Ford C-MAX 1.6 TDCi

Faceliftovaný C-MAX zůstává naším favoritem mezi velkoprostorovými vozy, i když zase tak moc velkoprostorový není.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Ačkoliv Ford nazývá C-MAX letošního modelového roku „novým“, je to takový ten speciální druh novoty, který se vyskytuje v tiskových zprávách a propagačních materiálech všech automobilek.

Do běžné řeči se překládá jako „tu a tam jsme něco upravili a dali jsme tomu trochu jiný obličej, protože holt s tímhle modelem musíme vydržet ještě tři čtyři roky a pěkně nás štve, s čím mezitím přišla konkurence“.

V případě Fordova kompaktního MPV se nejvíce změn odehrálo v přední části, která dostala aktuální firemní „tvář“. Detaily jako masivní spodní mřížka lichoběžníkového tvaru, chromovaná horizontální lišta nad horní maskou nebo víc dozadu protažené světlomety přibližují C-MAX většímu triu S-MAX, GalaxyMondeo.

Z rámce obvyklé faceliftové agendy vybočují zadní svítilny osazené LED diodami a modré fluorescenční trubice, které fungují jako obrysová světla u aut vybavených bi-xenonovými světlomety.

Uvnitř bylo lacině působící zelené podsvícení nahrazeno efektní iluminací červené barvy, ovládací prvky na středové konzole dostaly modernější tvar a nabídka příplatkové výbavy se rozrostla o nové položky, jako je třeba panoramatické střešní okno, elektricky sklopná zrcátka s integrovanými ukazateli směru nebo DVD navigace.

Z názvu modelu, který se od svého uvedení na trh jmenoval Ford Focus C-MAX, zmizela během faceliftu prostřední část. Modrý ovál nám tak naznačuje, že tohle MPV patří do stejné rodiny jako S-MAX (i když většinu skrytých součástí nadále sdílí s Focusem).

Pod kapotou

Ačkoliv samotný plech střežící vstup do motorového prostoru obdržel po jednom novém prolisu na každé straně, pod ním zůstává vše při starém. My jsme vyzkoušeli auto s turbodieselem 1,6 l. Ano, jde o jednotku z koprodukce Ford – PSA, která soupeří s 1.9 TDI od VW o titul nejrozšířenějšího naftového motoru v Evropě.

Jen v recenzích autowebu se tahle šestnáctistovka letos objevila už třikrát: ve Volvu C30, Mazdě 3 a dokonce i Citroenu Grand C4 Picasso, jehož pětimístná verze je paradoxně přímým soupeřem C-MAXu.

Logicky pro ni platí většina dobrého i špatného z odkazovaných recenzí. Ráda se vytáčí, má kultivovanější manýry než většina jiných vznětových čtyřválců a když je potřeba, umí zabrat: funkce overboost zvýší při plné akceleraci plnicí tlak turbodmychadla, což se projeví zvýšením točivého momentu z 240 na 260 Nm a následně i svižnějším posunem k horizontu.

Pro časté jízdy po dálnici nebo s plně obsazeným autem nicméně existují vhodnější motory. Hendikep zdvihového objemu museli konstruktéři kompenzovat relativně krátkým pátým rychlostním stupněm, což je znát jak na hluku v kabině, tak na spotřebě.

Cesta z Prahy do Brna předpisovou rychlostí vyjde paradoxně levněji s větším 2.0 TDCi, což pochopitelně platí i pro všechna auta zmíněná o dva odstavce výš. Příjemná není ani loudavá odezva na sešlápnutí plynu – nectnost společná všem automobilům, u nichž je tato pohonná jednotka vybavena filtrem pevných částic.

Prvotřídní podvozek na české silnice

Usaďte se za čtyřramenným volantem a ihned zaznamenáte, že interiér působí luxusněji než dřív. Naživo je rozdíl mnohem lépe patrný než na fotografiích, protože spíše než nové tvary se na něm podílí jiný výběr materiálů.

Až na několik drobných opomenutí či špatně zakrytých pokusů o šetření na nepravém místě si připadáte jako v autě za tři čtvrtě milionu – což je dobře, protože právě tolik C-MAX v provedení Ghia stojí.

Tisková informace Fordu není příliš konkrétní, pokud jde o technická vylepšení, ale nelze si nevšimnout, že jedete v tišším autě. Zmizela velká část hučení od kol a také z motorového prostoru doléhá k uším cestujících jen ta příjemnější část akustického spektra.

Posaz je tradičně výborný, výhled bezproblémový a skvěle umístěná řadicí páka má tak exaktní chod, jak je to u tohoto pohonného ústrojí jen možné. Už první metry řidiči připomenou, že sedí sice v MPV, ale od Fordu: přesné řízení má téměř dokonale vyvážený odpor, karoserie se nenaklání a skvěle naladěné odpružení vám dovolí hnát se klikatými českými okreskami tempem, které by zahanbilo nejeden hot hatch.

Ano, C-MAX byl zdaleka nejzábavnějším MPV a zůstává jím i dnes. Podvozkoví mágové Fordu navíc dokázali ještě vylepšit sportovní stránku jeho osobnosti a současně zapracovat na jízdním komfortu. Zatímco v první generaci dostaly vaše plomby pocítit, že neuvěřitelná jistota C-MAXu pramení z tuhého odpružení, nový model se na hrbolatém asfaltu chová výrazně důstojněji.

Místo jen pro pět, ale jaké!

Nic naplat, C-MAX je velkoprostorové auto pro řidiče, nikoliv pro velké rodiny. Až manželka přeruší vaši (předem důkladně nacvičenou) řeč o praktických stránkách C-MAXu dotazem, proč sakra nekoupíte jedno z těch sedmisedadlových aut, zkuste ji umlčet názornou ukázkou systému „Comfort Seat.“

Jednoduchým složením prostředního sedadla vzadu a následným posunutím dvou krajních šikmo dozadu a doprostřed získáte během několika sekund čtyřmístný vůz, který na kompaktním půdorysu nabízí cestujícím prostor pro nohy a lokty srovnatelný s Audi A6.

„Až přijede Tvoje maminka zase na návštěvu, miláčku, bude se jí tady cestovat mnohem líp než v nějaké stísněné sedmimístné krabici. Vždyť víš, jak ji poslední dobou zlobí záda, chudinku.“ Tahle proklamace by měla zabrat, pokud se donutíte odříkat ji bez jedovatých úšklebků a koulení očima.

Verdikt

Připouštím, že jako MPV nepůsobí C-MAX příliš přesvědčivě. Zadní sedadla nelze sklopit do roviny a ačkoliv je můžete vyjmout, není to ani rychlé, ani jednoduché. Ale copak na tom záleží? Když jsem se naposled díval, jezdila většina velkoprostorových vozů v Praze a okolí s nákladem čítajícím jednoho rodiče, dětskou sedačku a igelitku s nákupem.

Což znamená, že pořád ještě můžete naložit manželku i tchyni. Jen dejte pozor, ať se za volantem moc neusmíváte. Přece nechcete, aby se dovtípily, že vás řízení vašeho nového auta baví?!

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord C-MAX 1.6 TDCi DPF Ghia
0-100 km/h (s)11,3
Motor
Konstrukceřadový čtyřválcový turbodiesel common-rail
Zdvihový objem (cm3)1560
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)80 kW/109 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 Nm v 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3/4,1/4,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1446
Zavazadlový prostor (l)550/1620
Ceny
Základní cena modelu717 990 Kč
28.9.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist