Dunlop 24h Dubai: Byli jsme u toho!

Osmý ročník čtyřiadvacetihodinovky v Dubaji jsme pozorovali přímo z tribuny. Na pětikilometrovém okruhu si to mezi sebou rozdalo osmdesát posádek.

Je pátek po poledni, nad autodromem v Dubaji se honí hutné, ocelově šedé mraky a fouká nepříjemně silný vítr, který zdvihá haldy písku všude kolem. Takové počasí tu vážně není obvyklé. Pršet ale nebude, tady nikdy neprší. I tak jsou pro jistotu v kontejnerech vyskládané vedle slicků i pneumatiky se vzorkem. Pneumatik je tu celkem na sedm tisíc a aby je týmy stihly přezouvat, je tu vybudovaný mobilní pneuservis, který každých 15 vteřin vychrlí jeden disk, pochopitelně už vyvážený.

Pro některé týmy však nebylo vůbec snadné postavit se na startovní čáru, za což hovoří i Mercedes-Benz SLS AMG GT3 se startovním číslem 1, jehož zbytky se povalují vedle boxů. Patří týmu Black Falcon, kterému se ho podařilo totálně rozstřelit už při tréninkových jízdách. Pro většinu týmů by to znamenalo konečnou, ale oni se tak lehce nevzdali. Podařilo se jim z blízkého Kuwaitu koupit závodní SLS AMG, který ještě ten den přepravili do Dubaje.

Během bezesné noci na autě vyměnili motor a převodovku a hned ráno nastoupili do kvalifikace. Další noc na autě vyměnili ještě tlumiče a vrhli se do závodění. A víte co? Celou čtyřiadvacetihodinovku nakonec vyhráli.


Ale nepředbíhejme, chci jen naznačit zápal pro věc, jaký tu všichni mají. Někteří až příliš velký, protože po pár kolech přichází první ťukance. Když se na pětikilometrovém okruhu sejde na 80 aut s rozdílnými výkony, nemůže to jinak dopadnout. Drobné bouračky se naštěstí řeší jen žlutou vlajkou, takže závod pokračuje bez výraznějších průtahů až do večerních hodin.

REPORTÁŽ: Závodili jsme na II. Mogul Driving SportAuta se míhají kolem jako na běžícím pásu, takže můžu konečně vybrat auto s nejlepším zvukem. Můj původní favorit – Chevrolet Corvette C6R GT2, zklamala na plné čáře. Zvuk je dost nevýrazný, i v porovnání se závodním Renaultem Mégane. Zato Aston Martin Vantage GT3 se řadí mezi ty lepší, když se motor dostane do těch správných otáček, zní jako cirkulárka v plechové rouře. Pecka! Vůbec nejlepší je Mercedes-Benz SLS AMG, který je asi dvakrát tak hlasitější, mnohem hutnější a do toho krásně bublá. Na cílovce burácí jako Messerschmitt, ze kterého vám každou chvíli prasknou ušní bubínky.


První větší bouračka přichází až po půlnoci. Na cílovce se potkaly tři auta, což znamená Code 60 na několik desítek minut. Většina týmů tankuje, střídá, opravuje.

Zrádnost trati poznává trojice aut, do zúženého nájezdu na cílovou rovinku se řidiči nezvládli poskládat. Důvěrné seznámení se svodidly udělalo z Ferrari 458 a Audi R8 bezcenné vraky. V ten moment přichází žlutá vlajka a vzápětí i Code 60, takže jede většina týmu tankovat, střídá se a mění gumy. Dát trať do původního stavu trvá dlouhé desítky minut, takže se raději odebírám nabrat síly do hotelu.

Code 60
Bílo-fialová vlajka s číslicí 60 nařizuje všem závodníkům zpomalit na maximálně 60 km/h. Předjíždění je zakázáno, zastávky v boxech jsou povoleny.

Ráno jsem zpět na místě, auta zase krouží po pětikilometrovém okruhu ve stejném tempu, jako v noci. Jsou o poznání špinavější, tu a tam chybí nárazníky nebo křídla. Únava už je znát i na řidičích, v žilách jim sice pořád koluje adrenalin, ale kruhy pod očima prozrazují, že v noci moc sil nenačerpali. V tom neutuchajícím kraválu se ani nedivím. Do cíle už zbývají jen čtyři hodiny a od večera se pořadí pořádně promíchalo, v noci se několik motorů odporoučelo do vysokooktanového nebe.

To potkalo i jeden z českých týmů, turbodmychadlo jejich Mini Cooperu už nezvládlo několikahodinový nápor a rozletělo se asi na tisíc kusů přímo do motoru. Po dvou a půl hodinách v boxech se motor sice podařilo kompletně vyměnit, ale nabranou ztrátu už se dohnat nepodařilo.

I když se závodí až do poslední vteřiny, rozdíly se počítají spíš na kola. Cílovou pásku jako první protíná zmíněný Mercedes-Benz SLS AMG GT3 týmu Black Falcon, následovaný Ferrari 458 Italia GT3 se ztrátou dvou kol, třetí místo obsadil Aston Martin Vantage GT3, kterému na vítěze chybělo šest kol.

16.1.2013 10:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist