Ford C-Max (2003 – 2010): Malé MPV za příznivou cenu

První generace modelu C-Max na trhu ojetin láká jak příznivou cenou, tak stále pohledným designem. Mezi malými MPV jde o velice žádaný automobil.
fcm-per.jpg Zdroj: MilanJ

Foto: Autoweb.cz

C-Max vyjel na upraveném podvozku modelu Focus, jehož název také při uvedení na trh v roce 2003 nesl. Tehdy bylo totiž toto MPV z marketingových důvodů uvedeno jako Ford Focus C-Max. Jméno zavedeného modelu mu mělo pomoci prosadit se na trhu. To se také podařilo a v roce 2007 bylo vložené jméno Focus z názvu vozu vypuštěno. Ve výrobě automobil vydržel do roku 2010, kdy se dočkal stejnojmenného nástupce.

Mezi rodinnými vozy se malá MPV představující alternativu ke karoserii typu kombi, těší značnému zájmu. Focus C-Max není výjimkou, i když na trhu s novými automobily to vzhledem ke konkurenci neměl úplně snadné. Největším soupeřem mu byl v té době již dobře zavedený Renault Scénic. Na trhu s ojetými vozidly má ale C-Max v očích motoristů jasně navrch, i když zájem o Scénic není malý, z hlediska spolehlivosti je jasnou volbou MPV s modrým oválem ve znaku.

Přestože se C-Max už nějaký ten pátek nevyrábí, stále vypadá k světu. Zdařilému designu karoserie navíc zdatně sekunduje povedený interiér, stavící na kvalitních plastech s dobrou povrchovou úpravou. Sedadla jsou pohodlná, avšak každému nemusí vyhovovat více dopředu vystrčená hlavová opěrka – kdo je naučený mít opěradlo téměř ve svislé poloze (což je ostatně jeho správné nastavení z hlediska bezpečnosti), může z toho být pěkně rozladěný.

Zadní sedačky můžete samostatně posouvat. Po sklopení střední části je možné boční sedadla posunout dozadu a doprostřed, čím získají cestující vzadu více prostoru v oblasti ramen. Na druhou stranu, z vozu se tak stane pouze čtyřmístný. Naštěstí ani při klasickém nastavení a pětimístném uspořádání interiéru se na zadních sedačkách zle cítit nebudete.

Dobrá je situace také pokud jde o zavazadla. V základním pětimístném uspořádání zavazadelník nabízí objem 460 litrů, což je zcela vyhovující hodnota, kterou lze navíc rozšířit naložením vozidla až po střechu. V automobilu navíc najdeme několik chytrých odkládacích prostor, ať již v podlaze nebo z vrchu palubní desky.

Jízdní vlastnosti vozu jsou zásluhou složité zadní nápravy opravdu dobré a velice dobré v případě sportovního podvozku, které se nabízel za příplatek. Přitom ani vůz s tímto lehce sportovněji laděným podvozkem není nijak tuhý nebo snad nekomfortní! Naladění odpružení je zde skutečně povedené. Ovladatelnosti vozu dále napomáhá komunikativní řízení a přesné manuální řazení.

Většině motoristů bude Ford C-Max stačit už se základním motorem, jímž je benzinový 1.6 16V/74 kW. Na trhu s ojetými vozy jde o velice žádanou variantu, stejně jako v případě silnějšího 1.6 Ti-VCT/85 kW. Dobrou volbu ale představuje i 1.8 16V/88 či 92 kW, který je navzdory svému většímu objemu stále celkem úsporný. Přitom disponuje dostatkem výkonu pro všechny jízdní situace. Vrchol nabídky představuje zážehový šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 107 kW.

Mezi turbodiesely najdeme dva motory ze společného vývoje PSA Peugeot Citroën a Fordu. Tyto motorizace uvedené v C-Maxu jako 1.6 TDCi nabízejí výkon 66 a 80 kW. Pracují velice úsporně, ale spolehlivost je pro ně cizí. Proto se zájemcům o turbodiesel doporučuje sáhnout spíše po 1.8 TDCi/85 kW nebo moderním 2.0 TDCi/100 kW. Především dvoulitrový turbodiesel pak lze považovat za dobrou volbu.

„U naftových motorizací pozor na stav vstřikovačů, ale třeba i dvouhmotového setrvačníku,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. V případě nepravidelného volnoběhu nebo zvýšené kouřivosti raději vůz obejděte velkým obloukem a vybírejte dál. Nejproblematičtější jsou naftové motory 1.6 TDCi, které trápí řada vážných závad. „U naftových šestnáctistovek pozor také na stav turba, EGR ventilu, úniky motorového oleje nebo prodřené hadice od turbodmychadla,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

Tento motor mívá potíže s podtlakovým okruhem, který ovládá práci turba, EGR ventilu a škrticí klapky. Turbodmychadlo odchází z důvodu ucpaného sítka v přívodu oleje k turbu, které se pak nemaže. Proto výměna či repase turba nestačí, ale je bezpodmínečně nutné vyčistit i toto sítko. Hrob pro 1.6 TDCi představují prodloužené intervaly výměny motorového oleje. Vzhledem k tomu, že jde o skutečně problematickou pohonnou jednotku, měl by se zde dodržovat interval 10 000 km a pak olej poctivě vyměnit. Tady skutečně není šetření několika set korun na místě!

„Obehranou písničkou jsou nadměrně opotřebená ložiska kol, která prozradí typické hučení. Vůle se mohou objevit jak na přední, tak zadní nápravě,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Kratší životnost má spojka, nepříjemné je, pokud se zasekne zámek kapoty. Ta se otevírá klíčkem po odklopení znaku automobilky na mřížce chladiče. Účinnou prevencí je promazání zámku dvakrát ročně, k čemuž lze použít jak olej, tak osvědčené „wé-déčko“.

Setkat se můžete také s nefunkční klimatizací nebo jejím sníženým účinkem z důvodu úniku chladiva. Poměrně často se objevuje porucha posilovače řízení. Karoserie vozu má velice chabou antikorozní ochranu, proto při výběru ojetého C-Maxu důkladně kontrolujte jak přední část automobilu, tak prahy a lemy blatníků, kde koroze zpravidla začíná. Prohlídku si samozřejmě zaslouží také výfuk.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Ford C-Max absolvoval bariérovou zkoušku Euro NCAP v roce 2003 a za ochranu posádky při nárazu získal čtyři hvězdy z pěti možných. Stejným počtem hvězdiček byla hodnocena i bezpečnost dětí v autosedačkách a za ohleduplnost při střetu s chodcem vůz dostal dvě hvězdy z maximálních čtyř.

14.5.2018 3:45| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist