autoweb.cz > Ford > Ford C-Max > Ford C-MAX 1.6 EcoBoost
Ford C-MAX 1.6 EcoBoost
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Na MPV je ho fakt radost řídit; motor umí být divoký i úsporný (ale ne najednou); ticho na palubě v dálničním tempu
STAROSTI
Na MPV není nijak zvlášť prostorný ani všestranný; nepřehledná palubní deska; složité vyjímání sedadel
Nový Ford C-MAX jsme už v testu měli, konkrétně v sedmimístném provedení Grand, a shledali jsme ho kompetentním, leč řidičsky ne zcela uspokojivým autem – alespoň v porovnání s C-MAXem první generace, který byl v době svého příchodu na trh jakýmsi bavorákem mezi empévéčky. Tak hezky se s ním jezdilo. Proto byste měli vědět, že v kratší pětimístné verzi a s přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou zůstává C-MAX první volbou pro všechny tatínky, které baví řídit. Ale popořádku.Ford C-MAX nové generace má globální platformu Ford pro auta segmentu C, na níž stojí i nový Focus. To už víte.Co ale nevíte, je, že pětimístná varianta působí mnohem dravěji a atletičtěji než opticky nevyvážený sedmisedadlový model. A možná by vás nenapadlo, že je nejen kratší, ale i nižší a pochopitelně lehčí – schválně vyzkoušejte funkci Porovnání aut dole u tabulky technických údajů. Zatímco Grand C-MAX sází na uspořádání 6+1 se snadno sklopným prostředním sedadlem druhé řady, umožňujícím vytvořit uličku pro snadný nástup dozadu, krátký C-MAX zůstává u konfigurace svého předchůdce. Dvě krajní sedadla druhé řady můžete posunout šikmo vzad, čímž získáte víc prostoru pro kolena i na šířku. Pravda, z pětimístného auta se tak rázem stane čtyřsedadlové, ale copak to pro většinu životních situací nestačí?Palubní deska se od dříve testovaného Grand C-MAXu neliší. Můžete tedy očekávat tentýž futuristický design s masivní středovou konzolou a trojicí displejů, stejně jako kolísající kvalitu materiálů a detaily poplatné severoamerickému vkusu. Ale proč ne. Tyrkysové zbarvení ručiček přístrojů nebo číslic na panelu klimatizace není nic, na co by oko Evropana zakrátko nepřivyklo.
Vzhledem k míře technické i designové příbuznosti s novým Focusem vás může překvapit, že Ford C-MAX nedává na výběr stejně širokou škálu příplatkových systémů jako Focus. Například aktivní parkovací asistent dostanete, ale zájemci o adaptivní tempomat nebo systém sledování bdělosti mají smůlu – tyto vychytávky si Ford pošetřil pro klíčový model segmentu C. Naštěstí svým zákazníkům ve třídě kompaktních MPV zpřístupnil jinou libůstku: skvělý motor z nové generace benzínových čtyřválců Ford.EcoBoost 1,6 l se na autowebu docela nedávno skvěle představil pod kapotou faceliftovaného Fordu Mondeo – a to byla prosím slabší verze o výkonu 150 koní. Pod kapotou C-MAXu jsme ale našli nejsilnější, stodvaaosmdesátikoňovou variantu. Někdy se stává, že výkonnější verze stejného motoru projevuje méně chuti do života v nízkých otáčkách, to však není případ EcoBoostu. Už okolo patnácti set otáček dravě zrychluje a zátah nepoleví, dokud se ručička otáčkoměru nepřiblíží k šestce. Výlety do druhé poloviny stupnice jsou ale volitelné – v podstatě se můžete pohybovat v typicky „turbodieselových“ otáčkách do 3500 ot./min. a přitom dosahovat neskutečných rychlostních průměrů. A to nejen na dálnicích. Nový Ford C-MAX totiž dostal fantastický podvozek.Sedmimístná verze sice nejezdila špatně, ale něco tomu chybělo. Teď už víme, co: nižší těžiště, kratší rozvor, energičtější motor. Svojí stabilitou v zatáčkách a schopností zachovat vertikální klid na špatném povrchu by se krátký Ford C-MAX nemusel stydět před nejedním hot hatchem. V trojrozměrně bohatou zpětnou vazbu řízení doufat nemůžete, ale když jedete rychle, mění se odpor elektrického posilovače EPAS lineárně k aktuálním silovým poměrům na předních kolech – nebo to aspoň tak působí. Ať je to jak chce, zaútočit s tímto rodinným autem na oblíbenou okresku je poctivá řidičská zábava. Suverenita podvozku v zatáčkách v kombinaci s nenuceně silným motorem může někdy způsobit, že na konci následující rovinky uvidíte na rychloměru dost strašidelné číslo, ale EcoBoost má vpředu větší brzdy (300 vs 278 mm) a také odezva pedálu se zdá být pevnější. Pravda, při takovém stylu jízdy nemůžete čekat, že se vaše spotřeba přiblíží udávané kombinované hodnotě 6,6 l/100 km…
Průměrných osm litrů při běžném používání ale není vůbec špatných. Ford C-MAX za svoji úspornou povahu částečně vděčí systému stop-start, který se k motorizacím EcoBoost montuje sériově a funguje podstatně jemněji než u dieselů. Mimochodem, české zastoupení si vymohlo, že u nás se tomuto zařízení nebude říkat Ford Auto-Start-Stop jako jinde ve světě, ale právě stop-start. Mají naše sympatie. „Česká“ varianta je koneckonců logičtější.Verdikt
Že tento text nebyl skoro vůbec o užitných vlastnostech? Máte pravdu, nebyl. Ale buďme k sobě upřímní. Pokud hledáte prostor, rodinné prostředí, všestrannost, jsou na trhu lepší auta – včetně C-MAXova delšího sourozence. Tohle auto si půjdete koupit z jediného důvodu: abyste mohli doma sklízet uznání za to, že jste před sobeckými chlapskými tužbami dali přednost vzornému rodinnému autu, ale přitom si zatraceně dobře zajezdili.
Jirka Červenka
Druhý pohled: Ten lepší Ford
Ještě se musím svézt s Focusem s tímto motorem, což mi bylo prozatím odepřeno. Zatím ale ve mně zanechal Focus natolik rozporuplné pocity, že bych si dovolil označit nový C-Max za lepší auto. U něj totiž člověk nehledá to, co bylo dříve u Focusů samozřejmostí – zpětná vazba a skutečné řidičské zážitky. Jo, ta praktičnost: naložit C-Max na jeho plnou kapacitu je docela oříšek, vejde se toho do něj opravdu hodně.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec, celohliníková konstrukce |
Palivo | bezolovnatý benzín |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování Ti-VCT, pohon vačkových hřídelí řemenem |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem Borg Warner KP39, přímé vstřikování paliva se šestiotvorovými vstřikovači |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1596 |
Kompresní poměr | 10,0 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,0 x 81,4 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, dolní vodící rameno uložené ve vertikálním pryžovém pouzdře vpředu a hydraulickém vzadu, částečně izolovaný pomocný rám, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení Control Blade, stabilizátor |
Brzdy vpředu | chlazené kotoučové, 300 x 25 mm |
Brzdy vzadu | plné kotoučové, 280 x 11 mm |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 134/182 v 5700 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 (270 s overboostem) v 1600 až 3500 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 217 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,8 / 5,3 / 6,6 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4380 |
Šířka (mm) | 2067 (vč. zrcátek) / 1828 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1626 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Provozní hmotnost (kg) | 1385 |
Celková hmotnost (kg) | 1900 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 690 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 432 až 1723 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 448 250 Kč (1.6 Duratec Trend) |
Základní cena test. verze | 641 250 Kč (1.6 EcoBoost Titanium) |
Cena testovaného vozu | 658 700 Kč |