Ford C-MAX 1.6 EcoBoost

Po dlouhé verzi s dieselem jsme vyzkoušeli C-MAX i na krátkém podvozku a s benzínovým motorem pod kapotou. A nestačili jsme se uculovat.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Na MPV je ho fakt radost řídit; motor umí být divoký i úsporný (ale ne najednou); ticho na palubě v dálničním tempu

STAROSTI
Na MPV není nijak zvlášť prostorný ani všestranný; nepřehledná palubní deska; složité vyjímání sedadel

Nový Ford C-MAX jsme už v testu měli, konkrétně v sedmimístném provedení Grand, a shledali jsme ho kompetentním, leč řidičsky ne zcela uspokojivým autem – alespoň v porovnání s C-MAXem první generace, který byl v době svého příchodu na trh jakýmsi bavorákem mezi empévéčky. Tak hezky se s ním jezdilo. Proto byste měli vědět, že v kratší pětimístné verzi a s přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou zůstává C-MAX první volbou pro všechny tatínky, které baví řídit. Ale popořádku.Ford C-MAX nové generace má globální platformu Ford pro auta segmentu C, na níž stojí i nový Focus. To už víte.Co ale nevíte, je, že pětimístná varianta působí mnohem dravěji a atletičtěji než opticky nevyvážený sedmisedadlový model. A možná by vás nenapadlo, že je nejen kratší, ale i nižší a pochopitelně lehčí – schválně vyzkoušejte funkci Porovnání aut dole u tabulky technických údajů. Zatímco Grand C-MAX sází na uspořádání 6+1 se snadno sklopným prostředním sedadlem druhé řady, umožňujícím vytvořit uličku pro snadný nástup dozadu, krátký C-MAX zůstává u konfigurace svého předchůdce. Dvě krajní sedadla druhé řady můžete posunout šikmo vzad, čímž získáte víc prostoru pro kolena i na šířku. Pravda, z pětimístného auta se tak rázem stane čtyřsedadlové, ale copak to pro většinu životních situací nestačí?Palubní deska se od dříve testovaného Grand C-MAXu neliší. Můžete tedy očekávat tentýž futuristický design s masivní středovou konzolou a trojicí displejů, stejně jako kolísající kvalitu materiálů a detaily poplatné severoamerickému vkusu. Ale proč ne. Tyrkysové zbarvení ručiček přístrojů nebo číslic na panelu klimatizace není nic, na co by oko Evropana zakrátko nepřivyklo.

Vzhledem k míře technické i designové příbuznosti s novým Focusem vás může překvapit, že Ford C-MAX nedává na výběr stejně širokou škálu příplatkových systémů jako Focus. Například aktivní parkovací asistent dostanete, ale zájemci o adaptivní tempomat nebo systém sledování bdělosti mají smůlu – tyto vychytávky si Ford pošetřil pro klíčový model segmentu C. Naštěstí svým zákazníkům ve třídě kompaktních MPV zpřístupnil jinou libůstku: skvělý motor z nové generace benzínových čtyřválců Ford.EcoBoost 1,6 l se na autowebu docela nedávno skvěle představil pod kapotou faceliftovaného Fordu Mondeo – a to byla prosím slabší verze o výkonu 150 koní. Pod kapotou C-MAXu jsme ale našli nejsilnější, stodvaaosmdesátikoňovou variantu. Někdy se stává, že výkonnější verze stejného motoru projevuje méně chuti do života v nízkých otáčkách, to však není případ EcoBoostu. Už okolo patnácti set otáček dravě zrychluje a zátah nepoleví, dokud se ručička otáčkoměru nepřiblíží k šestce. Výlety do druhé poloviny stupnice jsou ale volitelné – v podstatě se můžete pohybovat v typicky „turbodieselových“ otáčkách do 3500 ot./min. a přitom dosahovat neskutečných rychlostních průměrů. A to nejen na dálnicích. Nový Ford C-MAX totiž dostal fantastický podvozek.Sedmimístná verze sice nejezdila špatně, ale něco tomu chybělo. Teď už víme, co: nižší těžiště, kratší rozvor, energičtější motor. Svojí stabilitou v zatáčkách a schopností zachovat vertikální klid na špatném povrchu by se krátký Ford C-MAX nemusel stydět před nejedním hot hatchem. V trojrozměrně bohatou zpětnou vazbu řízení doufat nemůžete, ale když jedete rychle, mění se odpor elektrického posilovače EPAS lineárně k aktuálním silovým poměrům na předních kolech – nebo to aspoň tak působí. Ať je to jak chce, zaútočit s tímto rodinným autem na oblíbenou okresku je poctivá řidičská zábava. Suverenita podvozku v zatáčkách v kombinaci s nenuceně silným motorem může někdy způsobit, že na konci následující rovinky uvidíte na rychloměru dost strašidelné číslo, ale EcoBoost má vpředu větší brzdy (300 vs 278 mm) a také odezva pedálu se zdá být pevnější. Pravda, při takovém stylu jízdy nemůžete čekat, že se vaše spotřeba přiblíží udávané kombinované hodnotě 6,6 l/100 km…

Průměrných osm litrů při běžném používání ale není vůbec špatných. Ford C-MAX za svoji úspornou povahu částečně vděčí systému stop-start, který se k motorizacím EcoBoost montuje sériově a funguje podstatně jemněji než u dieselů. Mimochodem, české zastoupení si vymohlo, že u nás se tomuto zařízení nebude říkat Ford Auto-Start-Stop jako jinde ve světě, ale právě stop-start. Mají naše sympatie. „Česká“ varianta je koneckonců logičtější.Verdikt
Že tento text nebyl skoro vůbec o užitných vlastnostech? Máte pravdu, nebyl. Ale buďme k sobě upřímní. Pokud hledáte prostor, rodinné prostředí, všestrannost, jsou na trhu lepší auta – včetně C-MAXova delšího sourozence. Tohle auto si půjdete koupit z jediného důvodu: abyste mohli doma sklízet uznání za to, že jste před sobeckými chlapskými tužbami dali přednost vzornému rodinnému autu, ale přitom si zatraceně dobře zajezdili.

Jirka Červenka

Druhý pohled: Ten lepší Ford
Ještě se musím svézt s Focusem s tímto motorem, což mi bylo prozatím odepřeno. Zatím ale ve mně zanechal Focus natolik rozporuplné pocity, že bych si dovolil označit nový C-Max za lepší auto. U něj totiž člověk nehledá to, co bylo dříve u Focusů samozřejmostí – zpětná vazba a skutečné řidičské zážitky. Jo, ta praktičnost: naložit C-Max na jeho plnou kapacitu je docela oříšek, vejde se toho do něj opravdu hodně.
Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, celohliníková konstrukce
Palivobezolovnatý benzín
RozvodDOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování Ti-VCT, pohon vačkových hřídelí řemenem
Plněnípřeplňování turbodmychadlem Borg Warner KP39, přímé vstřikování paliva se šestiotvorovými vstřikovači
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1596
Kompresní poměr10,0 1
Vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, dolní vodící rameno uložené ve vertikálním pryžovém pouzdře vpředu a hydraulickém vzadu, částečně izolovaný pomocný rám, stabilizátor
Vzadunezávislé víceprvkové zavěšení Control Blade, stabilizátor
Brzdy vpředuchlazené kotoučové, 300 x 25 mm
Brzdy vzaduplné kotoučové, 280 x 11 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)134/182 v 5700 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 (270 s overboostem) v 1600 až 3500 ot./min.
0-100 km/h (s)8,5
Nejvyšší rychlost (km/h)217
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8 / 5,3 / 6,6
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4380
Šířka (mm)2067 (vč. zrcátek) / 1828 (bez zrcátek)
Výška (mm)1626
Rozvor náprav (mm)2648
Provozní hmotnost (kg)1385
Celková hmotnost (kg)1900
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)690
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)432 až 1723
Ceny
Základní cena modelu448 250 Kč (1.6 Duratec Trend)
Základní cena test. verze641 250 Kč (1.6 EcoBoost Titanium)
Cena testovaného vozu658 700 Kč
1.7.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist