Mazda 3 1.6 MCD Comfort

Japonská automobilka inovovala svůj model nižší střední třídy – a dala si záležet, aby to nebylo poznat.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Ne, dnes nezačneme vtipným povídáním o tom, kterak jsem nevěřícně obcházel právě zapůjčenou testovací Mazdu3, jsouc přesvědčen, že mi byl omylem zapůjčen starší model. Jednak se nic takového nestalo a taky to už přede mnou udělali všichni ostatní, takže by to nebylo vtipné, i kdyby to náhodou původně vtipné bylo, což nebylo. Eh, snad si rozumíme. Raději k tomu autu.

Facelift, který Mazda nižší střední třídy prodělala v polovině životního cyklu, je nerozpoznatelný. Nemyslím stěží rozpoznatelný nebo při troše snahy rozpoznatelný, nýbrž nerozpoznatelný. Prý udělali něco s maskou chladiče, nárazníky, logem a také litými koly. Věřím jim, a dokonce rád. Když totiž inženýři Mazdy naposledy modernizovali model Mazda6, dokázali sérií drobných úprav citelně vylepšit už tak dost dobré auto. Tak proč by to nemělo fungovat u trojky?

Mazda 3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 3 fotogalerie

Také to funguje. Sedan, kterým jsme jezdili, má komfortněji naladěný podvozek než hatchback a pokud se nesnažíte jet opravdu na hraně, je na českých silnicích lepším společníkem. Navzdory tomu, že srovnatelně specifikované auto jsem naposledy řídil před třemi lety, pamatuji si, co mi tenkrát vadilo: obtěžující dunění z motorového prostoru; nedostatečně potlačený valivý hluk v běžných rychlostech; „digitální“ brzdy s extrémně kousavým nástupem; a také divné chování posilovače řízení.

Dobrá zpráva je, že většina z těchto nectností skutečně zmizela. Posilovač řízení nyní nemění svůj odpor tak horlivě, i když v první čtvrtině otáčky je odezva volantu stále poněkud nevypočitatelná, a na dálnici je inovovaná Mazda3 mnohem kultivovanější. Jen ty brzdy mi pro změnu přišly až příliš vlažné. Novinářům se holt nezavděčíte…

S motorem se nic nového neudálo. Stále jde o šestnáctistovku se vstřikováním common-rail, kterou původně vyvinul koncern PSA Peugeot Citroen ve spolupráci a Fordem (jenž, pokud to nevíte, je majoritním akcionářem Mazdy). Japonská automobilka udává výkon 80 kW neboli 108,8 koňských sil, přestože ve všech ostatních aplikacích je tentýž motor uváděn jako stodesetikoňový. Tak si vyberte. Žádné pochybnosti naopak nejsou o točivém momentu, který vrcholí hodnotou 240 Nm v 1750 ot./min.

Snad díky svému malému objemu se jednotka vytáčí volně a docela ráda, tedy na poměry obvyklé u dieselů. Jak jsme ale v minulosti psali už několikrát (naposled v testu Citroenu C4 Picasso), na dálnici se malý objem stane hendikepem. S rostoucími otáčkami sílí i hluk a zvyšuje se spotřeba. Zatímco mimo město můžete bez velkého úsilí jezdit za 4 až 4,5 l/100 km, dvousetkilometrová cesta předpisovou rychlostí z Prahy do Brna vás bude stát čtrnáct a půl litru nafty. A když jsme u těch nectností, ještě chvíli u nich zůstaňme: kulise pětistupňové manuální převodovky by neuškodila přesnější aretace jednotlivých rychlostí.

Na českých silnicích je poměrně měkce odpružený sedan ve svém živlu. Boj s nerovnostmi se odehrává v rozsahu pneumatika-silentbloky, takže i na špatném povrchu zůstanete ušetřeni ran do karoserie. Přinejmenším stejnou zásluhu jako správné nastavení tlumičů na tom má i tuhý skelet.

I přes relativně měkké odpružení neznamenají delší nerovnosti a terénní vlny pohromu pro trávicí trakty cestujících: auto zůstává naplocho, nekolébá se a nemá tendenci několikrát se zhoupnout za každým horizontem. Když to umíte, dá se s touhle Mazdou na okresce docela pelášit. Není mi ovšem jasné, proč byste to dělali…

V interiéru se facelift projevil stejně málo jako na vnějším kabátě auta. Pokud se nerozhodnete otestovat nový horizontálně deformovatelný sloupek řízení, nejspíš si žádných novinek nevšimnete. Škoda, jeden tip na zlepšení bych měl: šedivé plasty zejména ve spodní části palubní desky působí neuvěřitelně lacině. Pochopitelně to nemá co dělat s jejich skutečnou cenou, nebo snad s pečlivostí dílenského zpracování. Interiér ale kvůli nim vypadá, jako že se tady hodně šetřilo.

Černé interiéry verzí Touring a Sport působí o poznání lépe, leč dieselový sedan je k mání výhradně v základním provedení Comfort. Naštěstí to neznamená, že byste se museli přehnaně uskromňovat. Za šest airbagů, výškově nastavitelné sedadlo řidiče ani za klimatizaci nemusíte připlácet. Přehrávač CD by ale měl být v dnešní době samozřejmostí – zvlášť když tahle Mazda moc výhodnou koupi nepředstavuje.

Importované rodinné sedany nižší střední třídy totiž v ČR narážejí na nepřekonatelný problém jménem Škoda Octavia. Zatímco Mazda nabízí sedan 1.6 MCD Comfort za 563 900 Kč, podstatně větší Octavia 1.9 TDI Ambiente stojí o čtrnáct tisíc méně. Uznávám, že škodovka má zastaralý, chrochtající motor, ale její prostorová výhoda je příliš velká na to, aby se dala ignorovat.

Chtějí-li ostatní značky v boji s agresivní cenovou politikou škodovky uspět, musejí přijít s něčím, co v Mladé Boleslavi neumějí. A jakkoliv se čtyřdveřová Mazda3 stala po faceliftu lepším autem, obávám se, že to není její případ.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda 3 1.6 MCD Comfort
0-100 km/h (s)11,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválcový turbodiesel common-rail
Zdvihový objem (cm3)1560
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)109 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 Nm v 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)182
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1/4,1/4,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1260
Ceny
Základní cena modelu563 900 Kč
4.5.2007 12:47

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist