Jak být lepším řidičem: Ideální stopa a apex

Přestaňte chápat zatáčku jako překážku a nepříjemnost, začněte ji brát jako výzvu. Naučte se ji projíždět jako skutečný mistr volantu.
pexels-stas-tsibro-811034-1100x618.jpg Zdroj: Pexels

Základy jsme se již naučili a nyní začneme postupně všechno dostávat do praxe. Bereme proto za samozřejmé, že správnou polohu za volantem, správné držení volantu a vedení pohledu již máte v malíčku.

Co je to ideální stopa?

Tímto termínem rozumíme takovou stopu, která umožňuje nejrychlejší projetí zatáčky, série zatáček nebo celého okruhu (úseku silnice). Samozřejmě nelze aplikovat jednu konkrétní ideální stopu pro všechna auta a situace (například jiná bude stopa pro předokolku na suchu či zadokolku na mokru), ale obecně bude způsob výběru stopy vždy velmi podobný. Jak ale zatáčku správně projet?

Apex – co to je a kde ho hledat

Důležitým bodem zatáčky je její vrchol, vžilo se pro něj anglické slůvko apex. Jedná se o bod, kdy je vaše auto nejblíže vnitřku zatáčky, prakticky se dotýkáte autem kraje silnice. V momentě, kdy se dotknete apexu, měla by pro vás zatáčka končit, měli byste povolovat řízení a přidávat plyn. Nejobtížnější částí ovšem zůstává najít správné místo na kraji silnice, kde si apex zvolit. Každá zatáčka má nějaký geometrický vrchol a stopu, která je nejpřímější a nejkratší. Ovšem ne vždy se jedná o nejideálnější vrchol a zvolenou stopu z pohledu celkové rychlosti nebo času. Obecně můžete zvolit jen dva apexy – pozdní (ten si umístíte dále do zatáčky) a brzký (ten si naopak posunete blíže k sobě). Zatímco pozdní apex je zpravidla ten výhodnější a ve výsledku rychlejší, brzkým pokazíte všechno.

Řidič, který si zvolí apex příliš brzy, musí začít mnohem dříve brzdit. Začne také brzy zatáčet. Jeho rychlost je ale ve výsledku v nájezdu do zatáčky vysoká, protože nasadil příliš mírný oblouk, aby trefil apex, který si posunul blíže. Až apex mine, zjistí, že se mu zatáčka utahuje, takže musí ještě více brzdit a více zatáčet. V takové situaci hrozí největší nebezpečí ztráty trakce a smyku. Pokud se mu pak podaří zatáčku projet, aniž by se s autem dostal do protisměru, pojede velmi pomalu a jeho rychlost na další rovince bude nízká.

Naproti tomu řidič, který si zvolí pozdní apex, může začít brzdit dále. Sice sníží po brzdění rychlost více, ale po zatočení může hned v apexu začít přidávat plyn a narovnávat volant. Celkově tak ztratí mnohem méně času než řidič, který si apex posunul moc blízko. Řidič, který jede geometricky nejvýhodnější stopou, má sice vyšší nájezdovou rychlost, ale nemůže přidávat plyn tak brzy a jeho oblouk bude mnohem delší. Ve výjezdu ze zatáčky tak ztratí čas a rychlost.

Jak správně najít apex?

Samozřejmě je to věc, která se musí naučit. Pomůže vám ale, když se budete soustředit a budete aplikovat poučky o správném vedení pohledu. Přečtete tak lépe následující zatáčku nebo sérii zatáček a podle toho můžete celkem přesně určit, jak můžete tu kterou zatáčku projet. Pamatujte, že je pro vás důležitý nájezd do další zatáčky.

Nespěchejte, mějte trpělivost

Znejte svou rychlost a schopnosti svého auta. Když se k zatáčce blížíte například stovkou, musíte vědět, kolik potřebujete místa, abyste zpomalili na poloviční rychlost. Uvědomte si také, že na silnici sotva budete brzdit stejně intenzivně jako na okruhu, takže si nechte rezervu. Zpomalovat byste měli přestat před zatočením do zatáčky. Nejprve si tedy najděte očima bod zatočení a podle toho určete brzdný bod.

Přeneste pohled do zatáčky a odhadněte, kde bude ideální umístit vrchol zatáčky. Tady skutečně nespěchejte a raději zvolte pozdní apex, kterým na silnici nic nepokazíte. Vašim cílem je totiž hlavně zůstat ve svém jízdním pruhu, i za cenu nižší nájezdové rychlosti. Zatímco na okruhu máte k dispozici celou šíři vozovky pro případnou korekci chyby, na silnici máte jen úzký pás asfaltu široký nějaké tři metry. Většina řidičů totiž nepočká, nasadí oblouk příliš brzy (posunou si apex o několik metrů blíž) a potom vznikají nepříjemné situace. V levotočivé zatáčce pak takový řidič vyjede do protisměru, v pravotočivé zatáčce zase zjistí, že zatočil moc brzy, takže narovná řízení. Jede ale moc rychle, takže znovu začne brzdit a pak teprve znovu zatočí pod větším úhlem. Jeho průjezd zatáčkou je tak nerovnoměrný, cukavý, nervózní a vůbec katastrofálně špatný.

Nezapomínejte, že v zatáčce není radno brzdit ani přidávat.

Pneumatika má omezené možnosti a když zatáčíte, brzděním nebo přidáním plynu se rychleji dostanete na její limit a ztratíte trakci. Jednoduše to jde vysvětlit na diagramu složení sil, které na pneumatiku působí. Říká se tomu Kammova adhezní kružnice. Pneumatika má nějaký limit trakce při akceleraci, při brzdění a při zatáčení. Proto je nutné brzdy aplikovat při jízdě rovně a s postupným zatáčením kol brzdnou sílu povolovat. To samé ale platí při přidávání plynu. Kdo má silnou zadokolku, musí s přidáním plynu počkat, až auto pojede skoro rovně – tehdy na něj nebude působit odstředivá síla. U výkonné předokolky to ale platí také, i když tam se nemusíte bát přetáčivého smyku. Je tedy skutečně jedno, zda máte zadokolku o výkonu 500 koní, malý hatchback s pohonem předních kol o výkonu 60 koní nebo čtyřkolku s dieselem a mocným zátahem odspoda. Technika využívání principu pozdního apexu je vhodná a bezpečnější pro všechny. Na okruhu je situace jiná a záleží na situaci, ale nám jde nyní hlavně o aplikaci tohoto pravidla na běžnou silnici. Pak by se vám už nemělo stát, že jste v zatáčce moc rychlí, že špatně odhadnete místo a úhel zatočení a že budete upravovat svou stopu a rychlost v zatáčce.

 

23.5.2023 7:30| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Filip Rakovan, Škola jízdy

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist