízko se sedí. Přesedněte z Hondy CR-Z do Focusu RS a máte pocit, že se soukáte do nějakého MPV. Je vidět snaha konstruktérů o posunutí těžiště co nejníže a co nejvíce do středu auta. Sedačky jsou proto umístěny docela vzadu blízko zadní nápravě. Jen je škoda, že volant nejde více přizvednout a přitáhnout k tělu, takže se k němu musíte více přisunout. Ale zvyknete si na to. Horší je to se zvykáním na ergonomii některých ovladačů. Například startování se opět děje poněkud nesmyslně – zasunutí a otočení klasického klíčku a následné hledání startovacího tlačítka a jeho zmáčknutí. Motor se pak ale vypíná jen otočením klíčku… No, když tu sedíte prvně, máte pocit, že nastartovat Boeing 747-400 je jednodušší.

Fajn, přizpůsobíte se i podivně futuristické a svítící přístrojové desce, ale nějakým zvláštním způsobem se to k tomuhle autu hodí víc než třeba k obyčejnému Civicu.

Pod kapotou
Design je jedna věc, ale největší zvláštností tohoto auta je použitá technika. Musíte ale nejprve pochopit, proč je v Hondě CR-Z hybridní pohon. Není tu proto, aby snižoval spotřebu a emise. Je tu proto, aby zvyšoval výkon a točivý moment. Zkrátka, místo moderního downsizovaného motoru s turbem tu najdete také malý motor, ale k němu připojený elektromotor.

Atmosférická patnáctistovka má sama o sobě výkon 114 koní v 6100 ot./min. A točivý moment 145 Nm v 4800 ot./min. S něčím takovým by vás v kanceláři s nápisem „dynamická a sportovní jízda“ vyrazili ze dveří. Jenže pak je tu elektromotor, který má výkon 14 koní v 1500 ot./min. a točivý moment 78 Nm v 1000 ot./min. Výsledná čísla ale nemůžete prachsprostě sečíst. Protože se oba motory otáčejí současně, musíte sečíst výkony ve jmenovitých otáčkách. Tak dostanete konečná čísla – 124 koní v 6100 ot./min. A hlavně 174 Nm od 1000 do 1500 ot./min.To jsou parametry, které se blíží právě malým přeplňovaným čtyřválcům. Jenže s tím rozdílem, že hybridní pohon, když nechcete závodit, skutečně dokáže uspořit nemalé množství paliva. Honda CR-Z má totiž systém start/stop a ačkoli neumí jezdit jen na elektřinu, elektromotor pracuje neustále a spalovacímu motoru práci ulehčuje.

Vy si jen zvolíte, zda chcete pěstovat ekozahrádku na displeji v přístrojovém panelu, nebo jezdit jako normální člověk. V režimu ECO totiž motor reaguje na podněty podobně jako lenochod tříprstý a elektronika dokonce omezí funkci klimatizace. Nejhorší ale je, že i v mírném stoupání motoru trvá, než se probere, takže když máte nastavený tempomat třeba na 120 km/h po dálnici, auto začne zpomalovat a teprve někde u 110 km/h se probere a zjistí, že má jet 120. Začne proto akcelerovat a spotřeba je ve výsledku ještě horší než v normálním režimu, kdy motor reaguje přirozeně. Režim ECO je skutečně jen pro podivíny. Nebo pro jízdu po městě.

Jízda a měření
Na čísla změřená zařízením VBOX Racelogic jsem byl opravdu zvědavý. Nedělal jsem si iluze, že by Honda CR-Z byla nějak závratně rychlá v přímce. Zajímal mne hlavně čas na kolo a také to, jak se bude auto ovládat. Skutečně, akcelerace z 0 na 100 km/h zaostává za udávanými 10,0 s, změřili jsme průměrný čas 10,71 sekundy. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h také není kdovíjaká sláva a hodnota 5,26 sekundy není chybou ani tak slabého motoru, jako spíše dlouhého převodu třetí rychlosti. Klidně podřaďte na dvojku, ta je také dost dlouhá.

Brzdy jsou nicméně velmi dobré a výsledná brzdná dráha s délkou 37,07 metru a hlavně čas potřebný k zastavení 2,71 sekundy jsou výborná čísla. Honda CR-Z má výborné pneumatiky Bridgestone RE050 a ty se podepsaly i na skvělém čase na kolo. Honda objela náš okruh za velmi dobrých 34,82 sekundy a je jen o pár setin horší než například Citroen DS3 1.6 THP s mnohem silnějším motorem, ale také mizerným podvozkem. Čas se vyrovná také nedávno testovanému BMW 530d Touring.Nejzajímavější je ale srovnání s Volkswagenem Golf 1.2 TSI. Ten stovku zvládl za 11 sekund, na 80 km/h se z 50 na trojku dostal už za 5 sekund, ale okruh objel v nejlepším čase 35,89 sekundy, tedy o sekundu pomaleji. Velmi by nás zajímalo přímé srovnání s Volkswagen Scirocco 1.4 TSI, samozřejmě se slabší verzí motoru o výkonu 122 koní.

Čísla ale neřeknou to nejdůležitější – Honda CR-Z je sportovní auto. Vážně. Dnes je sice sportovní pomalu všechno. Například v tiskových zprávách Audi se dočtete o sportovních LED diodách v nárazníku… Ale Honda CR-Z je skutečně sportovní v tom pravém slova smyslu. A ani nepotřebuje 500 koní a dvanáctiválec, aby vás bavilo.

Řízení je rychlé, přesné a poskytuje docela dobrou, i když citelně umělou odezvu. Dá se na to ale zvyknout a kupodivu lépe funguje v normálním režimu. Ve sportovním je až příliš zatuhlé a jakoby přibrzděné, máte pak dojem, že auto stisknutím tlačítka přibralo snad 100 kilogramů na váze na přední nápravě. Bohužel ale nemá motor v normálním režimu tak ostrou reakci, takže stejně nejlepších časů na kolo dosáhnete právě ve sportovním režimu. Na silnici si ale auto užijete i v režimu normálním.

Hondě CR-Z velmi sedí zatáčkovité silnice s krátkými rovinkami a pokud možno mírným stoupáním. Neprojeví se tak citelný nedostatek výkonu, který ale autu vyčítat nemůžete. Tohle není přemotorovaný nesmysl v podobě Focusu RS nebo jiný ostrý hothatch. Tohle je prostě malý sporťák a musíte k němu přistupovat jako třeba k Pandě 100 HP, Suzuki Swift Sport nebo Mini Cooperu.

Chcete rychlost? Tak si ji musíte odpracovat. Žádné dupnutí na plyn na čtyřku a mocný nával točivého momentu. Pracujte s přesnou šestistupňovou převodovkou, přemýšlejte o ideální stopě, trefujte s milimetrovou přesností apexy. Jedině tak udržíte vysoké tempo a jedině tak si skutečnou rychlost tvrdě odpracujete. A tak to má ve sportovním autě být!

Překvapilo mě, jak Honda ochotně mění směr a při neopatrném přehození z jedná strany na druhou přejde bez odmlouvání do přetáčivého smyku. Vidět to můžete na videu. Ne snad, že by to bylo něco nebezpečného, ale rozhodně to překvapí. CR-Z má naštěstí plně vypínatelný stabilizační systém, a tak si s ní můžete dělat, co chcete. Přilnavost je ale vysoká a auto zůstane dlouho neutrální. Nedotáčivost se dostaví až při hodně neopatrném zacházení a především po vaší chybě – stačí v zatáčce stát déle na brzdách a pneumatiky ten nápor neunesou, auto začne utíkat ven. Honda CR-Z se skutečně chová jako auto pro řidiče.Honda CR-Z ale funguje i při každodenním ježdění. V komfortu se uskromňovat moc nemusíte, protože podvozek pohlcuje nerovnosti docela dobře. Horší je to ale s použitelností, pokud chcete přepravovat více lidí nebo nějaký náklad. Dozadu si totiž normální člověk nesedne, spíše sem dáte nákup nebo notebook. Tohle je reálně pouze dvoumístné auto. Sklopte raději zadní sedačky a vytvoříte tak velký zavazadlový prostor.

Cena a výbava
A tím se dostáváme k asi nejožehavějšímu tématu – penězům a co za ně dostanete. Jakmile totiž začnete Hondu CR-Z posuzovat podle kalkulačky, začnou vám vyskakovat vrásky na čele a poběžíte si koupit Volkswagen Scirocco nebo cokoli jiného. Například Mini Cooper.

Základní cena za hybrid Honda CR-Z je stanovena na 569 000 korun. A pozor, to dostanete plechová kola a pouze klimatizaci a základní rádio. Auto s trochu lepší výbavou stojí 599 000 korun a rozumná verze GT vás přijde na 629 000 korun. Verze GT má totiž navíc solidní audio systém, tempomat, parkovací senzory vzadu (ty oceníte, protože z auta není vidět vůbec nic), xenonové světlomety, vyhřívaná sedadla a Bluetooth. Verze GT Top za 659 000 korun pak už přihodí jen pěkné kožené sedačky a efektní skleněnou střechu.

Je to opravdu hodně peněz za auto, které uveze reálně jen dva lidi. Mini Cooper s atmosférickou šestnáctistovkou stojí 488 800 korun a když si ho dovybavíte, dosáhnete podobné částky jako Honda CR-Z. Problém je ale ten, že fantastický Cooper S stojí v porovnání s Hondou „jen“ 600 600 korun. Srovnatelný Volkswagen Scirocco se slabším motorem 1.4 TSI stojí 499 900 korun a silnější verze s výkonem 160 koní a s převodovkou DSG vás přijde na 608 900 korun.

Zkrátka, Honda s cenou skutečně přestřelila a aspoň v našich podmínkách, kde lidé přemýšlí o penězích více než v jiných zemích, to bude mít schopný model CR-Z skutečně těžké. Přitom, jestli vám jde i o kytičky, Honda CR-Z umí být skutečně šetrná. Při opatrně jízdě v normálním režimu se dá jezdit za proklamovaných 5,0 l/100 km a i po dynamickém měření a návratu do redakce ukázal palubní počítač číslo 6,9 l/100 km. I při bláznění po okreskách spotřeba málokdy přeleze hodnotu 8 l/100 km, takže se dá tohle auto považovat za skutečně úsporné a ekonomické.

Verdikt
Co s tím? Přeci nesestřelíme Hondu CR-Z jen kvůli tomu, že je příliš drahá? Je to samozřejmě významný nedostatek, pokud srovnáváte auto přímo s konkurencí. Jenže ono je skutečně dobré, schopné a navíc i překvapivě zábavné. Je to skutečné auto pro řidiče a vás bude bavit. Jestli jste zároveň individualista a jde vám o originalitu a styl, je tohle skvělá volba. Jen nesmíte CR-Z hodnotit kalkulačkou.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 13°C
0-100 km/h (s)10,71
50-80 km/h na x.stupeň (s)5,26 na 3.st.
100-0 km/h (s)2,71
100-0 km/h (m)37,07
Spotřeba v testu (l/100km)6,9
Čas na kolo (s)34,82
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec + elektromotor
Palivobenzín
RozvodOHC (VTEC)
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1497
Kompresní poměr10,4 : 1
Vrtání x zdvih (mm)73,0 x 89,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuZavěšení MacPherson
VzaduVlečená ramena se zkrutnou tyčí
Brzdy vpředuVentilované kotoučové, 262 mm
Brzdy vzaduKotoučové, 260 mm
Pneumatiky vpředu205/45 R17
Pneumatiky vzadu205/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)91 / 124 v 6100 ot./min.
Točivý moment (Nm)174 v 1000 - 1500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)99,6
0-100 km/h (s)10,0
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 4,4 / 5,0
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4080
Šířka (mm)1740
Výška (mm)1395
Rozvor náprav (mm)2435
Provozní hmotnost (kg)1245
Celková hmotnost (kg)1520
Zavazadlový prostor (l)215 - 401
Ceny
Základní cena modelu569 000 Kč
Základní cena test. verze659 000 Kč
Cena testovaného vozu659 000 Kč
27.9.2010 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist